gardeshban.ir

آبشار بیشه لرستان یکی از آبشارهای دیدنی این استان است که در ۶۵ کیلومتری شهر خرم آباد در شهرستان درود قرار دارد. این آبشار در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۲۴۸۰۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
لرستان، استانی خوش آب‌وهوا و سرسبز در غرب ایران است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی را در خود جای داده است. قلعه‌ی باشکوه «فلک الافلاک»، غار تاریخی «کَلماکَره» در شهرستان پل دختر، دشت «لاله‌های واژگون» الیگودرز و دریاچه‌ی «گهر» درود از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

این استان همچنین به داشتن آبشارهای زیبا و تماشایی شهره است و بیش از ۵۰ آبشار کوچک و بزرگ را در خود جای داده است. آبشار «سفید»، «نوژیان»، «چکان» و «وارک» از جمله آن‌ها است. اما یکی از معروف‌ترین آبشارهای لرستان، آبشار «بیشه» است که در ۳۵ کیلومتری شهر درود قرار دارد.

آبشار بیشه کجاست؟

آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان است که در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه‌های رشته کوه زاگرس جای گرفته است. این آبشار در شهرستان درود قرار دارد. درود از شمال با شهرستان سربند و از شمال غربی با بروجرد همسایه است، از شرق نیز به ازنا، از به جنوب الیگودرز و از غرب به شهرستان خرم‌آباد منتهی می‌شود.

آبشار بیشه در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی درود، در دهستان سپید دشت و در روستای به همین نام قرار دارد. فاصله‌ی این آبشار تا شهر خرم‌آباد ۶۵ کیلومتر است. در شرق بیشه تپه‌های کلاه‌کوه و در شمال آن کوه «ازگن» وجود دارد. راه‌آهن تهران–خوزستان نیز از نزدیکی این مکان عبور می‌کند.

آبشار بیشه ازمناطق گردشگری طبیعی در لرستان است که به‌عنوان چهل‌وهشتمین اثر ملی در اسفندماه ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. این آبشار از ترکیب چند آبشار کوچک تشکیل شده است که از میان کوه و درختان به‌سمت پایین سر ریز می‌شود و در نهایت به رودخانه‌ی دائمی و پر آب لرستان، یعنی سزار می‌ریزد. ارتفاع این آبشار تا نقطه‌ی برخورد به زمین حدود ۴۸ متر است و تا رسیدن به رودخانه ۱۰ متر است. عرض تاج آبشار نیز ۲۰ متر است.

این آبشار در نزدیکی جنگل‌های پهناور بلوط و روستای زیبای بیشه قرار دارد و گذر ریل قطار از میان این طبیعت بکر چشم‌انداز دل‌نوازی را ایجاد کرده است. آب‌وهوای خنک و با طراوات منطقه و سرسبزی درختان و کوه‌های تماشایی آن این مکان را جذاب و دیدنی کرده است. در بالای آبشار رو‌به‌روی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی وجود دارد که از دل کوه می‌جوشند و زمزمه‌کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.

تماشای طبیعت: منظره‌ی زیبای آبشار و چشم‌انداز اطراف آن و صدای دل نواز آب، صحنه‌ای زیبا و چشم‌نواز از طبیعت را به وجود آورده و آدمی را محو تماشای خود می‌کند.

روستاگردی: در کنار دیدن این آبشار رویایی گشت‌وگذار در روستای سرسبز بیشه را فراموش نکنید و لذت روستاگردی در این منطقه را تجربه کنید.

عکاسی: طبیعت زیبایی بیشه و آبشار سحرانگیز آن بهترین مکان برای عکاسی و ثبت خاطرات دلنشین و فراموش‌نشدنی است.

پیک‌نیک: طبیعت زیبا و مسحورکننده‌ی منطقه‌ی بیشه لرستان مکانی مناسب برای سفرهای خانوادگی و لذت بردن از مناظر بکر در کنار دوستان و آشنایان است

امکانات رفاهی: پارکینگ، سرویس بهداشتی، سکو استراحت مسافران، پلاژ، چادر اسکان، بازارچه محلی، تلفن، آب، برق، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی در کنار آبشار وجود دارد.

توجه کنید آبشار بیشه و بستر رودخانه‌ی سزار برای شنا کردن مناسب نیست و مراقب کودکان و فرزندانتان باشید.

چه فصلی به آبشار بیشه برویم؟

بدون شک فصل بهار و طراوت و سرسبزی این فصل بهترین زمان برای رفتن به بیشه و دیدن این آبشار قشنگ در دل طبیعت است. در فصل پاییز نیز به‌دلیل رنگارنگی درختان، این مکان زیبایی خاصی دارد و محو تماشای مناظر چشم‌نواز آن خواهید شد. در زمستان نیز یخ زدن آبشار صحنه‌ای دل‌نواز را ایجاد می‌کند و دیدن آن در این زمان خالی از لطف نیست.

شب کجا بمانیم؟

لذت بردن از زیبایی‌های بیشه را با شب ماندن در کنار آبشار و چادر زدن تکمیل کنید. همچنین می‌توانید شب را در روستای یا در نزدیک‌ترین اقامتگاه‌های بوم گردی به این محل سپری کنید. در پایین ایستگاه قطار نیز اقامتگاه‌های چوبی برای اقامت مسافران وجود دارد.درود به‌دلیل داشتن طبیعت زیبا و دیدنی خود به پایتخت طبیعت ایران معروف است، پیشنهاد می‌دهیم بعد از دیدن آبشار بیشه از سایر مکان‌های دیدنی شهرستان درود و جاذبه‌های گردشگری آن بازدید کنید. 

از دیگر آبشارهای این منطقه آبشار «دره اسپر» یا «ازنادر» و آبشار «آبگرم» است. تنگه‌ی «نی گا» و آبشار شگفت‌انگیز آن، دشت زیبای «لاله‌های واژگون»، دریاچه‌ی «گهر» در منطقه‌ی حفاظت شده اشترانکوه، منطقه‌ی سرسبز و مصفای «همت‌آباد» و سد خاکی رودخانه درود از جاذبه‌های طبیعی و تماشایی این شهر است.

چطوری به آبشار بیشه برویم؟

‎آبشار بیشه به‌دلیل قرار گیری در کنار ایستگاه راه‌آهن تهران- جنوب و دسترسی راحت، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. حتی در گذشته نیز رسیدن به آبشار تنها با قطار ممکن بود.

از دو طریق می‌توانید به آبشار بیشه برسید:

مسیر اول: اگر تصمیم دارید با اتومبیل به بیشه بروید بهتر است که بدانید از خرم آباد تا آبشار حدود ۶۵ کیلومتر فاصله است و از شهر درود حدود ۳۰ کیلومتر را باید طی کنید. در مسیر درود به بیشه در کنار رودخانه‌ی سزار مناطق دیدنی، آبشارهای فصلی و دائمی و درختان سرسبز و زیبایی وجود دارد که از تماشای آن‌ها حتماً لذت خواهید برد.

مسیر دوم: روش دیگر، راه ریلی و سوار شدن در قطار تهران- خوزستان و پیاده شدن در ایستگاه بیشه است. این مسیر ریلی به‌دلیل عبور از میان کوه‌های زاگرس یکی از زیباترین خطوط ریلی کشور است. از ایستگاه بیشه تا آبشار فاصله‌ی چندانی نیست و تابلو‌های راهنما شما را هدایت می‌کنند.

آبشار یخ می‌زند، با فریاد سنگ‌فروش، زیر رگ راه می‌رود، ستم چکش به سنگ، نفس تازه می‌کند استخوان، تا گیسوان آبی آبشار دوباره شانه شوند، با نوازش آفتاب، تا مسیر باز شود، به رودخانه زندگی، نفس تازه کند، زمان زیر سنگ...

آبشار بیشه لرستان؛نگینی در دل زاگرس/عکس

آبشار بیشه لرستان؛نگینی در دل زاگرس/عکس

آبشار بیشه لرستان؛نگینی در دل زاگرس/عکس

آبشار بیشه لرستان؛نگینی در دل زاگرس/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار