gardeshban.ir

سرآب تیان یا طیان،واقع در روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ازنا در استان لرستان است که شبیه به گودالی است که آب گوارا و شفافی از دهانه‌ی آن جاری می‎شود.
کد خبر: ۲۵۴۹۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
لرستان را به علت وجود جاذبه‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی با نا‌م‌های مختلف می‌شناسند، نام‌هایی چون لرستان سرزمین مفرغ، ترانه و بلوط، آبشارها، پل‌ها، دریاچه، دشت، کوه، قلعه‌های فراوان و …عده‌ای نیز از لرستان به عنوان سرزمین چشمه‌ها و سراب‌ها یاد می‌کنند؛ چشمه‌هایی که باید از آن‌ها به عنوان موهبت الهی یاد کرد.

برخی از این سراب‌ها و چشمه‌ها به علت توجه و قرار گرفتن در موقعیتی خاص شرايط مناسبي را جهت جذب گردشگر به وجود آورده‌اند.

سرآب تیان یا به عبارتی به زبان محلی "چاه تیـان” شبیه به گودالی است که آب گوارا و شفافی از دهانه آن جــاری می گردد واقع در روستای تیان یکی از پدیده‌های جالب زمین‌شناسی است. 

دهانه آن تقریباً به قطر ۳ الی ۴ متر و عمق ۵ متر می‌باشد که بستری سنگی دارد.این سرآب یا چشمه در اوایل بهار به‌طور ناگهانی و به یکباره پُر آب می‌گردد. 

در این زمان از سال آب‌دهی سرآب زیاد بوده و تا ماه‌ها ادامه می‌یابد و پس از مدتی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به همان نحو به یک‌باره خشک شده و تا سال آینده و دوره جدید، بی‌آب باقی می‌ماند.

احتمال داده‌اند، این امر ناشی از ذوب شدن برف‌های اشترانکوه و جریان آب از دهلیزهای زیر زمینی است و آب برف‌ها در این محل از زمین فوران کرده و تشکیل چشمه و سرآب می‌دهند.ویژگی و زیبایی این سرآب آن را به تفرج‌گاهی جهت بازدید عموم تبدیل کرده‌است.
 
موقعیت سرآب تیان

سرآب یا چاه تیان واقع در چاه تیان خوش آب و هوای تیان در ۲۲ کیلومتری غرب شهرستان ازنا و در شمال غربی دامنه شمالی اشترانکوه، در مسیر جاده ازنا – دورود واقع گردیده است.

 جمعیت روستای تیان

جمعیت این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۶۸۸ نفر (۱۵۳ خانوار) بوده‌است واکثریت جمعیت آن را بختیاری ها(ماهرو و بهمنی) تشکیل می‌دهند.
سرآب تیان

سرآب تیان تفرجگاه و جاذبه گردشگری

زیبایی این سراب آن را به تفرجگاهی منحصر به فرد جهت بازدید عموم و مشاهده جلوه های ویژه آن تبدیل کرده است، همچنین رودخانه و سد تیان به همراه آبشار فصلی که در فاصله ۱ کیلومتری سراب قرار دارد سر سبزی و چشم انداز زیبایی به این منطقه داده و سبب جلب طبیعت گردان و دوستداران جاذبه های طبیعی به این مکان می گردد .

سرآب تیان  از پدیده‌های جالب زمین‌شناس در لرستان+عکس

سرآب تیان  از پدیده‌های جالب زمین‌شناس در لرستان+عکس

سرآب تیان  از پدیده‌های جالب زمین‌شناس در لرستان+عکس

سرآب تیان  از پدیده‌های جالب زمین‌شناس در لرستان+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار