gardeshban.ir

چشمه گل یا دالان بهشت، عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان با رنگ خاص و منحصربه‌فرد خود در دل طبیعت ییلاقی و مسحور کننده، باعث جذب گردشگران زیادی شده است.
کد خبر: ۲۴۹۲۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
چشمه گل رامیان که در فاصله ۵ کیلومتری جنوب رامیان در دامنه کوه «پنهان خانه» قرار گرفته به‌خاطر رنگ و مناظر زیباو کم نظیرش به نگین گلستان معروف است؛ تا جایی که آن را دالان بهشت می‌نامند.

چشمه گل، عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان به مساحت ۷,۲۰۰ متر مربع است. اگرچه به خاطر آهکی بودن عمق واقعی آن هنوز مشخص نیست، عمق آن در کتب قدیمی ۴۴ متر و در حال حاضر تا ۸۰ متر تخمین زده شده است. همین عمق، دلیل تغییر رنگ آب از سبز کبود به فیروزه‌ای شده است.

نام‌گذاری چشمه گل

در گذشته، کلمه «گل» هم در نام‌گذاری دریاچه‌ها و هم در نام‌گذاری نشان و نماد اقوام ایرانی، کلمه پرکاربردی بوده است. در زبان ترکی گل به جایی می گویند که بسیار عمیق، گود و فرورفته باشد و داخل آن آب جمع شده باشد.

روایتی دیگر، واژه‌ی گل را از واژگان زبان «آرامی» (زبان عیسی) می‌داند که معنی آن چشمه جوشان است. در زمان صفویه و قاجار از این چشمه به نام «کبود استخر» یاد شده است.

تاریخ و فرهنگ رامیان

چشمه گل رامیان فقط ییلاقی خوش آب و هوا با یک نگین سبز و فیروزه‌ایی نیست. این چشمه ریشه در فرهنگ و تاریخ و حتی اعتقادات مردم منطقه دارد. مردم این منطقه در طول زمان، تیره‌ای از ایل گرایلی و نژاد ترک بوده‌اند و دلیل نام‌گذاری چشمه به زبان ترکی نیز همین است.

به گفته مردم بومی در سرزمین مقدس رامیان (آرامیان)، این چشمه جایگاه نیایش آب بوده است و به همین دلیل این نگین سبز (کبود استر) دروازه بهشت خوانده‌شده است. طبق اسناد موجود از زمان «سعد‌الله‌خان ایلخانی» حاکم فندرسک در زمان مظفرالدین شاه قاجار این تفرجگاه وقف حوزه علمیه سعدیه رامیان است.

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی این منطقه شامل درختچه‌های ولیک، درختان پهن‌برگ و بلوط است و در اطراف این چشمه شگفت‌انگیز و زیبا ذخیره‌گاه جنگلی یکی از مهم‌ترین درختان ایران «سرو زربین» (درختی با چوب مرغوب، خاصیت دارویی و آهک دوست) قرار دارد. گل رامیان با سخاوت سرریز آب زلال و صاف خود را به رودخانه «قره‌چای» می‌ریزد و زمین‌های کشاورزی اطراف را سیراب می‌کند. 

همچنین در گل رامیان انواع ماهی‌ها وجود دارد. این گونه‌ها شامل سیاه‌ماهی، ماهی «ابر‌نوئیدز» و «ماهی‌سفید» رودخانه‌ای است. از آنجایی که ماهی‌سفید برای مردم این منطقه از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است، مردم با قلاب آن را برای مصرف شخصی صید می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی چشمه رامیان

چشمه گل رامیان با ارتفاع ۳۲۰ متر از سطح دریا؛ از یک ‌طرف به زمین‌های کشاورزی و شالیزارهای زیبا و از سه طرف دیگر به جنگل راه دارد.

مسیرچشمه رامیان

چشمه گل یک کیلومتر از جاده اصلی رامیان به شاهرود فاصله دارد و رودخانه قورچای در قسمت شرقی چشمه جاری است. این جاده آسفالت است. با کشیدن راه تا نزدیک چشمه، خاک اطراف چشمه ریزش کرده به طوری که ریشه درختان مشخص است.

چطور به دالان بهشت برویم؟

اگر می‌خواهید با وسیله نقلیه عمومی به این جاذبه سفر کنید، می‌توانید با تاکسی از ترمینال شاهرود به گرگان، از مسیر آزادشهر سفر کنید و در جاده اصلی پیاده شوید و یک کیلومتر تا چشمه گل را پیاده، یا با ماشین‌های گذری بروید.

در صورتی هم که قصد سفر با خودروی شخصی را دارید، از مسیرهای زیر به چشمه گل خواهید رسید:

شاهرود، آزادشهر، چشمه گل

تهران، ساری، گرگان، چشمه گل

شهرستان آزادشهر در نزدیکی گل رامیان دارای ایستگاه قطاراست که در مسیر قطار مشهد به گرگان قرار گرفته است.


چه موقع هوا و منظره مطبوع می‌بینیم؟

این شاهکار زیبا در همه فصول دیدنی است. تنوع درختان «پنهان‌ خانه» بهاری چشم‌نواز با شکوفه‌های زیبا و رنگارنگ به گردشگران می‌دهد؛ همین تنوع در پاییز با رنگ‌های سرخ، آتشین و بی‌نظیر دل بیننده را با خود می‌برد. تابستان خنک و مطبوع، گردشگران زیادی را از شهرهای اطراف برای آخر هفته به‌سمت خود می‌کشد. ماهیگیری، سوارکاری، قایق‌سواری و شنا از تفریحات بومی‌های منطقه در این فصل است.

منظره زمستانی چشمه گل خالی از لطف نیست اما باید بدانید که زمستانی سخت و صعب‌العبور در جاده‌های منتهی به چشمه در انتظار شما است. خاک نرم اطراف چشمه با بارش برف و باران بسیار لغزنده و خطرناک است. بهتر است در این فصل از رفتن به این جاذبه صرفه نظر کنید.

جاذبه‌های اطراف گل رامیان

همان طور که از نام گلستان پیدا است، این استان قدم ‌به ‌قدم جاذبه و دیدنی دارد. یادتان باشد وقتی به دیدن چشمه گل می‌روید این جاذبه‌ها را از دست ندهید:

ارتفاعات اولنگ، مدرسه و کاخ رضاشاهی، آبشار سرخه کمر، قلعه موران، آبشار جوزک، چشمه پیر‌کرم، تپه‌های انجیلو، آبشار سید کلاته، غار پشمکی، چشمه‌های نیلبرگ، انجیر چشمه، گرم چشمه، ذخیره‌گاه بین‌المللی سروزربین، موزه مردم‌شناسی رامیان، تپه تاریخی نقاره‌خانه، پارک جنگلی دلند، دهکده توریستی پاقلعه، پارک جنگلی رامیان، پارک جنگلی آهنگران، جنگل‌های دره‌ملا، روستای تاریخی کشکک، امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون الهادی

مردم رامیان و بومیان منطقه همیشه گرم و خوش‌رو با گردشگران و مسافران برخورد می‌کنند. فراموش نکنیم که احترام به جامعه محلی در همه جای دنیا موردتوجه و اهمیت است. رعایت حریم شخصی دیگران علاوه بر اینکه احساس امنیت به میزبان می‌بخشد باعث تعامل بهتری برای ما و گردشگران بعدی می‌شود. با فراهم کردن امکانات خدماتی، رفاهی، هموار بودن مسیر و سایر شرایط زیست‌محیطی، این جاذبه ارزش بالایی برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی دارد.

چشمه گل رامیان؛عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان در گلستان+تصاویر

چشمه گل رامیان؛عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان در گلستان+تصاویر

چشمه گل رامیان؛عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان در گلستان+تصاویر

چشمه گل رامیان؛عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان در گلستان+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار