gardeshban.ir

غار «Ochtinská Aragonite» در جنوب اسلواکی، یکی از معدود غارهای جهان است که در آن کریستال های آراگونیت یافت می شود. یک غار در جمهوری چک، و غارهای دیگر در برزیل، آرژانتین، مکزیک و ایالات متحده قرار دارند اما غار اسلواکی با اختلاف، زیباترین آن هاست.
کد خبر: ۲۴۶۷۷
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
آراگونیت به طور طبیعی شکل کریستالی کلسیم کربنات است، همان ماده معدنی که بیشتر کلسیت های معمول موجود را تشکیل می دهد. کلسیت سفید بلوک های موج دار بزرگ را شکل می دهد، کریستال های آراگونیت ستونی یا الیاف هستند. در این غار آن ها به شکل پیچ خورده و سوزنی و شبیه به یک دسته موی ژولیده وجود دارند. 

این ساختارها بسیار ظریف هستند و با کوچکترین لمسی ممکن است بشکنند. ساختارهای کریستالی این چنینی «helictite» نامیده می شوند و تا به امروز هیچ توضیح قابل قبولی درمورد چگونگی شکل‌گیری آن ها وجود ندارد. آن ها با بارش مواد معدنی ایجاد می شوند (در این مورد کلسیم کربنات) که در آب حل شده اند و از سنگ های متخلخل سقف غار به پایین چکه می کنند.
 
اما به جای اینکه به صورت عمودی رشد کنند، شروع به پیچ و تاب خوردن می کنند. دلیل این اتفاق هنوز هم یک راز است اما نظریه هایی نیز وجود دارد. نیروهای مویرگی ممکن است باعث کشیدن آب در مسیرهایی خلاف جاذبه زمین باشند یا ممکن است باد آن ها را در جهت های مختلف تاب داده باشد. اما این نظریه ها به نظر مشکل دارند زیرا اکثر هلکتیت ها توخالی نیستند بنابراین نیروهای مویرگی نمی توانند عمل کنند و هم چنین بسیاری از غارها هیچ ورودی برای ورود باد به داخل غار ندارند.

 غار «Ochtinská Aragonite» به طور تصادفی در سال 1954 کشف شد

این غار به طور تصادفی در سال 1954 کشف شد. کاشفانی که زمین را به دنبال سنگ آهن حفر می کردند به طور اتفاقی با این غار مواجه شدند. قبل از این کشف، غار هیچ ورودی طبیعی نداشت. از سال 1972 این غار به روی عموم باز شد و تقریبا 30 هزار نفر هرسال از این غار دیدن می کنند تا زیبایی نادر کریستال های آن را از نزدیک ببینند. چشمگیرترین آن ها سالن کهکشان راه شیری است که با شاخه های سفید آراگونیت پوشیده شده و در نور لامپ مانند ستاره ها در آسمان شب می درخشد. برخی از کریستال های آراگونیت این غار 138 هزار سال قدمت دارند.

غار کریستال؛ طبیعتی حیرت انگیز در اسلواکی

غار کریستال؛ طبیعتی حیرت انگیز در اسلواکی

غار کریستال؛ طبیعتی حیرت انگیز در اسلواکی

غار کریستال؛ طبیعتی حیرت انگیز در اسلواکی

غار کریستال؛ طبیعتی حیرت انگیز در اسلواکی
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار