gardeshban.ir

آبشار «لوه» یکی از آبشارهای تماشایی سرزمین آبشاران ایران، یعنی استان گلستان است که در نزدیکی شهرستان گالیکش و پارک ملی گلستان قرار دارد.
کد خبر: ۲۵۴۹۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان شمالی گلستان به‌دلیل داشتن آبشارهای زیبا و رویایی و چشمه‌سارهای فراوان لقب سرزمین آبشاران ایران را به خود گرفته است. در گلستان شیب تند رشته کوه‌های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی نیز است، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری به وجود آورده که‌ از نواحی مختلف سرازیر شده و جلوه‌های زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

در سفر به این منطقه می‌توانید از آبشار تمام خزه‌ای «کبودوال» در علی آباد کتول و آبشارهای «گلستان»، «شیر آباد»، «باران کوه»، «رنگو»، «آلامن» و «جوزک» بازدید کنید؛ اما یکی از معروف‌ترین آبشارهای این منطقه آبشار پلکانی لوه در ۲۰ کیلومتری شهر گالیکش و ۱۴ کیلومتری پارک ملی گلستان است که به عروس آبشارهای گلستان معروف شده است.

آبشار لوه کجاست؟

گالیکش یکی از شهرستان‌های استان گلستان است که در حد فاصل بین شهر مینودشت و کلاله در جاده‌ی ترانزیت مازندران-خراسان، قرار دارد. این شهرستان محل تلاقی سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان است که به‌عنوان گلوگاه استان در منتهی‌الیه شرق استان به شمار می‌آید. 

این شهر از شمال به شهرستان‌های کلاله و گنبد کاووس، از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و شهرستان بجنورد و از غرب به مینودشت، محدود و متصل می‌شود. فاصله‌ی گالیکش تا شهر مینودشت هفت کیلومتر، تا سه راهی کلاله پنج کیلومتر و تا گرگان ۱۰۸ کیلومتر است.

آبشار لوه از جاذبه‌های طبیعی و از مقاصد طبیعت‌گردی گالیکش به شمار می‌رود که در ۲۰ کیلومتری آن و در پنج کیلومتری جاده‌ی اصلی گلستان-مشهد، در کنار روستایی به همین نام قرار دارد. این آبشار میان جنگلی انبوه با درختان پهن برگ جای گرفته و در ۱۴ کیلومتری غرب پارک ملی و معروف گلستان واقع است.

آبشار لوه یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای گالیکش و استان گلستان است که از مجموعه آبشارهای کوتاه و بلند تشکیل شده و ارتفاع مجموع آن‌ها به ۷۵ متر می‌رسد. لوه در امتداد یک شیب پلکانی به‌صورت طبیعی از صخره‌ها فرو می‌ریزد و دارای پنج طبقه است که در داخل دره‌ای به عمق ۳۵ متر و پوشیده از درختان جنگلی از قبیل ممرز، افرا توسکا جای گرفته است. 

بلندترین طبقه‌ی لوه ۱۵ متر ارتفاع دارد و آبشار لوه از از چشمه‌های بالادست تغذیه می‌شود. در هر طبقه‌ی آن حوضچه‌هایی به وجود آمده است که پیش از ریختن به طبقه بعدی آب از آن‌ها گذر می‌کند.

در کنار دیدن آبشار لوه، پیاده‌روی در دل جنگل‌های هیرکانی را نیز فراموش نکنید چراکه لوه با قرار گرفتن در شمال جنگل‌های هیرکانی یکی از بهترین مقاصد پیاده‌روی در جنگل است و طبیعت‌گردان زیادی برای داشتن یک پیاده‌روی به‌یادماندنی این مکان را انتخاب می‌کنند. پس وسایل مورد نظر برای لذت بردن از این تفریح را به‌همراه داشته باشید.


چه زمانی به دیدن آبشار لوه برویم؟

بدون شک، فصل بهار طلایی‌ترین زمان برای زدن به دامان طبیعت و لذت بردن از سرسبزی و طراوات این زمان است. آبشار لوه نیز در این فصل و تابستان، پذیرای گردشگران، مسافران و طبیعت‌گردان بی‌شماری است. بنابراین پیشنهاد کجارو به شما برای سفر به لوه، فصل بهار است.

در آبشار لوه، شب را کجا بمانیم؟

منطقه‌ی ‌زیبای گالیکش با طبیعت بکر و تماشایی خود دارای جاذبه‌های متعددی است که دیدن آن‌ها با یک روز گردش در این شهر تمام نمی‌شود. اگر در برنامه سفرتان بازدید از سایر دیدنی‌های این شهر را قرار دادید بعد از گشت‌وگذار در دل جنگل و آبشار لوه، برای اقامت شبانه، بر پایی کمپ و چادر زدن یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستای لوه گزینه‌‌های مناسبی است.

یکی از اقامتگاه‌های این منطقه اقامتگاه بوم‌گردی آبشاران لوه است که در یک کیلومتری جاده‌ی گرگان به مشهد قرار دارد. باجی رباب نیز از دیگر اقامتگاه‌های روستای لوه است.

فاصله‌ی اقامتگاه باجی رباب تا مرکز شهر گالیکش: ۲۵ کیلومتر، ۲۸ دقیقه
فاصله‌ی اقامتگاه آبشاران تا مرکز شهر گالیکش: ۲۵ کیلومتر، ۲۴ دقیقه

چگونه به آبشار لوه برویم؟

آبشار لوه نسبت به سایر آبشارها دسترسی راحت‌تری دارد و تا نزدیکی آن می‌توانید با اتومبیل بروید. برای رسیدن به این آبشار باید جاده‌ی اصلی گلستان-مشهد را در پیش بگیرید. در پنج کیلومتری جاده، سمت راست جاده، تابلوی آبشار لوه را مشاهده خواهید کرد.

دیدنی‌های دیگر گالیکش

در شهرستان گالیکش جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی قرار دارد که پیشنهاد می‌دهیم سفرتان را به این منطقه با بازدید از سایر مکان‌های گردشگری کامل کنید. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های گالیکش و فاصله‌ی آن‌ها تا این شهر می‌پردازیم.

غار کیارام: ۳۵ کیلومتری شهرستان گالیکش

آبشار گلستان: ۴۲ کیلومتری شهرستان گالیکش

چشمه پارک ملی گلستان: ۴۵ کیلومتری شرق گالیکش

چشمه لال: ۲۵ کیلومتری شرق شهر گالیکش

موزه حیات وحش میرزا بایلو پارک ملی گلستان: ۳۵ کیلومتری شرق شهر گالیکش و ابتدای شرقی پارک ملی گلستان

چشمه پیر باد: ۱۷ کیلومتری شهر گالیکش

چشمه اشکان: ۲۵ کیلومتری شرق شهرگالیکش

غار حمام خدایی: روستای پنودر

غار سید رشید: یک کیلومتری روستای سرحمام در روستای فارسیان

گردوی فارسیان یا جوز بخشی: ۱۲ کیلومتری گالیکش و در روستای فارسیان

روستای تاریخی پادل: ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی گالیکش

پارک ملی گلستان: ۴۰ کیلومتری شرق گالیکش

قلعه پاسنگ پایین: پنج کیلومتری شمال روستای پاسنگ پایین و ۱۰ کیلومتری گالیکش

قلعه بی‌بی حلیمه: ۱۸۰۰ متری جنوب شرق روستای ینقاق

آبشار زیبای لوهآبشار زیبای لوهآبشار زیبای لوهآبشار زیبای لوهآبشار زیبای لوهآبشار زیبای لوهآبشار زیبای لوهآبشار زیبای لوه

آبشار یخ می‌زند، با فریاد سنگ‌فروش، زیر رگ راه می‌رود، ستم چکش به سنگ، نفس تازه می‌کند استخوان، تا گیسوان آبی آبشار دوباره شانه شوند، با نوازش آفتاب، تا مسیر باز شود، به رودخانه زندگی، نفس تازه کند، زمان زیر سنگ...

آبشار لوه گالیکش؛ عروس آبشارهای گلستان+عکس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار