gardeshban.ir

یک باستان‌شناس به همراه تیم ۹نفره متشکل از دانشجویانش در «پرو» به دلیل این‌که به رغم قرنطینه کشور، پروژه کاوش در یک گورستان باستانی را ادامه دادند، دستگیر شدند.
کد خبر: ۲۴۹۸۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
اعضا این تیم کاوشی که سرپرستی آن را «پیتر ون دالن» برعهده داشت، روز یکشنبه و در وضعیت اضطراری کشور درحالی که در یکی از گورستان‌های دوران «پیشا کلمبی» در شهر «اوارال» مشغول حفاری بودند، دستگیر شدند.

اعضا این گروه که به دانشگاه ملی «سن مارکوس» تعلق دارد به دلیل نقض قوانین سختگیرانه قرنطینه این کشور دستگیر شدند؛ این درحالی است که این گروه مدعی هستند آن‌ها فقط قصد داشتند با موافقت وزارت فرهنگ از میراث ملی کشور که بدون حفاظت رها شده بود، محافظت کنند.

سونیا گولین، وزیر فرهنگ پرو که خود یک باستان‌شناس است در گفت‌وگو با روزنامه‌های محلی اعلام کرده از اقدامات این گروه باستان‌شناسی در دوران قرنطینه ناراحت است و این اقدام را «تاسف‌بار و شرم‌آور» توصیف کرده است.

پیش‌تر مجوز کاوش در یکی از محوطه‌های باستانی شهر «لیما» به این گروه باستان‌شناسی داده شده بود، اما وزارت فرهنگ آن را اخیرا لغو کرد.

سرپرست این گروه باستان‌شناسی در گفت‌وگو با یکی از مجله‌های باستان‌شناسی از خود دفاع کرد و توضیح داد در زمانی که کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد بسیاری از مقبره‌های باستانی بدون حفاظت رها شدند و آثار باستانی ارزشمند در معرض دسترسی سارقان قرار گرفتند.

ون دالن  همچنین مدعی است که وزارت فرهنگ از ادامه کاوش این گروه در محوطه تاریخی شهر «اوارال» به منظور حفاظت از میراث ملی آگاهی داشته است. این باستان‌شناس می‌گوید در شرایط سختی قرار داشته چراکه نامه‌ای مبنی بر پذیرش مسوولیت هرگونه خسارت و صدمه به این محوطه باستان‌شناسی در فاصله زمانی فوریه تا اکتبر سال ۲۰۲۰ را امضا کرده بود.

رئیس‌جمهور «پرو» روز دوشنبه اعلام کرد، از زمان اعلام قرنطینه در تاریخ ۱۶ «مارس» بیش از ۵۱ هزار نفر در ارتباط با نقض قوانین دستگیر شده‌اند.

تاکنون حدود ۳۰۰۰ مورد ابتلا به ویروس «کرونا» و بیش از ۱۰۰ مورد مرگ در اثر ابتلا به این ویروس در «پرو» به ثبت رسیده است.


آرت‌نت نیوز




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار