gardeshban.ir

شهر اینسبروک یکی از شهرهای تاریخی و زیبای کشور اتریش است که دارای بافتی منحصر به فرد بوده و عمارت «بام طلایی» آن که از سال 1500 میلادی باقی مانده، بسیار مشهور و شناخته شده است.
کد خبر: ۲۵۴۰۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
«از هر لحظه خود نهایت استفاده را ببر، هر گونه که می توانی برقص و هر چه را که دوست داری مالک شو» گفته می‌شود این عبارت، ترجمه کتیبه مشهور نوشته‌ شده روی بنای مشهور «بام طلایی» (Golden Roof) در شهر قدیمی «اینسبروک» (Innsbruck) است. 

البته این نوشته هنوز کشف رمز نشده و عبارت فوق صرفاً در حد حدس و گمان است. در حقیقت باید پذیرفت که این موضوع نیز یکی از رمز و رازهای بی‌شماری است که پیرامون مشهورترین و درخشان‌ترین جاذبه اینسبورک وجود دارد.

عمارت بام طلایی یک نماد مرتبط با مرکز قدیمی قاره اروپا بوده و می‌توان آن را بازتابی از تناقضات و اضداد رخ‌ داده در دوره موسوم به تغییرات بنیادین محسوب کرد. این بنای مجلل و فاخر با 2 هزار و 657 قطعه کاشی تزیین شده با طلا و مس پوشانده شده که امروزه همه کاشی‌ها سالم و اصل هستند. این کاشی‌ها در سقف ایوان شاه‌نشینی استفاده‌ شده‌اند که امپراطور «ماکسیمیلیان یکم» (Maximilian I) به مجموعه ساختمانی به نام «نیوهوف» (Neuhof) در سال 1500 میلادی اضافه کرد.

امروزه شهر قدیمی اینسبورک با سبک معماری گوتیک خود بدون تغییر در برابر این عمارت قرار دارد. در این محل شما می‌توانید احساس حضور در فضایی متعلق به اواخر قرون‌وسطی را داشته و افسون زمان‌های گذشته را در روزگار معاصر تجربه کنید.

تجربه مسافرت در زمان

بازدید از بخش‌های قدیمی شهر اینسبورک برای شما تداعی‌کننده سفر در زمان بوده و پرسه زدن در خیابان‌های قدیمی این شهر شما را به روزگار امپراطور ماکسیمیلیان یکم باز می‌گرداند. تزئینات نمای ساختمان‌های باقی‌مانده از سال‌های 1490 تا 1520 میلادی، گذرگاه‌های طاق دار ساخته‌ شده به سبک «اینسبروک - سالزاچ» (Innsbruck-Salzach) و تزئینات رنگارنگ به‌ کار رفته در ساختمان‌ها و پنجره‌های این محل شما را به ضیافتی فراموش‌نشدنی تا عمق فرهنگ و تاریخ خواهد برد.

در این میان و در بین بافت تاریخی شهر، عمارت بام طلایی همچون تاجی مرصع درخشیده و از سایر ابنیه متمایز شده است. این عمارت در پایین قله باشکوه رشته‌کوه «نوردکیته» (Nordkette)، شاهد گذر ایام در طول تاریخ خود طی چند سده بوده و امپراطور ماکسیمیلیان یکم از بالکن شاه‌نشین این عمارت شاهد ازدحام رنگارنگ شهر و عبور مردم بوده و حتی پس از پایان دوران امپراطور نیز عمارت بام طلایی شاهد خاموش گذر ایام بوده و امروزه گردشگرانی که از این عمارت دیدن می‌کنند فرصت تماشای چشم‌انداز مشابهی را دارند که قرن‌ها پیش، امپراطور اتریش از آن به اطراف نگاه می‌کرد.

موزه عمارت بام طلایی

ممکن است تصور شما از شنیدن نام موزه، محیطی خشک؛ کسل‌کننده، بی‌روح و خاک گرفته باشد اما موزه عمارت بام طلایی این‌گونه نیست! در این موزه اطلاعات بسیار جالب‌ توجه و هیجان‌انگیزی از ساختمان مجموعه و سازنده‌ی آن یعنی امپراطور ماکسیمیلیان یکم به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. در این موزه همچنین تاریخ شهر و آنچه بر این سرزمین طی چند قرن پیش گذشته است، روایت می‌شود. شما در این موزه با داستان شهر در زمان اوج شکوه و ثروت و برتری آن به نسبت سایر شهرهای آلمانی نشین که در قلب امپراطوری روم قرار داشتند، آشنا شده و مسیری که از قرون‌وسطی تا امروز پیموده است را خواهید شناخت.

اینجا محلی است که اصناف و طبقات مختلفی حکومت کرده و شاهد حضور طبقات مختلف مردم از اشراف گرفته تا طبقات عادی و فقرا در آن حضور داشتند و جشن‌های باشکوهی در زیر نور لرزان مشعل‌ها و شمع‌ها در آن برگزارشده است. البته این تاریخ پر فراز و نشیب، دارای جنبه‌های ترسناک و تاریک نیز بوده و این عمارت در اواخر قرون‌وسطی شاهد جنایات فجیعی چون آتش زدن مردم در برابر عمارت بام طلایی، نبردهای خونین و جنایات متعددی بود.

یک نکته مهم را در بازدید از این عمارت در خاطر داشته باشید: در این عمارت برنامه‌ای جالب ارائه می‌شود که در آن دلقک امپراطور ماکسیمیلیان یعنی «کنز فن در روزن» (Kunz von der Rosen) بازدیدکنندگان از گروه‌های سنی مختلف اعم از پیر و جوان را به سفری جذاب در دنیای شگفت‌انگیز تاریخ می‌برد. در این سفر، افراد حاضر در برنامه از طریق بازی‌های خلاق و کتاب‌های هیجان‌انگیز؛ اوقات خود را پرکرده و درباره گذشته این عمارت می‌آموزند.

داستان‌ های مرتبط با عمارت بام طلایی

هر بازدیدکننده‌ای با حضور در این عمارت و آشنا شدن با تاریخ آن متوجه می‌شود که هیجان و جذابیت این عمارت حتی در دوران معاصر نیز افول نکرده است. در سال 2012 میلادی و پس از ناپدید شدن هشت قطعه از کاشی‌های این عمارت، جنبش عظیمی در شهر به راه افتاد. چند روز بعد این کاشی‌ها در مناطق مختلف شهر کشف‌شده و مجدداً به محل اصلی خود بازگردانده شدند. 

چند سال پیش‌تر نیز در سال 2007 میلادی یکی از این کاشی‌ها با یک کاشی متعلق به انبار یونجه‌ای از منطقه «والس» (Vals) واقع در دره «ویپ» (Wipp)  تعویض شد. به‌این‌ترتیب یکی از کاشی‌های ارزشمند و زیبای تاریخی عمارت بام طلایی به ارزش 1500 یورو، زیبنده سقف یک انبار یونجه شد اما مردم به‌سرعت از این موضوع باخبر شده و کاشی فوق به محل اصلی خود بازگشته و مردم اینسبورک مجدداً از داشتن تمامی کاشی‌های عمارت، خوشنود شدند.

موضوع دیگری که لازم است در سفر به این محل در خاطر داشته باشید، برگزاری مسابقات موسوم به «رقابت‌های بین‌المللی عمارت بام طلایی» (International Golden Roof Challenge) در میدان مقابل این عمارت است که از سال 2005 میلادی به بعد برگزارشده و در آن ورزشکاران مختلفی حاضرشده و رقابت هیجان‌انگیزی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.

زمان بازدید از بنا:

از ماه‌های می تا سپتامبر: دوشنبه تا شنبه از ساعت 10 صبح تا 5 عصر - از ماه‌های اکتبر تا آوریل : سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 5 عصر
این مجموعه در ماه نوامبر تعطیل است.

عمارت بام طلایی؛ موزه ای تاریخی در اینسبروک اتریش+عکس

عمارت بام طلایی؛ موزه ای تاریخی در اینسبروک اتریش+عکس

عمارت بام طلایی؛ موزه ای تاریخی در اینسبروک اتریش+عکس

عمارت بام طلایی؛ موزه ای تاریخی در اینسبروک اتریش+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار