gardeshban.ir

قهوه انواع زیادی دارد و اگر سردرگم شده اید و نمی‌دانید کدام یک مناسب شما است، نگران نباشید، چون ما در این مطلب می‌خواهیم به رایج‌ترین انواع قهوه بپردازیم و درباره‌ی طرز تهیه‌ی هر کدام آن‌ها توضیح دهیم.
کد خبر: ۲۵۲۱۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
گرچه پایه‌ی اغلب قهوه ها، اسپرسو است، اما قهوه‌هایی هم هستند که پایه‌ی آن‌ها قهوه سیاه است و با قهوه ساز‌های دستی درست می‌شوند. پایه‌ی قهوه‌ای هم که در کافه‌ها سفارش می‌دهید اغلب قهوه اسپرسو است که با یک قهوه ساز خودکار تولید می‌شود.

در ادامه با انواع قهوه و طرز تهیه‌ی آن‌ها آشنا خواهیم شد.

۱- قهوه آفوگاتو (Affogato Coffee)

قهوه آفوگاتو بیشتر در ایتالیا یافت می‌شود و به عنوانی نوشیدنی‌ای برای روز‌های گرم تابستان سرو می‌شود. آفوگاتو را اغلب به عنوان دسر سفارش می‌دهند.

درست کردن آن کار نسبتاً ساده‌ای است. یک یا دو اسکوپ بستنی وانیلی را داخل یک لیوان تامبلر بریزید و یک یا دو شات اسپرسو هم روی بستنی بریزید. قهوه آفوگاتوی شما آماده است. با این دسر خوشمزه مهمانان تان را بعد از غذا غافلگیر کنید.

۲- قهوه آمریکانو (Americano Coffee)

قهوه آمریکانو با آب و اسپرسو درست می‌شود. آمریکانو در واقع قهوه اسپرسویی است که به جای شیر، با آب درست شده. باور رایج این است که نام آن از عبارت «قهوه آمریکایی» (American Coffee) در دوران جنگ جهانی دوم گرفته شده، زمانی که آمریکایی‌ها برای اینکه قهوه‌ی بیشتری داشته باشند به اسپرسو‌های خود آب اضافه می‌کردند و آنقدر به این کار عادت کرده بودند که وقتی به خانه‌های خود بازگشتند هم آن را ادامه دادند.

برای درست کردن قهوه آمریکانو کافی است آب را بجوشانید (حدود ۲۰۰ میلی لیتر)، یک دقیقه‌ای صبر کنید (از آب در حال جوش استفاده نکنید) و سپس آب را داخل یک فنجان یا ماگ بریزید. بعد از آن یک شات اسپرسو آماده کنید (۷۵ میلی لیتر یا بیشتر اگر می‌خواهید غلیظ‌تر باشد) و آن را روی آب داغ بریزید.

۳- قهوه کاپوچینو (Cappuccino Coffee)

باور رایج این است که نام قهوه کاپوچینو از راهبان، به خاطر شباهت رنگ ردا‌های آن‌ها به رنگ این قهوه گرفته شده. کاپوچینو شبیه قهوه لاته است، با این تفاوت که کاپوچینو به جای لیوان تامبلر، در فنجان سرو شده و معمولاً کف شیر و پودر کاکائو روی آن ریخته می‌شود.

یک شات اسپرسو آماده کنید و آن را داخل یک فنجان بریزید. سپس شیر بخار داده شده را به آن اضافه کنید (۱۵۰ میلی لیتر) و کف شیر بخار دیده را روی آن بریزید. در آخر هم پودر کاکائو را روی نوشیدنی بریزید. قهوه کاپوچینوی شما آماده است.

۴- قهوه لاته (Café Latte)

نام قهوه لاته از عبارت «قهوه شیر دار» به زبان ایتالیایی گرفته شده. این نوشیدنی اغلب با «هنر لاته» سرو می‌شود، یعنی باریستا سعی می‌کند هنگام ریختن شیر روی اسپرسو با آن یک طرح بسازد. لاته با دیگر انواع شیر مثل شیر سویا هم درست می‌شود.

برای درست کردن قهوه لاته از یک فنجان یا لیوان تامبلر استفاده کنید و یک شات اسپرسو داخل آن بریزید. سپس شیر را بخار دهید و روی آن بریزید (۱۵۰ میلی لیتر). در انتها با قاشق مقداری میکروفوم روی نوشیدنی قرار دهید.

۵- اسپرسو دوبل (Double Espresso)

اسپرسو دوبل به قهوه‌ی غلیظی گفته می‌شود که فقط از دو شات اسپرسو (۱۵۰ میلی لیتر) تهیه شده. این نوع قهوه معمولاً در فنجان و به همراه کوکی سرو می‌شود. بسیاری از افراد اسپرسو دوبل خود را با یک قاشق شکر قهوه‌ای میل می‌کنند تا تلخی مزه‌ی آن کمتر شود.

۶- اسپرسو (Espresso)

قهوه اسپرسو پایه‌ی بسیاری از انواع قهوه است. اما اگر بخواهیم مانند دیگر موارد این فهرست در مورد این نوع قهوه هم توضیحی دهیم باید بگوییم که همانطور که از اسمش پیدا است این قهوه با یک شات اسپرسو (۷۵ میلی لیتر) درست می‌شود. اسپرسو معمولاً بعد از غذا و به عنوان یک نوشیدنی مستقل خورده می‌شود.

۷- قهوه ایرلندی (Irish Coffee)

در تهیه‌ی قهوه ایرلندی از ویسکی ایرلندی استفاده می‌شود. این نوع قهوه معمولاً در یک لیوان مخصوص سرو می‌شود، بسیار شیرین است و در اصل باید با ویسکی ایرلندی واقعی درست شود.

برای تهیه‌ی این نوع قهوه لیوان‌های قهوه را با ریختن آب جوش درون آن‌ها حرارت می‌دهند. آب لیوان را خالی می‌کنند و یک یا دو حبه قند درون آن قرار می‌دهند، سپس قهوه‌ی داغ را روی آن می‌ریزند (سه چهارم لیوان را پر می‌کنند). این ترکیب را آنقدر هم می‌زنند تا قند‌ها آب شوند و یک شات ویسکی ایرلندی روی آن می‌ریزند (۳۰ میلی لیتر). در پایان هم سه قاشق غذاخوری خامه زده شده به نوشیدنی اضافه می‌کنند.

۸- پیکولو لاته (Piccolo Latte)

پیکولو یک کلمه‌ی ایتالیایی به معنای «کوچک» است. پیکولو لاته در واقع نسخه‌ی کوچک‌تر قهوه لاته است و معمولاً با یک شات اسپرسو (۱۵۰ میلی لیتر) و ریختن شیر بخار داده شده (۱۵۰ میلی لیتر) بر روی آن تهیه می‌شود. در آخر هم می‌توانید روی نوشیدنی میکروفوم اضافه کنید.

۹- قهوه ماکیاتو (Macchiato Coffee)

قهوه ماکیاتو معمولاً از یک شات اسپرسو تهیه می‌شود که روی آن کف شیر ریخته شده. در بسیاری از کشور‌ها ماکیاتوی بزرگ سرو می‌شود که در واقع دو شات اسپرسو است که کف شیر روی آن ریخته می‌شود.

ماکیاتو را بیشتر آن دسته از علاقمندان اسپرسو دوست دارند که به دنبال یک مزه‌ی شیرین‌تر هستند. کف شیر به کمتر شدن مزه‌ی تلخ قهوه اسپرسو کمک می‌کند.

۱۰- قهوه ملانژ (Melange Coffee)

قهوه ملانژه معمولاً در اتریش سرو می‌شود و شبیه به کاپوچینو است (با این تفاوت که پودر کاکائو روی آن ریخته نمی‌شود). مهم‌ترین تفاوت ملانژ این است که دانه‌های قهوه‌ی آن به نسبت کاپوچینو کمتر بو داده شده اند.

۱۱- قهوه موکا (Moca Coffee)

قهوه موکا معمولاً ترکیبی از کاپوچینو و هات چاکلت است. این نوشیدنی به عنوان دسر یا یک قهوه‌ی سبک برای کم سن و سال تر‌ها سرو می‌شود.

یک شات اسپرسو را داخل یک فنجان یا لیوان لاته‌ی کوتاه بریزید و یک قاشق شکلات یا پودر کاکائو در آن بریزید و هم بزنید. شیر بخار داده شده را اضافه کنید (۱۵۰ میلی لیتر) و روی آن میکروفوم بریزید. در انتها هم روی نوشیدنی، شکلات یا پودر کاکائو بپاشید.

۱۲- قهوه ریسترتو (Ristretto Coffee)

ریسترتو نوعی قهوه است که از همان مقدار پودر قهوه‌ای درست می‌شود که برای تهیه‌ی اسپرسو استفاده می‌شود، اما مقدار آب آن نصف مقداری است که در اسپرسو وجود دارد. اگر برای درست کردن قهوه از یک قهوه ساز خودکار یا کپسولی استفاده می‌کنید باید آن را به همین ترتیب تنظیم کنید.

اگر قهوه سازتان دستی است کافی است نصف آبی که معمولاً استفاده می‌کنید را بریزید. قهوه ریسترتو معمولاً بسیار غلیظ است و برای هر کسی مناسب نیست.

۱۳- قهوه ونیزی (Viennese Coffee)

قهوه ونیزی یک نوع قهوه‌ی بسیار غلیظ است که با خامه‌ی زده شده مخلوط و روی آن پودر کاکائو یا سس شکلات ریخته می‌شود.

برای تهیه‌ی قهوه ونیزی، دو شات اسپرسو آماده کنید و آن را درون یک فنجان یا لیوان تامبلر بریزید. سپس خامه‌ی زده شده را داخل آن بریزید تا جایی که لیوان پر شود و در آخر هم روی آن پودر کاکائو بریزید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار