gardeshban.ir

آبشار مارگون یا آبشار مارگان درداخل تنگه ای به همین نام واقع شده است. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه میباشد و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته میشود.از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است.
کد خبر: ۲۴۸۸۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای کشور ایران می‌باشد و در شهرستان سپیدان استان فارس، دهستان مارگون واقع گردیده است. 

این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آن‌ها به بیرون ریخته می‌شود.آبشار مارگون با ۷۰ متر ارتفاع و عرض ۱۰۰ متر یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای ایران است.

آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر ۱۰ درجه است.ین آبشار چندین رگه دارد که به درون دره و در مسیر رودخانه جاری است. اطراف آبشار پوشیده از جنگل و درختان سر به فلک کشیده است.

از زیبایی های دیگر مارگون برگزاری ساعتی از مراسم عروسی روستاییان است که با لباس های محلی در کنار این آبشار پایکوبی می کنند. باغ‌های سیب، درخت زالزالک، بوته‌های زرشک در میان انبوه درخت‌ها جنگلی، زیبایی طبیعی آبشار را دو چندان می‌کنند. ساکنین روستای مارگون قومیت لر دارند و به لهجه‌ی زیبای لری صحبت می‌کنند.


امکانات رفاهی آبشار مارگون

آبشار مارگون به دلیل بن‌بست بودن و واقع شدن در دره پرشیب، دارای فضای کمی برای نشستن و پارک خودروست میباشد. اما با این وجود توسط شهرداری در محوطه ورودی آبشار پارکینگی جهت خودروها ساخته شده‌است. همچنین در اطراف پارکینگ سرویس بهداشتی و محوطه‌های مسطحی فراهم شده است که برای اقامت و برپا کردن چادر مناسب است. در اطراف پارکینگ و در طول راه رسیدن به آبشار سطل زباله نصب شده‌است.

آبشار مارگون مرز بین یاسوج و اردکان سپیدان فارس میباشد.

بر خلاف بیشتر آبشا‌رهای ایران راه دسترسی به این آبشار بسیار آسان است.

مسیر مارگون

از جنوب بعد از رسیدن به مرکز استان فارس، شیراز، به سمت سپیدان حرکت کنید. از سپیدان تا آبشار حدود ۱۳۰ کیلومتر راه در پیش دارید.اگر از شمال کشور قصد سفر به این آبشار را دارید، بعد از رسیدن به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج، طول مسیر شما تا آبشار حدود ۶۵ کیلومتر خواهد بود. در کیلومتر ۲۹ جاده‌ی یاسوج به اقلید تابلو‌هایی شما را به سمت آبشار هدایت می‌کنند.

مسیر خودرو تا ۸۰۰ متری آبشار ادامه دارد. ادامه‌ی مسیر را باید پیاده طی کنید. هرچند که این مسیر پیاده‌روی نیز سنگ‌فرش و دارای پله‌های سیمانی است.به خاطر داشته باشید مسیر آبشار کوهستانی است و در فصول سرد و هنگام بارش برف ممکن است راه‌های ارتباطی قطع شوند.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه آبشار مارگون

غنای گونه های گیاهی و جانوری اطراف آبشار سبب شده تا محیط پیرامون آن به عنوان یک منطقه حفاظت شده در سال ۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.دشت اطراف آبشار در فصل بهار مملو از لاله های واژگون و دیگر گُل های وحشی و گل های رنگارنگ ختمی و … می شود.همچنین درختان زالزالک و نوعی زرشک در میان بافت جنگلی اطراف آبشار دیده می شود. 

علاوه بر اینها، باغهای سیب سرخ و زرد اطراف در فصل بهار با شکوفه ها و در تابستان با میوه های رنگین خود منطره ای تماشایی را خلق می کنند. در کنار پوشش جنگلی چشم نواز این منطقه جانورانی همچون خرس قهوه ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و… نیز در این منطقه به چشم میخورد.

بهترین فصل سفر آبشار مارگون

آبشار مارگون مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان محسوب می شود. به دلیل آب و هوای بسیار خنک منطقه، دیدن این آبشار در فصول گرم سال توصیه می شود. طبیعت منطقه در فصل بهار دیدنی ترین لباس خود را بر تن می کند. 

به هنگام رویش لاله های واژگون یکی از کم نظیرترین مناظر را در اطراف آبشار شاهد خواهید بود.زیبایی این آبشار در فصل زمستان کوهنوردان و علاقه مندان به سفرهای زمستانی را بسیار شیفته خود می کند. یخ زدن آب آبشار و سفید پوش شدن زمین از برف زیبای زمستانی، جلوه ای کم نظیر به طبیعت مارگون می بخشد.

آبشار مارگون بزرگترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان/عکس

آبشار مارگون بزرگترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان/عکس

آبشار مارگون بزرگترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان/عکس

آبشار مارگون بزرگترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار