gardeshban.ir

آفریقای جنوبی کشوری است قرار گرفته در جنوبی ترین نقطه قاره آفریقا، در سواحل دو اقیانوس هند و اطلس و در همسایگی کشورهای نامیبیا، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، سوازیلند و لسوتو.
کد خبر: ۲۵۳۸۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
آفریقای جنوبی که نسبت به دیگر کشورهای آفریقایی رویدادها و مسائل متفاوتی را تجربه کرده است، موقعیت و جایگاه کنونی اش نیز نسبت به دیگر کشورهای آفریقایی در جهان متفاوت است.

این کشور به دلیل مهاجرت های مکرر از اروپا، پس از ایجاد ایستگاهی در کیپ تاون به دست کمپانی هند شرقی هلند و اهمیت استراتژیک آبراه کیپ پس از بسته شدن کانال سوئز در جنگ 6 روزه، در میان کشورهای غربی اهمیت زیادی پیدا کرد.

آفریقای جنوبی از سال ۱۷۹۷ به تدریج تحت سیطره امپراتوری بریتانیا درآمد که این موضوع وضعیت بومیان آفریقایی را تضعیف کرد و منجر به درگیری ها و جنگ های زیادی میان آنان شد.

اما یکی از مهم ترین درگیری های این کشور به قوانین تبعیض نژادی که با نام «آپارتاید» شناخته می شود، بر می گردد. در سال 1948، حزب ملی آفریقای جنوبی به قدرت رسید و به اجرای قوانین جداسازی نژادی در کار، اقتصاد، جامعه، آموزش و ... پرداخت.

به همین خاطر در حالی‌ که اقلیت سفیدپوستان از بالاترین استاندارد زندگی قاره آفریقا، که برابر سطح زندگی در کشورهای غربی جهان اول بود، برخوردار شده بودند، اکثریت سیاهپوستان از هرگونه استانداردی در درآمد، تحصیل و حتی ورود به ادارات دولتی محروم بودند.

آپارتاید نژادی که روز به روز باعث جنجال بیشتر در جهان می ‌شد و به شورش و ناآرامی ‌های داخلی آفریقا دامن می زد، به تدریج از سال 1990، با تلاش های فراوان نلسون ماندلا، استیو بایکو، هلن سوزمن و ... لغو شد.

این کشور که از آن به عنوان ملت رنگین کمان یاد می کنند، در حال حاضر حدود 44 میلیون جمعیت دارد که 79 درصد آنها آفریقایی سیاهپوست، 6/9 درصد آنها سفیدپوست، 9/8 درصد آنها رنگین پوست و 5/2 درصد آنها هندی-آسیایی هستند.

آفریقای جنوبی تنها کشور جهان است که سه پایتخت دارد. کیپ‌تاون (بزرگترین شهر)، پرتوریا (پایتخت اداری) و بلوئم فونتین (پایتخت قضایی) از پایتخت های این کشور هستند.

پارک ملی کروگر، غارهای استوک فونتین، موزه آپارتاید، جزیره روبن، سان سیتی و ...، از جاذبه های دیدنی این کشور هستند که هر ساله توریست های زیادی را به خود جذب می کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار