gardeshban.ir

فضای مجازی چاقوی ۲ لبه‌ای است که در زمان مناسب و با استفاده بهینه می‌تواند صنعت گردشگری را سر پا نگه دارد.
کد خبر: ۲۴۶۱۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگرچه در سال‌های اخیر و در پی افزایش کاربران فضای مجازی برخی از کارشناسان حوزه‌های مختلف به حق نسبت به تأثیرات منفی استفاده بیش از اندازه و نامناسب از آن به همگان هشدار دادند، اما همانگونه که می‌دانیم هر چیزی در این دنیا می‌تواند همچون یک چاقوی ۲ لبه عمل کند و در زمان مناسب خود حکم یک دارو و مسکن را داشته باشد.

فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نیست و این امر را پس از شیوع کرونا ویروس جدید در سطح جهان، به خوبی نشان داده است. یکی از عرصه‌هایی که در دوران بحران جهانی فعلی توانسته با کمک فضای مجازی همچنان سر پا مانده و معنای جدیدی برای خودش تعریف کند، گردشگری است.

همانطور که دیده و خوانده‌اید در ماه‌ها و روز‌های اخیر اگرچه درب واقعی موزه‌ها و مکان‌های تاریخی به روی اکثر مردم جهان بسته شده است اما پنجره‌ای جدید به روی تاریخ باز شده و این پنجره با نام گردشگری مجازی شناخته می‌شود. گویا گردشگری مجازی می‌تواند علاوه بر حفظ و تقویت ارتباط مردم با داشته‌های تاریخی و فرهنگی کشورشان و جهان، حیات صنعت گردشگری را نیز تضمین کند.

کشور ما نیز در همین روز‌ها توانسته است با راه‌اندازی هشتگی با نام «موزه‌ها را در خانه ببینیم» و اجرای طرح موزه‌گردی آنلاین و مجازی گامی بزرگ در جهت حفظ ارتباط مردم با داشته‌های تاریخی و فرهنگیشان بردارد و ساعاتی از اوقات خانه‌نشینی مردم را به بهترین نحو ممکن پر کند. مردم در این ساعات می‌توانند علاوه بر بازدید آنلاین و مجازی موزه‌های استان تهران، سؤالات خودشان درباره این موزه‌ها را هم پرسیده و پاسخ آن سؤالات را بگیرند.

برخی از خبرگزاری‌ها و فعالان صنعت گردشگری نیز تلاش می‌کنند جاذبه‌های تاریخی کشور و موزه‌های همه استان‌ها را به صورت مجازی به جهانیان معرفی کنند.

اما صنایع دستی به عنوان یکی از بال‌های صنعت گردشگری نیز این روز‌ها همگام با صنعت گردشگری از فضای مجازی به صورت بهینه بهره برده است. برخی از فعالان عرصه صنایع دستی تلاش کرده‌اند در روز‌های پس از شیوع کرونا ویروس جدید در ایران، محصولاتی را که خودشان و سایر هنرمندان تولید می‌کنند در فضای مجازی معرفی کرده و در معرض دید عموم قرار دهند تا با این کار علاوه بر آشناسازی هر چه بیشتر مردم با صنایع دستی کشورشان، هر چند به کندی چرخه اقتصادی عرصه صنایع دستی را بچرخانند.

صنایع دستی به زعم اکثر کارشناسان، بومی‌ترین تولید ملی کشور ما به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد در سال جهش تولید باید توجه بیشتری به آن کرد.

در پایان بهتر است بدانیم فضای مجازی اگرچه در ظاهر رابطه‌های انسانی را کاهش داده و به نظر می‌رسد که همگان را در لاک خود فرو برده است اما در  صورت استفاده مناسب و به جا می‌تواند در برخی از مواقع به تداوم زندگی بشر و افزایش کیفیت آن کمک کند.

 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار