gardeshban.ir

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این منطقه با رایزنی هایی که با کارشناسان، مدیران و اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی و اتاق اصناف داشته است و با همفکری بخش خصوصی و دولتی، مجموعا به ۲۰ راهبرد در جهت تحقق شعار سال که "جهش تولید" است رسیده است .
کد خبر: ۲۴۷۶۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
با توجه به اهمیت بحث تولید در کشور، سال ۹۹ نیز به همین موضوع و این بار به نام «جهش تولید» نامگذاری شد، بحثی که امید می رود با همت مسئولان و تسهیل گری در همه امور از سوی متولیان امر به بار بنشیند. در این میان مناطق آزاد به عنوان یکی از قطب های تولید در کشور، بی شک نقش مهمی در تحقق شعار امسال دارند. به همین منظور خبرنگار اقتصاد ۲۴ به منظور بررسی برنامه های مناطق آزاد کشور به سراغ مسئولان این مناطق رفته است و از آن ها پرسیده است چه برنامه ای را برای تحقق «جهش تولید» در سال جاری پیش بینی کرده و خواهند کرد.

در همین راستا سید علی موسوی، معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند به تشریح برنامه های این منطقه برای تحقق شعار «جهش تولید» پرداخته است.

* با توجه به نامگذاری سال ۹۹ از سوی رهبر انقلاب به نام سال «جهش تولید» چه راهکار هایی را برای تحقق این شعار در مناطق آزاد لازم و ضروری می دانید؟

اگر بتوانیم قانون مناطق آزاد و آنچه در کتاب قانون مصوب مجلس و دولت و دستورالعمل های مترتب بر آن را اجرایی کنیم، در راستای جهش تولید گام های بزرگی بر خواهیم داشت. در واقع اگر حاکمیت مناطق آزاد به رسمیت شناخته شود و صدور همه مجوز ها توسط مناطق آزاد صورت گیرد و تسهیل صدور مجوز ها و حذف بروکراسی اداری را داشته باشیم و همچنین دستگاه های نظارتی همراهی لازم را جهت تسهیل در جهش تولید داشته باشند این شعار در مناطق آزاد می تواند خیلی خوب اجرایی شود؛ ضمن اینکه با وجود تمامی نواقص موجود مناطق آزاد برنامه های خوبی را برای این موضوع تدارک دیده اند.

*جهش تولید در مناطق آزاد چه کمکی به اقتصاد ایران خواهد کرد؟

همیشه نگاه بر این بوده که مناطق آزاد پایه ای برای اجرای طرح هایی باشد که در سرزمین اصلی اجرا خواهد شد، بنابراین اگر با توجه به فلسفه وجودی مناطق آزاد و قانون و دستورالعمل هایی که دارد، این جهش تولید در مناطق آزاد اجرا شود ، می تواند کمک خوبی به سایر مناطق کشور کند؛ چرا که مناطق آزاد مزایایی دارند که ورود مواد اولیه و ماشین آلات را تسهیل می کند و از طرفی به علت معافیت هایی که وجود دارد سرمایه گذار برای فعالیت بیشتر ترغیب می شود.
اگر این سرمایه گذاری صورت بگیرد، تولیداتی که انجام می شود، می تواند کمک خوبی را به سرزمین اصلی کند.
اگر نگاهمان به جهش تولید نگاه صادراتی باشد مسلما ارزآوری محصولات تولید شده در مناطق آزاد و جلوگیری از خام فروشی می تواند کمک بزرگی به اقتصاد ایران کند و هم توسعه صادرات غیر نفتی را رقم بزند و هم ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد و با این ارزی که وارد خواهد شد، در سایر قسمت ها سرمایه گذاری های خوبی صورت گیرد.

*برنامه های منطقه آزاد اروند برای تحقق شعار رونق تولید چیست؟

منطقه آزاد اروند خوشبختانه با رایزنی هایی که با کارشناسان، مدیران و اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی و اتاق اصناف داشته است و با همفکری بخش خصوصی و دولتی، مجموعا به ۲۰ راهبرد در جهت تحقق شعار سال که "جهش تولید" است رسیده و نقشه راه را مشخص کرده است.
برای مثال یکی از این راهبرد های ما تکمیل زنجیره تولید و توزیع است. ما با فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ جلساتی را برگزار و آن ها را موظف کرده ایم تا محصولات ۲۰ واحد تولیدی را که قابلیت عرضه در فروشگاه های زنجیره ای دارند را در قفسه های فروشگاه هایشان داشته باشند که این باعث سود مصرف کننده و تولید کننده خواهد شد.
مصرف کننده سود خواهد برد از این جهت که محصولاتی که اینجا عرضه می شود، مالیات بر ارزش افزوده را ندارد و هزینه حمل آن کمتر است بنابراین قیمت تمام شده برای مصرف کننده کمتر خواهد بود. از سوی دیگر، تولید کننده زمانی که بتواند تولیدش را افزایش دهد، به ظرفیت اسمی مورد نظر خواهد رسید و مسلما آن جهش تولیدی که مورد نظر مقام معظم رهبری است، انشاالله تحقق پیدا خواهد کرد.

* لطفا به اختصار به برخی از راهبرد های مدنظر سازمان منطقه آزاد اروند برای تحقق جهش تولید اشاره کنید.

از جمله راهبرد های منطقه آزاد اروند استفاده از ایده ها و تحقیقات دانشجویان و جوانان منطقه در مرکز نوآوری و فناوری منطقه و تقویت توسعه استارت آپ های تخصصی حوزه صنعت، تاکید بر فعال سازی و توسعه ظرفیت خالی واحد های تولیدی با رویکرد صادرات، حمایت همه جانبه از واحد های تولیدی برای ارتقاء تکنولوژی و به روزرسانی ماشین آلات، تسهیل و تسریع در صدور مجوز های کسب و کار و تجارت و صنعت از طریق حذف بوروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر، مدیریت واردات و مبارزه جدی و مضاعف نسبت به سال گذشته با قاچاق کالا و جلوگیری از کالا های غیر مجاز، ایجاد ارتباط بین زنجیره های تولید و بازار مصرف با محوریت بخش خصوصی، شناسایی واحد های تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد و حمایت و صیانت از آن ها جهت راه اندازی در سال ۹۹ است که در راستای جهش تولید به کار گرفته خواهد شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار