gardeshban.ir

میراث فرهنگی و گردشگری در هفته ای که گذشت/
تصویب آیین‌نامه هیئت امنایی شدن مجموعه های ملی،پیشنهادات برای خروج از بحران کرونا و برگزاری جلسه با معاون اول رئیس جمهور از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
کد خبر: ۲۴۹۹۴
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این هفته فعالان گردشگری و وزیر میراث فرهنگی در نشستی با معاون اول رئیس‌جمهور بر دریافت تسهیلات و تعویق بازپرداخت آن، همچنین تعیین تعطیلی پس از بحران کرونا برای رونق دوباره گردشگری تأیید کردند.

معاونان و وزیر میراث فرهنگی جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و فعالان گردشگری برگزار کرده و درباره مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مشاغل گردشگری صحبت کردند. در این نشست پیشنهاداتی از سوی فعالان گردشگری و وزیر میراث فرهنگی مطرح شد.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: پیشتر درخواست تخفیف رقم ۳۸ هزار میلیارد ریال برای جبران خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا به شاغلان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داده بودیم که ۳۰ درصد آن به صورت بلاعوض و ۷۰ درصد آن به صورت تسهیلات بود. اکنون پیشنهاد می‌کنم این رقم با نظارت مستقیم دستگاه‌های متولی و نظارتی در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی افزود: در خصوص امهال تسهیلات اعطایی به فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به شرایط پیش آمده، این افراد قادر به بازپرداخت این تسهیلات نیستند بنابراین می‌خواهیم که این امهال یکساله شود. همچنین زمان پرداخت بیمه حق کارفرما نیز تا پایان شهریور تمدید می‌شود.

همچنین در این نشست جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران کشور پیشنهادات خود را اعلام کرد. او گفته بود که تسهیلات ۱۲ درصدی اعلام شده چندان تأثیری بر حل مشکلات مراکز اقامتی ندارد بنابراین پیشنهاد شد تسهیلات ارزان قیمت با بهره کمتر (دوره تنفس یک ساله) بدون دردسر بانکی و حداقل برای پنج سال پرداخت شود.

اما حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نقدهایی به این بسته حمایتی دارد او در گفتگویی که در فضای مجازی با خبرنگار مهر انجام شد، در این باره توضیحاتی داد و بیان کرد: با نادیده گرفتن یا بسته‌های حمایتی ضعیف، صنعت گردشگری راه به جایی نمی‌برد. دولت باید کمک کند که از این وضعیت خارج شویم. به وزیر میراث فرهنگی نامه‌ای نوشته‌ایم تا کمک کند که دفاتر روی پای خود بایستند. این نه تهدید بود و نه زیاده خواهی. این درخواستی از دولت است چون معتقدیم اگر کمک نکند، قاعدتاً تا آخر ماه فروردین محکوم به شکست هستیم کمک به دفاتر در واقع کمک به خود دولت است چون اگر بسیاری از کارکنان آژانس‌ها تعدیل شوند، سربار دولت خواهند شد.

تصویب آئین‌نامه هیئت امنایی شدن ۲۱ مجموعه ملی در هیئت وزیران

این هفته همچنین وزیر میراث‌فرهنگی گفت: آئین‌نامه اصلاحی ماده ۵ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری با موضوع نگهداری و اداره اماکن، محوطه‌های تاریخی و کاخ‌موزه‌ها به‌شکل هیئت امنایی تصویب شد.

علی‌اصغر مونسان گفت: «آیین نامه اجرایی ماده ۵ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اصلاحات بعدی با موضوع اداره اماکن، کاخ‌موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی به شکل هیئت امنایی با توجه به تحولات و تغییرات در ساختار اداری دولت از سال ۸۳ تاکنون و نیز تبدیل سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری به وزارت، مستلزم بازنگری و اصلاح بود.»

مونسان تصریح کرد: «پیشنهاد اصلاحی آن با ابلاغ سیاست‌ها و رویکردهای جدید در وزارت و با هدف تسهیل، تسریع، چابکی و فراهم کردن زمینه مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی در قالب هیئت امنای کاخ موزه‌ها، محوطه‌ها و بناهای تاریخی تهیه و پس از بررسی‌های کارشناسی در نشست شورای عالی میراث‌فرهنگی مورخ ۱۶ آذر ۹۸ به ریاست دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری مورد بررسی و تأیید قرار گرفت.»‌

کرونا هشدار داد میراث دیجیتال نداریم!

یکی از فعالان میراث دیجیتال گفت: کرونا زنگ خطری بود که بدانیم میراث فرهنگی را باید مستند نگاری و دیجیتالی کنیم. محمد یاری از باستان شناسانی است که از ۵ سال پیش در حوزه میراث دیجیتال نیز فعالیت می‌کند او به خبرنگار مهر گفت: موضوع میراث دیجیتال در سطح جهان و ایران جدید است. میراث دیجیتال یعنی وقتی که فناوری‌های جدید در فرایند کاوش، حفاظت و مستندسازی و معرفی میراث به کمک می آیند در واقع میراث فرهنگی مان را دیجیتالی کرده‌ایم. این منابع ما همان میراثی هستند که در طول تاریخ باقی مانده‌اند و ما باید از آنها نگهداری کنیم. این میراث فرهنگی شامل عمارت‌ها، محوطه‌ها، شهرها و میراث معنوی و آداب و رسوم و صنایع دستی و میراث دیداری و شنیداری و میراث منقول و اشیای موزه‌ای نیز می‌شود. یونسکو از سال ۲۰۰۳ میراث دیجیتال را تعریف و برای آن قوانینی ایجاد کرد تا میراث دیجیتال بتواند در دسترس پژوهشگران و عموم مردم باشد. زمانی می‌توانیم آثارتاریخی را دیجیتالی کنیم که هم فناوری و هم میراث فرهنگی را بشناسیم.

وی در ادامه بیان کرد: دیجیتال سازی تنها محدود به عکس و فیلم نیست ما انواع محتوا داریم که در شکل‌های مختلف عرضه می‌شود. باید استانداردها را در نظر بگیریم تا بتوانیم میراث دیجیتالی را برای آیندگان باقی بگذاریم. تا زمانی که میراث فرهنگی ما دیجیتالی نباشد نمی‌توانیم آن را به مردم جهان معرفی کنیم. برای این پلتفورم ها نیز باید محتوا داشته باشیم. اما هنوز در این زمینه موفق نبوده‌ایم و از میراث دیجیتال نیز حمایت نمی‌شود.‌

درآمدزایی زنان اتیوپیایی از بافت فرش ایرانی

رایزن فرهنگی ایران در اتیوپی گفت: صد زن اتیوپیایی با یادگرفتن بافت فرش ایرانی در کارگاه‌های آموزشی رایزنی فرهنگی ایران در این کشور توانسته‌اند برای خود درآمدزایی کنند.

سلمان رستمی رایزن فرهنگی ایران در کشور اتیوپی درباره تفاهم نامه‌هایی که در دهه هشتاد به امضای متولیان فرهنگ دو کشور ایران و اتیوپی به امضا رسیده در گفتگویی با خبرنگار مهر بیان کرد: در سال ۸۳ موافقتنامه فرهنگی وجود داشت که یکی از معتبرترین سندهای امضا شده بین دو کشور محسوب می‌شود و این موافقت نامه فرهنگی پس از تأیید مجلس شورای اسلامی در کشورمان تبدیل به قانون شده است. این تفاهمنامه آنقدر کلان است که کارشناسان آن را به بخش‌های کوچک‌تری که حالت عملیاتی داشته باشد تبدیل کرده و به آن برنامه مبادلات فرهنگی می‌گویند که معمولاً در سطوح وزرای دو کشور امضا می‌شود. پس از حضور وزیر فرهنگ و توریسم کشور اتیوپی در رایزنی فرهنگی کشورمان مقرر شد که برنامه مبادلات میان دو کشور در اسرع وقت تهیه و تنظیم شده و به امضای طرفین برسد و در آن دقیقاً سهم هر کشور و میزان آن مشخص شود تا هر کشوری بداند چطور و چقدر سهم در همکاری دارد.

این موضوع بسیار مهم هست و این برنامه مبادلات فرهنگی نیز با ایران به زودی امضا خواهد شد و ۱۶ نهاد مختلف از جمله وزارت میراث فرهنگی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت ورزش، کتابخانه ملی، معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و … باید درباره آن نظر بدهند. سازمان فرهنگ و ارتباطات هم هماهنگ کننده و مسئول قانونی آن است. بخش بزرگی از این سند مربوط به میراث فرهنگی است. در این سند درباره نحوه تعامل دو ملت و اینکه به عنوان مثال درباره مرمت آثار تاریخی چه کاری انجام باید داد، صحبت می‌شود.‌

تعیین نحوه حمایت از اماکن گردشگری در دوره تعطیلی کرونا

رئیس جمهور تعیین نحوه حمایت از اماکن و فضاهای گردشگری در دوره تعطیلی ناشی از کرونا، را مشخص کرد. در جلسه هیئت دولت که روز یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹ به ریاست حسن روحانی برگزار شد، نحوه حمایت از اماکن و فضاهای گردشگری در دوره تعطیلی ناشی از کرونا، مشخص شد.

هیئت‌وزیران در این نشست، با توجه به تعطیلی اماکن و فضاهای گردشگری واگذارشده به بخش خصوصی به‌منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را مسئول کرد تا نسبت به استمهال یا بخشودگی کامل اجاره‌بهای این اماکن در طول دوره تعطیلی فوق یا افزایش دوره بهره‌برداری حسب شرایط چهارچوب واگذاری پس از تأیید کارگروه ذی‌ربط در آن وزارتخانه اقدام کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار