gardeshban.ir

ترسناک ترین غار ایران یعنی غار پرآو در استان کرمانشاه قرار دارد. در این مطلب قصد داریم تا این غار را بیشتر به شما کاربران عزیز معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه شوید.
کد خبر: ۲۴۹۳۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
امروز می خواهیم بساط ماجراجوییمان را برداریم و در ترسناک ترین غار ایران به غارنوردی بپردازیم، غار پرآو. این غار در شمال شرق کرمانشاه قرار گرفته است و به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه شناخته و ثبت شده است

وسایل مخصوص ماجراجوییتان را برداشته اید؟ این بار می خواهیم به غارنوردی برویم بنابراین باید وسایلتان کامل باشد. اگر آماده اید شروع کنیم. امروز می خواهیم همانطور که گفتیم، به ایران و  این غار در کرمانشاه برویم که به غار قاتل معروف است! با این که اسم کرمانشاه بیشتر از همه ما را یاد آثار باستانی همچون بیستون می اندازد اما باید بگوییم که این شهر جاذبه های معروف دیگری مثل غار پرآو دارد، غاری که غارنوردی در آن به قدری خطرناک است که تا به الان آمار منحصر به فرد و خطرناکی از خود به جا گذاشته است.

ترسناک ترین غار ایران عمودی بر روی کوه های بلند قرار گرفته است و برای رسیدن به ورودی آن باید به ارتفاع بیش از ۳ هزار متری کوه پرآو بروید. برای رفتن به این غار باید به در ۱۲ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه بروید. کوه پرآو با ارتفاع ۳۳۵۷ متر از سطح دریا به عنوان یکی از بلندترین قله های استان کرمانشاه در کنار روستای چال آبه به چشم می خورد. شاید با تمام این اوصاف نتوانید که تصور کنید که یکی از رمزآلود ترین مکان های ایران در این طبیعت زیبا کمی مشکل باشد اما در ارتفاع ۳۰۵۰ متری این کوه، عمیق ترین و صعب العبورترین غار ایران قرار دارد و این غار هم می تواند کشنده باشد!

این غار در سال ۱۳۸۸ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسیده و در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۹۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است. غار پرآو، غاری است به طول ۱۴۵۴ متر و عمق ۷۵۲ متر که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه ‌ای به نام میدان پرآو وجود دارد. ترسناک ترین غار ایران

این غار با قله شیخ علیخان یا قله ی پرآو معروف است، تنها ۳۰۰ متر فاصله دارد . تعداد ۲۶ حلقه چاه در این غار وجود دارد و عمیق‌ ترین آن ها، چاه شماره ۱۶ با عمق ۴۲ متر است. این غار منحصر به فرد در بیش از ۴۰ سال پیش یعنی در سال ۱۹۷۱ میلادی، با عنوان بزرگ ‌ترین غار عمودی دنیا شناخته می شده است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن داده اند . اما پس از آن با گذشت زمان و انجام اکتشافات بیشتر در میان غار های سراسر جهان ، رتبه غار پرآو به ۲۲۱ تنزل پیدا کرده و غار های عمیق تری در فهرست جهانی به ثبت رسیده اند.

این غار رمزآلود کشورمان هنوز به دلیل وجود دهانه اش در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا ، بالاترین سطح را در جهان به خود اختصاص داده است. غار پرآو در زبان محلی یعنی محلی پر آب اما با دیدن تصاویر این غار اثری از آب نمی بینیم با این حال در طول مسیرهای طولانی غار آب زیادی به چشم می خورد که از ذوب شدن یخ های زیر زمینی به وجود آمده است.

قسمتی از غار که بیشترین آب را در خود جای داده حوضچه ی انتهای غار است که حدود ۳ متر در آن آب وجود دارد. عمق این حوضچه در سال ۱۳۸۳ اندازه گیری شد، در آن سال یک غواص به همراه تیمی غارنورد به انتهای غار رسید و داخل حوضچه رفت. او بعد از اندازه گیری عمق حوضچه، اعلام کرد که انتهای حوضچه بسته است و راه به جایی ندارد.

برای رفتن به این غار و غارنوردی در آن باید فصل بهار یا تابستان به این منطقه بروید چون در پاییز و زمستان سردی هوا مانع از این کار می شود. حال برایتان به عنوان یک ماجراجو باید جالب باشد که بدانید اولین بار چه کسانی موفق شدند غاری تا این حد خطرناک را کشف کنند، ما به شما می گوییم.

انگلیسی ها و بعد از آن لهستانی ها اولین کاشفان این غار خطرناک بودند. غارنوردان زیادی کنجکاو شده بودند که بدانند در غار پرآو چه خبر است برای همین گاهی به صورت فردی و گاهی هم دسته جمعی برای غارنوردی به سمت این غار می رفتند ولی هر بار موقعیت و شرایط سخت این غار، مانعی جدی برای غارنوردی در غار پرآو بود. با این حال، بالاخره در سال ۱۳۷۰ بالاخره دسته ای از غارنوردان توانستند تا این غار را فتح کنند.

البته نه به این آسانی ها بلکه با برنامه ریزی ها و تلاش های بسیار زیادی که بانی آن، تیم کانون کوهنوردان کرمانشاه بود این امر انجام پذیرفت. در ماجراجویی و غارنوردی در این مکان باید بدانید که این غار با غارهای معمولی که در عمرتان یا دیده اید و یا رفته اید، متفاوت است. حتما باید با تجهیزات مناسب به داخل این غار بروید و از قبل آموزش های لازم را دیده باشید. برای رفتن به این غار، راهی شهر کرمانشاه و روستای چلابه شوید، از اینجا به بعد به راحتی می توانید کوه پرآو که این غار را در خود جای داده است را پیدا کنید. توصیه ی ما به شما این است که برای غارنوردی در این اینجا بهتر است که به صورت تیمی به این غار بروید چون تجربه ثابت کرده است که غارنوردی انفرادی در آن واقعا خطرناک است.

این ماجراجویی ما بی ربط به ایرانگردی نیست و باید در این زمینه این نکته را بگوییم که ایران جاذبه های زیادی را در خود جای داده است. از جاذبه های طبیعی گرفته تا جاذبه های تاریخی که منتظرند تا راهی سفر شوید و آن ها را از نزدیک ببینید البته اگر ماجرا جو نیستید جاذبه هایی را برای تماشا انتخاب کنید که خطرناک نیستند.

سفری به غار پرآو؛ ترسناک ترین غار ایران/عکس

سفری به غار پرآو؛ ترسناک ترین غار ایران/عکس

سفری به غار پرآو؛ ترسناک ترین غار ایران/عکس

سفری به غار پرآو؛ ترسناک ترین غار ایران/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار