gardeshban.ir

شاه حسن دوم دستور ساخت مسجد بزرگ حسن الثانی را داد. این بنا توسط یک معمار فرانسوی به نام «میشل پنسو» (Michel Pinseau) طراحی و در جولای سال ۱۹۸۶ ساخت آن آغاز شد.
کد خبر: ۲۵۶۱۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
هدف این بود که مسجد در تولد ۶۰ سالگی شاه حسن دوم در سال ۱۹۸۹ به اتمام برسد، اما پروژه تا ۳۰ آگوست سال ۱۹۹۳ ادامه پیدا کرد. هزینه پروژه ساخت مسجد حدود ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود و میزان قابل توجهی از این مبلغ توسط مردم تأمین گردید. یکی از فایده‌های جانبی کمک‌های مردمی برای ساخت مسجد، کاهش موقتی ذخایر پولی مراکش و پایین آمدن تورم بود. تقریباً تمام مواد و مصالح مصرفی مسجد حسن الثانی از خود مراکش تأمین و تنها ستون‌های گرانیتی سفید و لوستر‌های شیشه‌ای از ونیز وارد شدند.

مسجد حسن الثانی، مسجدی با بلندترین مناره جهان

بیش از ۶۰۰۰ استاد صنعتگر و هنرمند مراکشی برای تزئینات به کار رفته در کل سازه همکاری کردند. زمانی که ساخت مسجد از آخرین مهلت خود در اوایل دهه ۱۹۹۰ رد شد، ۱۴۰۰ مرد در روز و ۱۰۰۰ نفر در شب کار می‌کردند تا این پروژه وسیع به اتمام برسد.

دیدنی‌های مسجد حسن الثانی

مسجد برای نماز‌های روزانه و مراسم نماز جمعه به روی تمام مسلمانان باز بوده و غیر مسلمانان نیز می‌توانند با تور‌های هدایت شده‌ای به زبان انگلیسی که به دفعات در روز اجرا می‌شوند از اینجا بازدید کنند. برجسته‌ترین ویژگی مسجد حسن الثانی، مکان دیدنی و جذاب آن مشرف بر اقیانوس اطلس است. بخشی از زمین مسجد از شیشه درست شده تا عبادت کنندگان بتوانند مستقیماً بر روی دریا سجده کنند. متأسفانه این امکان تنها برای مصارف سلطنتی بوده و افراد عادی نمی‌توانند از آن استفاده کنند. سقف مسجد طوری طراحی شده که در صورت دلخواه بتواند به حالت کشویی جمع شود. درواقع طبق آرزوی حسن دوم، آسمان خدا با اقیانوس پیوند داده می‌شد.

مناره ۲۱۰ متری مسجد بزرگ، بلندترین سازه مراکش و بلندترین مناره جهان به‌حساب می‌آید. در شب پرتو‌های لیزر از بالای مناره به سمت مکه تابانده می‌شوند تا راه را به سمت خدا نشان دهد. این سازه به‌طوری طراحی‌شده که در برابر زلزله مقاوم بوده، زمین‌ها سیستم گرمایشی داشته و درهایش الکترونیکی هستند. محل اقامه نماز در عقب مسجد، فضایی بزرگ با فرش قرمز است. در پایین پله‌ها حمام‌های ترکی و فواره‌هایی برای وضو و شستشو وجود دارند. مسجد گنجایش ۲۵،۰۰۰ نمازگزار و حیاط دور آن گنجایش ۸۰،۰۰۰ نفر را دارد.

سبک معماری مسجد حسن الثانی یادآور تأثیرات مور‌ها بوده و تصویری از الحمرای اسپانیا را به ذهن می‌آورد. طاق‌های نعل اسبی در بیرون و درون بنا و دیوار‌ها و ستون‌های داخلی به زیبایی با نقوشی پیچیده حکاکی شده‌اند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار