gardeshban.ir

متاسفانه در کشور ما به ویژه استان کردستان تا پیش از شروع بحران کرونا و شروع روزگار تلخ صنعت گردشگری، به گردشگری مجازی به عنوان امری مهم و تأثیرگذار در جذب گردشگر و پیشرفت صنعت گردشگری هیچ توجهی نشده بود.
کد خبر: ۲۴۹۹۲
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
گردشگری مجازی چندسالی است که در کشورهای توسعه یافته یا کشورهای دارای پتانسیل‌های گردشگری راه‌اندازی شده و این امکان را برای گردشگران فراهم کرده که تنها با یک کلیک از مکان‌های گردشگری یک شهر بازدید کرده و در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ هزینه‌ای اطلاعات لازم را کسب کرده و از این طریق درباره مکان‌های مسافرتی خود در روزهای آتی تصمیم‌گیری کند.

با گسترش شیوع کرونا و رکود گردشگری کشور، همه شهرها برای خروج گردشگری از رکود ناشی از بحران، بر گردشگری مجازی و تبلیغات گردشگری از طریق فضاهای مجازی متمرکز شدند، چرا که کارشناسان معتقدند گردشگری مجازی پس از فروکش کردن بحران سبب ورود موجی از گردشگران به مناطق دیدنی خواهد شد.

رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، گفت: در این روزها که بازار گشت و گذار در فضای مجازی و اینترنتی داغ است برآنیم تا با ایجاد گردشگری مجازی سعی در جذب گردشگر به استان کردستان در روزهای پس از بحران داشته باشیم.

آوات مکاری ضمن اشاره به بحران کرونا در جهان اظهار کرد: در این روزهای سخت کرونا و در خانه ماندن که مردم قادر به سفر کردن و بازدید از مکان‌های گردشگری نیستند، از سوی وزارتخانه برای رهایی گردشگری استان از رکود حاصل از بحران کرونا تصمیم گرفته شد تا مردم از طریق گردشگری مجازی برای سفرهای آینده خود، بعد از فروکش کردن بحران کرونا برنامه‌ریزی کنند.

وی، یکی از اهداف ایجاد گردشگری مجازی را آشنایی بیشتر مردم با مکان‌های گردشگری استان بیان و عنوان کرد: گردشگری مجازی یا تبلیغات مجازی این روزها با هدف آشنایی مردم در اقصی نقاط ایران با مکان‌های گردشگری استان و انتخاب استان کردستان به عنوان یکی از مکان‌های مسافرتی خود در روزهای پس از بحران راه‌اندازی شده است.

مکاری با اشاره به هشتگ‌های "ما کرونا را شکست می‌دهیم" و "در خانه بمانیم" افزود: تبلیغات گردشگری استان بر اساس یک سری قواعد خاص و در چارچوب معینی برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در روزهای بحران کرونا که صنعت گردشگری با رکود مواجه شد، سراسر شهرهای ایران، همچنین کردستان نیز اقدام به راه‌اندازی گردشگری مجازی کردند و در این راستا عکس‌هایی از مکان‌های گردشگری، فیلم‌های کوتاه، عکس‌های ارسالی مسافران و بخش خصوصی گردشگری استان در فضاهای مجازی به اشتراک گذاشته شده و از این طریق سعی در جذب مخاطب‌های خاص خود داشته اند.

رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تاکید کرد: در ده سال اخیر استان کردستان یکی از استان‌هایی است که به سبد گردشگری خانواده‌های ایرانی افزوده شده و از نقاط دور و نزدیک برای دیدن از مناطق زیبای آن به کردستان سفر می‌کنند.

مکاری با اشاره به یکی از نقاط قوت گردشگری مجازی گفت: در شرایط بحرانی فعلی سعی شده از طریق گردشگری مجازی، تبلیغات گردشگری استان را فعال نگهداریم زیرا در حال حاضر که درگاه‌های گردشگری استان بسته شده و مردم قادر به سفر و بازدید از مکان‌های گردشگری نیستند با گردشگری مجازی می‌توانند با مکان‌های متنوع گردشگری آشنا شده و برای سفرهای خود در آینده‌ای نه چندان دور برنامه‌ریزی کنند.

به عقیده وی، گردشگری مجازی برای شناساندن مکان‌های گردشگری استان مؤثر بوده و نقطه عطفی برای تبلیغات و گسترش گردشگری استان خواهد بود.

آوات مکاری به ادامه روند تبلیغات گردشگری استان کردستان اشاره و خاطرنشان کرد: در این روزهای در خانه ماندن که مردم زمان بیشتری را در فضاهای مجازی سپری می‌کنند، بازار مناسبی برای تبلیغات گردشگری در شرایط بحرانی فراهم شده است.

وی بیان مطالب تکراری و عدم ارائه تبلیغات و مطالب جدید گردشگری را از نقاط ضعف گردشگری مجازی برشمرد و افزود: یکی از مواردی که باید در بحث گردشگری مجازی یا تبلیغات گردشگری استان به آن توجه کرد، بعد میراث معنوی استان است که متاسفانه در بخش تبلیغات گردشگری استان مغفول واقع شده است.

به گفته رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استان کردستان به لحاظ گردشگری فرهنگی بسیار غنی بوده و می‌بایست این بُعد از گردشگری در تبلیغات گنجانده شده و عکس‌ها و مطالب مرتبط با آن را ارائه داده و از موارد تکراری و همیشگی خودداری شود.

وی ارائه ابعاد و ارائه تعاریف نو در تبلیغات گردشگری استان را محرکی برای ایجاد انگیزه و جذب بیشتر گردشگر به استان کردستان دانست و عنوان کرد: اکنون که استان کردستان به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان شناخته شده از طریق گردشگری موسیقی و همچنین از طریق گردشگری طبیعت‌گردی و معرفی مسیرهای تازه گردشگری می‌توان بیش از پیش گردشگران را به استان کردستان جذب کرد، که متاسفانه در تبلیغات گردشگری استان به این ابعاد گردشگری کمتر توجه شده است.

آوات مکاری حضور آژانس‌ها و تورلیدرها را در بحث گردشگری را موثر خواند و اظهار کرد: حضور فعال آژانس‌های گردشگری و تورلیدرها در بحث تبلیغات گردشگری استان بسیار موثر خواهد بود زیرا از آنجایی که با بخش‌های مختلف گردشگری استان آشنایی بیشتری دارند بار اصلی گردشگری استان بر دوش آن‌ها خواهد بود.

وی عملکرد آژانس‌ها و تورلیدرهای گردشگری را ضعیف برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از نقاط ضعف گردشگری مجازی، عملکرد ضعیف آژانس‌ها و تورلیدرهای گردشگری در بحث تبلیغات گردشگری استان است که لازم است با همکاری این بخش‌ها و با اتخاذ سیاست‌گذاری‌های لازم سعی در جذب گردشگر و افزایش اعتبار گردشگری استان داشته باشیم.

رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استان کردستان در پایان ضمن درخواست از همکاری مردم در مهار کردن ویروس کرونا یادآورشد: امید است که با رعایت موازین بهداشتی و همکاری همه جانبه ویروس کرون مهار و ریشه کن شود و به زودی درگاه‌های گردشگری استان بار دیگر به روی گردشگران گشوده شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی یکی از مهمترین اقدامات برای مبارزه با ویروس کرونا عدم حضور در تجمعات است این در حالی است که گردشگری در نوع خود یعنی حضور در تجمعات و با ظهور ویروس کرونا گردشگری با بحران واقعی روبه‌رو و متحمل ضرر و زیان شد و ضروری است که با همکاری هم این روزها را پشت‌سر گذاشته و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ورود گردشگران بسیاری از جای جای کشور به استان کردستان باشیم.

در همین راستا مدیر روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، گفت: از ۲۷ اسفند ۹۸ تا ۱۸ فروردین ۹۹ بیش از ۲۰ هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری استان کردستان، به شکل مجازی بازدید کرده‌اند.

تیمور خالدی اظهار کرد: روزانه به ‌طور میانگین بیش از ۱۰۰۰ نفر گردشگر مجازی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری استان از طریق مراجعه به سایت، اینستاگرام و تلگرام این اداره کل بازدید کرده‌اند.

خالدی عنوان کرد: معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده استان کردستان در فضای مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت حضور فیزیکی گردشگران در این مکان‌ها انجام‌شده است.

وی تصریح کرد: در این برنامه روستاهای گردشگری، طبیعت، رودخانه‌ها، بناهای تاریخی، موزه‌ها، پل‌ها، غارها، موسیقی‌های محلی، آیین‌های بومی و سایر جاذبه‌های مرتبط با طبیعت، تاریخ و گردشگری این استان به مردم معرفی‌شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار