gardeshban.ir

اردیبهشت به‌عنوان ماه گردشگری ایلام شناخته می‌شود و بیشترین گردشگران در این موقع از سال وارد استان می‌شوند ولی امسال کرونا خاص‌ترین ماه گردشگری عروس زاگرس را با رکود مواجه کرده است.
کد خبر: ۲۵۵۸۱
تاریخ انتشار : شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
هرساله در این موقع از سال استان ایلام یکی از مناطق گردشگر پذیر کشور بوده چراکه زیبایی‌های عروس زاگرس در این ماه رخ‌نمایی می‌کند و می‌توان آثار طبیعی فراوان زیبایی در استان مشاهده کرد.

امسال اما به دلیل کرونا، رکود در خاص‌ترین ماه گردشگری استان رخ‌نمایی کرده است، چراکه گردشگران به دلیل بیماری کرونا امسال به مناطق مختلف کشور ازجمله ایلام سفر نکرده‌اند.

ایلام در حالی یکی از استان‌های کمتر شناخته‌شده کشور در بخش گردشگری است که تازه چند سالی بود که گردشگری در این استان به‌واسطه دره‌ها و تنگه‌های بسیار زیبا مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گرفت.

یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان ایلام سد «سیمره» و عقبه این سد است که در تنگه‌ای به نام «کافرین» قرار دارد و هرساله در این ایام گردشگران زیادی در منطقه حضور پیدا می‌کردند و همین سفرها زمینه ساز رونق اشتغال‌زایی شده بود.

بازار کساد صاحبان قایق‌ها در تنگه کافرین

یکی از فعالان گردشگری در این منطقه اظهار کرد: هرساله حضور و ازدحام جمعیت گردشگران در تنگه کافرین باعث درآمد بسیار خوبی برای مردم شهرستان بدره بود.

علی رحیمی عنوان کرد: افراد زیادی در شهرستان در این تنگه نسبت به خرید قایق اقدام کردند و با جابجایی گردشگران با قایق به درون تنگه بسیار زیبای کافرین کسب درآمد می‌کردند، ولی امسال به دلیل شیوع کرونا تاکنون هیچ گردشگری به این منطقه سفر نکرده است.

وی افزود: متأسفانه امسال به دلیل کرونا هیچ درآمدی نصیب مردم منطقه به‌خصوص صاحبان قایق‌ها نشد و در حالی با هزینه‌های زیادی امسال هم قایق‌ها را برای گردشگران آماده کرده بودیم.

رکود در خاص‌ترین ماه گردشگری عروس زاگرس/ پای«کرونا» در میان است


رحیمی بیان کرد: بیشترین گردشگر و تورهای گردشگری در اردیبهشت‌ماه وارد این منطقه می‌شوند ولی امسال به دلیل کرونا خبری از گردشگران نیست.

وی افزود: فصل کار ما فقط مربوط به این ماه است که بیشترین درآمد را کسب می‌کنیم و ماه‌های دیگر خیلی حضور گردشگران چشمگیر نیست.

بوم گردی‌ها ورشکسته شدند

یکی دیگر از فعالان حوزه گردشگری استان که در بخش بوم گردی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: استان ایلام به دلیل نبود هتل‌های استاندارد از کمبود مراکز اقامتی رنج می‌برد.

مهدی عباسی بیان کرد: طی ۲ سال اخیر اقامتگاه‌های بوم گردی بسیار زیادی در استان به‌خصوص منطقه شهرستان دره شهر که یکی از قطب‌های گردشگری و تاریخی استان است، ایجادشده است.

وی افزود: هرسال این بودم گردی‌ها مجهزتر شده و امسال نیز امکانات بسیار خوبی نسبت به سال قبل در این بوم گردی‌ها فراهم و برای گردشگران مهیا شده بودند، چراکه بیشترین درآمد بوم گردی‌های استان در ماه‌های فروردین و اردیبهشت است، ولی متأسفانه شیوع کرونا باعث شده درآمدی نصیب صاحبان بوم گردی‌ها نشود.

بسیاری از صاحبان بوم گردی‌ها تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند که هم‌اکنون برای پرداخت آن‌ها با مشکل مواجه هستندعباسی بیان کرد: در کل سال فقط امید فعالان بوم گردی به این دو ماه است، چراکه زیبایی‌های طبیعی استان در این ماه بیشتر از سایر ماه‌هاست و حضور گردشگران بیشتر است، ولی متأسفانه به دلیل کرونا درآمدی نصیب فعالان بوم گردی نشد.

وی افزود: البته تمام بوم گردی‌های استان هم طی این ایام تعطیل اعلام شدند و بااین‌حال از مسئولان کشوری و استانی انتظار داریم، تسهیلات لازم را در اختیار فعالان این بخش برای سال‌های آینده قرار دهند.

این فعال حوزه گردشگری بیان کرد: بسیاری از صاحبان بوم گردی‌ها تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند که هم‌اکنون برای پرداخت آن‌ها با مشکل مواجه هستند.

یکی دیگر از جاذبه‌های خارق‌العاده گردشگری استان دره «ویژدرون» است، این دره بسیار زیبا در سال‌های گذشته موردتوجه بسیاری از گردشگران و افراد علاقه‌مند به سفرهای ماجراجویی بود که البته دراین‌بین به دلیل توپوگرافی خاص این منطقه لیدرهای بومی همراه بسیاری از تورهای گردشگری بودند و درآمدی نیز کسب می‌کردند.

اما به دلیل کرونا و تعطیلی فعالیت‌های گردشگری لیدرهای گردشگری نیز در استان از هیچ درآمدی برخوردار نشدند.

کاهش فروش محصولات صنایع‌دستی استان

یکی دیگر از مزیت‌های مهم گردشگری استان، فروش صنایع‌دستی به‌عنوان سوغات به گردشگران و مسافران است که این مهم نیز امسال به دلیل کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده است.

بیشتر مراکز تولید صنایع‌دستی استان به دلیل کرونا تعطیل‌شده و هم‌اکنون به پایین‌ترین سطح فروش خود رسیده‌اند.

آثار منفی گسترده کرونا بر صنعت گردشگری استان ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام نیز اظهار کرد: استان ایلام دارای یک طبیعت بی‌نظیر به‌خصوص در فصل بهار و اردیبهشت‌ماه است.

رکود در خاص‌ترین ماه گردشگری عروس زاگرس/ پای«کرونا» در میان است

عبدالمالک شنبه زاده بیان کرد: سال ۹۸، یک‌میلیون و ۷۴۳ هزار گردشگر و مسافر از جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی استان بازدید کردند که نشان از روند رو به رشد صنعت گردشگری در استان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام عنوان کرد: در سال‌های گذشته این استان پذیرای هزاران گردشگر از سراسر کشور بود ولی امسال به دلیل بیماری کرونا تمامی فعالیت‌های گردشگری در استان تعطیل‌شده است.

وی با اشاره به اینکه کرونا آثار منفی زیادی بر روی صنعت گردشگری استان داشته است، افزود: گردشگری چند سالی بود به‌خوبی در استان رونق گرفته بود و برای بسیاری از جوانان بیکار استان در این ایام شغل ایجاد کرده است.

خسارت ۱۶ میلیارد تومانی به بخش گردشگری استان ایلام

وی افزود: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام خسارت‌های بخش‌های مختلف استان ایلام در این حوزه را بررسی کرده و طبق نظریه کارشناسان این اداره کل بیش از ۱۶ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف صنایع‌دستی، مراکز اقامتی، بوم گردی، مجتمع‌های گردشگری و دیگر بخش‌های گردشگری خسارت واردشده است.

رکود در خاص‌ترین ماه گردشگری عروس زاگرس/ پای«کرونا» در میان است


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام عنوان کرد: بیش از ۵۰۰ نفر در بخش‌های مختلف گردشگری استان ازجمله بوم گردی‌ها، مراکز اقامتی، کمپ‌های گردشگری، مجتمع‌ها و هتل‌ها به دلیل کرونا بیکار شده‌اند و عملاً درآمدی ندارند.

امسال متأسفانه به دلیل کرونا تمامی تأسیسات گردشگری استان ازجمله بوم گردی‌ها تعطیل بود که رونق گرفتن دوباره آن‌ها نیاز به توجه ویژه مسئولان کشوری داردشنبه زاده بیان کرد: امسال متأسفانه به دلیل کرونا تمامی تأسیسات گردشگری استان ازجمله بوم گردی‌ها تعطیل بود که رونق گرفتن دوباره آن‌ها نیاز به توجه ویژه مسئولان کشوری دارد.

وی با اشاره به وجود ۵۸ اقامتگاه بوم‌گردی با اشتغال‌زایی ۱۷۴ نفر در استان، گفت: متأسفانه بوم گردی‌ها هم دچار خسارت‌های فراوانی شده و افراد شاغل در آن‌ها بیکار شدند.

وی گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور اقدام به راه‌اندازی سامانه تعیین میزان خسارات برای تمامی تأسیسات گردشگری و مراکز اقامتی کرده است.

وی تصریح کرد: تأسیسات گردشگری استان ضمن مراجعه و ثبت‌نام در سایت اینترنتی myst.mcth.ir برای تکمیل فرم برآورد خسارت به‌صورت روزانه اقدام کرده و موارد را به همراه مستندات درخواستی از طریق سامانه مذکور ارسال کنند.

عروس زاگرس و دوران پس از کرونا

ایلام به‌عنوان عروس زاگرس دارای ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در بخش گردشگری است که قطعاً با توجه با رکود صنعت گردشگری کشور و استان در این ایام، نیازمند توجه ویژه برای بعد از پایان کرونا است.

صنعت نوپای گردشگری استان با توجه به امکانات محدود در بخش‌های مختلف باید موردتوجه قرار گیرد تا همچنان گردشگران از این استان دیدن کنند.

برای استان محرومی مثل ایلام گردشگری ظرفیت بزرگی برای اشتغال است و باید بیشتر از گذشته از سرمایه‌گذاری محدود صورت گرفته در صنعت گردشگری استان حمایت کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار