gardeshban.ir

مناطق آزاد کشور سال گذشته گام به گام شعار رونق تولید را پیاده کردند و در نظر دارند تا در حرکتی رو به جلو رونق تولید را به سمت جهش در تولیدات ملی و داخلی هدایت کنند.
کد خبر: ۲۴۸۴۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
رهبر انقلاب اسلامی به رسم سال‌های گذشته در پیام نوروزی خود سال جدید را به نام "جهش تولید" نامگذاری کردند و طبق روال چند سال اخیر باز هم مسائل اشتغال و اقتصاد و تولید در کانون توجه قرار گرفت.

سال ۹۸ سال رونق تولید بود و در حقیقت فعالیت‌هایی که متناسب با نامگذاری سال گذشته انجام شد، زمینه را برای شعار امسال فراهم کرد و با اقداماتی که صورت گرفت، تولید افزایش یافت و از حالت رکود خارج شد و بسیاری از کارخانجات و تولیدی‌ها شروع به فعالیت مجدد کردند؛ بنابراین سال گذشته نوعی حرکت آغاز شد و امسال نیاز است که این حرکت جدی‌تر و با برنامه ریزی مناسب و مشارکت جدی‌تر پیگیری شود. به گفته مقام معظم رهبری رونق به این معناست که تولید حرکت کند، اما جهش چندین برابر رونق و به این معناست که یک اتفاق ویژه رقم بخورد، به گونه‌ای که مردم آن را حس کنند.

مناطق آزاد کشور سال گذشته گام به گام شعار رونق تولید را پیاده کردند و در نظر دارند تا در حرکتی رو به جلو رونق تولید را به سمت جهش در تولیدات ملی و داخلی هدایت کنند.
البته که اکثر مدیران، مسئولان و صاحبنظران معتقدند برخی موانعی که موجب کندی راه تولید در این مناطق می‌شود، باید با برنامه ریزی درست و راهکار مناسب رفع شود و بسیاری از باور‌های غلط در مسیر تولید و رونق اقتصادی مناطق آزاد و حتی رونق اقتصادی کشور کنار گذاشته شود. در همین زمینه بسیاری بر سر موضوعاتی چون رفع بروکراسی اداری و حذف قوانین دست و پاگیر اتفاق نظر دارند که به نظر می رسد با رفع چنین موانعی باید انتظار جهش تولید با کیفیت را داشت.

از طرف دیگر، اعتماد سازنده به بخش خصوصی و رقابتی کردن فضای کسب و کار لازمه این جهش تولید است؛ بنابراین مکانیسمی باید به کار گرفته شود که موانع تولید را از پیش پای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و... بردارد.

یکی از اقدامات قابل توجه مناطق آزاد کشور در سال گذشته که مسیر را برای تحقق شعار امسال فراهم کرد، توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان بود؛ آمار و ارقام نشان از افزایش فعالیت آن‌ها در تمامی مناطق آزاد کشور داشت و علاوه بر آن بسیاری از کارخانجات و تولید‌های راکد در مناطق، مجدد شروع به فعالیت کردند و تولید و صادرات افزایش یافت.

در انتهای سال و با شیوع کرونا در ایران مناطق آزاد نیز همانند سایر نقاط کشور شروع به انجام اقداماتی متنوع برای مقابله با این ویروس کردند، اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، افزایش تولید بسیاری از کارنجات مستقر در این مناطق برای تولید مواد بهداشتی مورد نیاز در این شرایط بحرانی بود. در حقیقت بسیاری از این مناطق پیش از نامگذاری امسال و با وجود محدودیت ها و موانع گام‌های اولیه خود را در مسیر جهش تولید برداشته بودند، اما با شروع سال جدید برنامه ریزی و سیاست گذاری‌های جدی‌تر برای این مسیر صورت گرفت و البته نباید فراموش کرد که با توجه به مشکلاتی که به واسطه ویروس کرونا برای اصناف و بازاریان و فعالان و سرمایه‌گذاران به وجود آمده است، امسال به صورت ویژه‌ای نیاز به برنامه ریزی و حمایت برای سرپا کردن کسب و کار‌های موجود در این مناطق احساس می‌شود تا بتوانند خود را برای تولید بیشتر و با کیفیت‌تر آماده سازند.

مناطق آزاد کشور درصدد هستند تا با فعال سازی ظرفیت خالی واحد‌های تولید، تسهیل و تسریع در صدور مجوز‌های کسب و کار، مدیریت واردات و مبارزه بیش از پیش با قاچاق کالا، حمایت از صنایع کوچک و استفاده بهتر و بیشتر از منابع داخلی و ملی برای تکمیل زنجیره تولید گام‌های موثری در تحقق جهش تولید در سال ۹۹ بردارند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار