gardeshban.ir

با استقرار نگهبانی و حراست در یکی از آثار مهم عصر ایلخانی استان در روستای صوفی‌آباد سرخه و برنامه‌ریزی برای تکمیل تحقیقات تیم بین‌المللی ایسکارسا، در این بنا ثبت شده، بار دیگر چراغ این عارف نامدار قرن هشتم در حاشیه دلنشین کویر استان سمنان، روشن خواهد شد.
کد خبر: ۲۴۸۷۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 19
گردشبان (gardeshban.ir) :

مهدی جمال، مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از استقرار نگهبان در آرامگاه شیخ‌علاالدوله سمنانی از عرفای نامدار قرن هشتم و از آثار تاریخی واجد ارزش عصر ایلخانی در استان سمنان خبر داد و اظهار کرد: با وجود اینکه این اثر تاریخی ثبت ملی شده در مالکیت دستگاه دیگری است، اما میراث فرهنگی استان هم در بحث مرمت و هم در بحث حفاظت و صیانت از آن هزینه‌های زیادی کرده است.

وی با اذعان به این‌که بر اساس ماده دوم قانون آثار ملی ثبت شده، دولت مکلف به حفاظت از همه آثار واجد ارزش تاریخی است، افزود: اصولا شناسایی، ثبت، حفاظت، صیانت و..از آثار تاریخی واجد ارزش، بخشی از وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی است. اگرچه دامنه فعالیت‌های این وزارتخانه گسترده‌تر از این‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به عدم شناخت برخی افراد از قوانین، از آن به عنوان عاملی موثر در قضاوت‌های نادرست درباره برخی از امور نام برد و گفت: شناخت ناقص از قوانین منجر به قضاوت و تحلیل نادرست می‌شود برای همین برای هر تحلیل واقع‌بینانه باید از قوانین و زوایای پیدا و پنهان آن شناخت کافی داشت.

وی با بیان این‌که بسیاری از آثار تاریخی شناخته شده مثل بازارهای تاریخی، بسیاری از کاروانسراها، گذر کهنه‌دژ و...با تلاش میراث فرهنگی استان ثبت ملی و بارها مرمت شدند اما این دستگاه هیچ دخل و تصرفی در مدیریت آن ندارد، ادامه داد: مقبره شیخ علاءالدوله که یکی از آثار تاریخی ارزشمند استان محسوب می‌شود نیز در مالکیت اداره کل اوقاف استان است و این اداره کل سند شش دانگ آن را دارد. البته با وجود این، اداره کل میراث فرهنگی استان تاکنون افزون بر چهار-پنج میلیارد تومان تنها در حوزه مرمت این بنای تاریخی در استان هزینه کرده است.

وی با اشاره به دغدغه‌های میراث فرهنگی استان در حوزه حفاظت از آثار تاریخی گفت: با وجود اینکه این اثر تاریخی در مالکیت دستگاه دیگری است و هزینه برای آن از سوی این اداره کل نیز با محدودیت‌هایی مواجه است اما میراث فرهنگی هم در بحث مرمت و نگهداری و هم در حوزه حفاظت از آن تلاش‌های زیادی داشته است.

جمال با بیان این‌که دو سه سالی یک نگهبان در این اثر تاریخی مستقر بوده است، اضافه کرد: یگان حفاظت میراث فرهنگی استان نیز همواره به صورت چرخشی از این بنای ارزشمند بازدید و آن را تحت‌نظر داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان به‌دلیل مشکلات قانونی در جذب نیروی انسانی، امکان استقرار نگهبان به صورت شبانه روزی در بناها را ندارد، ولی پرسنل یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان به صورت روزانه از بناها سرکشی می‌کنند.

این ‌مسئول با بیان این‌که حفظ همه آثار نیازمند عزم عمومی مردم فرهنگ دوست استان است، اظهار کرد: استان سمنان افزون بر 800 اثر تاریخی ثبت شده دارد و بدیهی است که امکان استقرار نگهبان تمام وقت در همه آنها را ندارد. البته این رویه در همه استان‌ها نیز وجود دارد.

وی با اشاره به تلاش‌های این اداره کل برای استقرار نگهبان تمام‌وقت در این بنا، گفت: خوشبختانه بعد از پیگیری‌ها و جلسات متعددی که برگزار شد بالاخره چند روز پیش نشست‌هایی با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، شورای روستای صوفی‌آباد، دهیاری روستا و...برگزار و در خاتمه ما نیز پذیرفتیم 50 درصد هزینه‌ها را تقبل کنیم.

جمال با بیان این‌که تمام اموال خریداری شده برای این مجموعه از سوی میراث فرهنگی استان تامین شده است، ادامه داد: همه تلاش ما بر این بوده که رویه مشارکت را ارتقا داده و با همکاری دیگر نهادهای مسوول در این بخش و از جمله اوقاف و امور خیریه به عنوان مالک بنا، از این بنا تاریخی بهتر از گذشته حفاظت و صیانت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از تحویل همه وسائل به دهیار روستا خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه از شب گذشته نیز یک نیروی نگهبان در این بنا مستقر شده است.

وی از آمادگی برای واگذاری این بنا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داد و افزود: اوقاف و امور خیریه استان آماده همکاری در این بخش بوده و خوشبختانه تعامل خوبی نیز با میراث فرهنگی استان داشتند.

جمال با بیان این‌که وزارت میراث فرهنگی به دلیل ارزش تاریخی بالا این بنا همواره نگاه ویژه‌ای به آن داشته است، ادامه داد: در همین راستا گروه بین‌المللی ایسکارسا از کشور ترکیه بازدیدی از این بنا داشته و برخی آزمایش‌های خاک‌شناسی در محل انجام داده و قرار است که این گروه در خرداد سال 1399 برای تکمیل تحقیقات خود در این بنا حضور بیابد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: اگر بحث کنترل کروناویروس و بحران ناشی از آن به پایان برسد، با حضور تیم مجربی از این گروه مهم بین‌المللی در صوفی آباد، بحث مرمت مجدد و مقاوم‌سازی بنا نیز انجام شود.

جمال با بیان این‌که قرار است که یک کارگاه آموزشی از سوی این گروه بین‌المللی در این بنا برگزار شود، اضافه کرد: این رویداد می‌تواند نگاه‌ها را به این بنا ارزشمند ایلخانی بیش از پیش متوجه کند.
 

ایسنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار