gardeshban.ir

شهداد برای گردشگران به دلیل وجود گرمترین نقطه زمین در چند کیلومتریش و مناطق تاریخی و شهر پر رمز و راز کوتوله هایش شهرت دارد اما یکی از شاخصهای این بخش در حاشیه جنوبی کویر لوت، قرار گرفتن گودترین چاله مرکزی ایران به عمق ۱۲۰ متر در این منطقه است.
کد خبر: ۲۴۷۴۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
بخش شهداد در چند کیلومتری شهر کرمان و در جنوبی ترین منطقه کویر لوت قرار گرفته است، این شهر کوچک در واقع آخرین نقطه جمعیتی در حاشیه کویر لوت محسوب می شود و پس از آن هزاران کیلومتر بیابان گرم و سوزان و بی آب و علف وجود دارد اما این شهر بدون شک یکی از عجیب ترین مناطق گردشگری ایران و دنیا محسوب می شود.

شهداد یکی از گرمترین مناطق کشور است در حالیکه هم اکنون نیمی از کشور زیر برف و یخ فرو رفته است اما مردمان شهداد هنوز هم برای ادامه زندگی در این شهر کولرهای خود را روشن می کنند این مسئله وقتی که بدانیم گرمترین نقطه زمین تنها چند کیلومتر با شهداد فاصله دارد آنقدرها نیز تعجب برانگیز نخواهد بود.

دمای گندم بریان در گرم ترین زمان تابستان به ۷۵ درجه هم می رسد و عملا امکان حضور هیچ موجود زنده ای در این منطقه وجود ندارد اما وجود این منطقه تنها دلیل شهرت شهداد نیست این شهر یکی از نخستین مکانهای سکونت ایرانیان و فلات داخلی ایران بوده است و منطقه تاریخی خبیص که از آن در کاوشهای مختلف هزاران اثر تاریخی قبل از میلاد به دست آمده است در مجاورت همین منطقه محوطه شهر کوتوله های شهداد قرار دارد، این شهر تمام ارکان یک شهر پیشرفته را دارد اما همه مکانهای این خانه به گونه ای ساخته شده است که برای ساکنانی با قد کمتر از یک متر مناسب بوده است.

از شهر کوتوله ها که بگذریم نخستین پرچم ایران نیز در همین منطقه با نام درفش شهداد کشف شده است اما باز هم این آخرین داشته های شهداد نیست این شهر اسرار آمیز در مسیرش به سمت کویر شهری طبیعی را در خود جای داده که مستشرقان از آن به عنوان شهر جن و پری نام برده اند شهر کلوتها سازه هایی بزرگ و غیر معمول در دل کویر اند که ارتفاعی به طول یک صد متر دارند گفته می شود این سازه ها که گسترده زیادی از کویر را در برگرفته اند بر اثر فرسایش به وجود آمده اند و در کنار این کلوتها رودخانه شور وجود دارد که با وجود خشکسالی های متوالی هیچ گاه خشک نشده است.

اما در میان تمام این داشته ها شهداد این دردانه کویر یکی دیگر از ترینهای ایران را نیز به نام خود ثبت داده است طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی کرمان گودترین گودال مرکزی ایران در این منطقه قرار گرفته است.

عمق گودترین منطقه ایران در کویر شهداد ۱۲۰ متر از سطح دریا است

محمد جهانشاهی، مسئول اکوتوریسم میراث فرهنگی کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص می گوید: براساس کارشناسی های صورت گرفته و نقشه های زمین شناسی و نظامی که ثبت شده است گودترین نقطه ایران در کویر شهداد قرار دارد.

وی تصریح کرد: پیش از این گمان می رفت که عمق این گودال از سطح آبهای آزاد ۷۵ متر باشد اما در سفری که چندی قبل توسط کارشناسان کرمانی صورت گرفت عمق ۱۱۷ تا ۱۲۰ متری از سطح آبهای آزاد توسط سامانه جی پی اس ثبت شده است.

وی افزود: بر اساس نقشه های گوگل ارت نیز عمق این منطقه حدود ۱۲۰ متر تخمین زده می شود.

نخستین حضور انسان در گودترین نقطه ایران

جهانشاهی ادامه داد: این منطقه از شهداد در ۷۵ کیلومتری شهر شهداد و ۵۰ کیلومتری روستای علی آباد قرار دارد.

جهانشاهی گفت: تاکنون دو بار از این منطقه بازدید هوایی صورت گرفت اما طی هفته گذشته کارشناسان کرمان دست به کار مهمی زدند و با همکاری هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کرمان با چندین دستگاه خودروی ویژه از راه زمینی به طول ۲۵۰ کیلومتر به سمت گودترین نقطه ایران رفتند.

وی ادامه داد: دسترسی به این مکان به دلیل وجود کلوتها و شکافهایی عمیق بسیار سخت است به ویژه که اکثر شکاف ها به وسیله لایه های نازک شنی پوشیده شده اند.

وی به گردشگران هشدار داد به هیچ عنوان به صورت خودسر به این منطقه سفر نکنند زیرا تا کنون تنها دو بازدید هوایی و یک بازدید زمینی از این منطقه صورت گرفته است.

پرونده ثبت ملی کویر شهداد در حال تکمیل است

وی به در حال تکمیل بودن پرونده ثبت ملی کویر لوت کرمان خبر داد و گفت: در صورت تکمیل پرونده بسیاری از آمار به روز می شود.

وی ادامه داد: گندم بریان نیز از سطح دریا ۴۰۰ متر ارتفاع دارد ارتفاع کویر لوت در منطقه کلوتها نیز ۲۵۰ متر ارتفاع است و کلوتها نیز از سطح زمین تا ۱۳۰ متر ارتفاع دارد.

وی ارتفاع شهر کرمان از سطح دریا ها را نیز هزار و ۷۵۶ متر اعلام کرد.

وی بیابان و کویر لوت کرمان را فرصتی مثال زدنی برای جذب گردشگر دانست و گفت: کمپ کویری شهداد در جذب گردشگر نقش قابل توجهی دارد و درصد قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی استان کرمان نیز از منطقه کلوتها به عنوان یکی از عجایب دنیا دیدن می کنند.

گذر از شکافهای مخفی در کویر

رئیس هیئت موتور سواری و اتومبیل رانی استان کرمان نیز که از سفر یک اکیپ گردشگری برای نخستین بار به عمیق ترین منطقه ایران خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: این منطقه در واقع از روستای علی آباد تنها ۵۰ کیلومتر از راه هوایی فاصله دارد.

محمد کردی افزود: اما از راه زمین برای نخستین بار طی هفته گذشته به این منطقه سفر کردیم و احتمال می دهیم این جزو محدود حضورهای انسان در این منطقه زمین باشد.

وی بیان داشت: طول این سفر برای رسیدن به گود لوت ۲۵۰ کیلومتر به دلیل صعب العبور بودن منطقه طول کشید و در واقع راهی برای رسیدن به گودترین منطقه زمین باز شد.

وی تصریح کرد: این سفر سه روز طول کشید و ۱۳ خودروی دو دیفرانسیله و چهار موتور ویژه در این سفر استفاده شد.

وی گفت: تمام اعضا سالم به شروع سفر بازگشتند و در واقع سفر موفقیت آمیز بود.

وی افزود: از این سفر مستندی هم ساخته شده است که امیدواریم به زودی آماده پخش شود.

کردی به شرایط خاص آب و هوایی منطقه نرم بودن زمین و شیبهای تند اشاره کرد و گفت: خندق های بزرگی نیز در مسیر وجود داشت که همین مانع ها تاکنون دسترسی انسان به این منطقه را تاکنون غیر ممکن کرده بود.

نیمی از کشور زیر برف و آغاز فصل گردشگری در گرمترین نقطه زمین

محمد مومنی بخشدار شهداد نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: در حالیکه کشور مملو از برف است اما شهداد فصل گردشگری آغاز شده است و آماده پذیرایی از مسافران هستیم.

وی افزود: به خصوص برای بازدید از گرم ترین نقطه زمین که در طول تابستان و بهار غیر ممکن است با رسیدن نیمه پائیز و زمستان دمای هوا معمولی می شود و امکان حضور در گرمترین نقطه زمین فراهم می شود.

هشدار جدی به گردشگران/ کویر بدون راهنما مرگبار است

مومنی ادامه داد: شهداد نیاز به زیر ساختهای گردشگری دارد هم اکنون کمپ کویری شهداد به مسافران خدمات رسانی می کنند اما با تمام این اوصاف به صورت جدی به مسافران و گردشگران هشدار می دهیم در مناطق مشخص شده حضور یابند و یا از راه بلدان محلی مجرب استفاده کنند زیرا حضور فرد نابلد در کویر می تواند مرگبار باشد.

وی رودخانه شور، نبکاها، کلوتها، دهانه های آتش فشانی گندم بریان و گودترین منطقه ایران را از جمله زیبایی های کویر دانست.

با وجود داشته های وسیع گردشگری در کویر لوت در استان کرمان اما کمبود زیر ساختهای و عدم سرمایه گذاری چالشهایی را در این مسیر ایجاد کرده است با این وجود بسیاری از گردشگران خارجی برای حضور در کمپ کویری شهداد و بسیار مشتاق هستند.

سفر پر خطر به گودترین چاله مرکزی ایران در شهداد/عکس

سفر پر خطر به گودترین چاله مرکزی ایران در شهداد/عکس

سفر پر خطر به گودترین چاله مرکزی ایران در شهداد/عکس

سفر پر خطر به گودترین چاله مرکزی ایران در شهداد/عکس

سفر پر خطر به گودترین چاله مرکزی ایران در شهداد/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار