gardeshban.ir

شهر تاریخی "سراب کلان" با قدمتی بیش از هزار سال مدتی است به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز مورد هجوم افراد متمول و خوش نشین قرار گرفته و اگر این روند ادامه یابد در آینده نه چندان دور شاهد نابودی یادگار عصر ساسانیان در استان ایلام خواهیم بود.
کد خبر: ۲۴۷۸۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

شهر تاریخی "سراب‌کلان" با معماری سنگی در شهرستان سیروان از توابع استان ایلام قدمتی ۱۴۰۰ ساله دارد که تاریخچه آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد؛ منطقه‌ای خوش آب و هوا و دلنشین که مدتی است پای نورچشمی‌ها و مایه دارانی که برای تفریحات آخر هفته به آنجا باز شده تا تاریخ ساسانیان زیر چرخ لودرهای ساخت و ساز غیر مجاز له شود. 

در وصف اهمیت سراب کلان همین بس که پایگاه ملی دارد و ردیف بودجه‌ای برای آن اختصاص داده اند که به صورت ویژه از آن حفاظت شود تا صرفا این شهر تاریخی مورد مطالعه، پژوهش و آموزش قرار گیرد.

بر اساس قانون حفظ آثار تاریخی- فرهنگی کشور، هرگونه ساخت‌وساز در اینگونه شهرها که ثبت ملی‌ شده‌اند ممنوع و غیرمجاز است. 

ساخت و سازهای غیر مجاز که برای عافیت طلبی آغاز شده‌اند، روند خدمات رسانی به ساکنین محلی را هم مختل و صدور مجوز زیر ساخت‌هایی چون آب، برق و ... دست دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم بومی را هم بسته است.

در همین راستا دادستان شهرستان سیروان گفت: تعدادی از افرادی که به صورت غیر مجاز اقدام به ساخت و ساز در حریم شهر تاریخی سراب کلان کرده بودند را بازداشت کرده ایم.

با این وجود به نظر می رسد مبارزه با ویلاسازی در حریم اماکن و شهرهای تاریخی چون سراب کلان عزمی ملی می‌طلبد و لازم است رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با ماموریت به بازرسی این وزارتخانه و با جدیتی که در تصمیم سهرابیان دادستان سیروان وجود دارد می‌توان از تخریب خاطرات نیاکان‌مان جلوگیری کرد.

اگر دست عده‌ای با ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه تاریخی سراب کلان کوتاه شود، این منطقه تاریخی و باستانی حتی شرایط ثبت در یونسکو و جذب گردشگر و درآمدزایی برای مردم منطقه را دارد.


ایلنا


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار