gardeshban.ir

«کازا میلا» (کاسا میلا) ساختمانی سحرانگیز در قلب بارسلونا است که آن را موفق‌ترین ساخته‌ی غیر مذهبی گائودی (معمار) می‌دانند. سالانه صدها هزار نفر از این جاذبه‌ گردشگری در اسپانیا بازدید می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۶۲۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
«کازا میلا» به عنوان یک مکان مسکونی به دستور «پدرو میلا» ساخته شد. او تاجر ثروتمند اسپانیایی بود که مسحور یکی از آخرین سازه‌های «گائودی» مهندس معمار اسپانیایی به نام «کازا باتیو» شد. این تاجر تصمیم گرفت یک ساختمان غیر معمولی بسازد، ساختمانی که خلاقیت گادی را یک گام فراتر برد. 

طرح گائودی برای این ساختمان به قدری نامتعارف بود که حتماً فرمانداری محلی هم به برخی از جنبه‌های طرح اعتراض کرد چون این طرح از قوانین ساختمان‌های عادی تبعیت نمی‌کرد. در واقع کازا میلا با تمام قواعد معماری مرسوم در آن دوران فاصله داشت.


کازا میلا شاهکار هنر نو

این ساختمان عجیب و شگفت‌انگیز بین سال‌های ۱۹۰۶ و ۱۹۱۰ ساخته شد که برهه‌ای حساس در تاریخ شهر بارسلونا محسوب می‌شود. در همین زمان بود که شهر درهای خود را به روی مدرنیته باز کرد. در واقع آغاز ساخت کازا میلا با دوره‌ی اوج سبک معماری «هنر نو» همراه بود. 

این ساختمان آمیزه‌ای از هنر و معماری است که اشکال تزئینی روشن و زیبا را در آغوش کشیده و انحنا را به استفاده از خطوط صاف ترجیح داده است. این جنبش در سراسر دنیا گسترش یافت و حتی به منطقه‌ی کاتولیک نشین و نسبتاً قدیمی کاتالان هم وارد شد. یکی از پیشگامان این جنبش هم «آنتونیو گائودی» بود. 

این ساختمان نه تنها به عنوان خیره‌کننده‌ترین و باشکوه‌ترین سازه‌ی این معمار، بلکه به عنوان نگینی بر تاج جنبش هنر مدرن شناخته می‌شود که تحسین هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد؛ خواه افرادی که دستی بر آتش علم معماری دارند و خواه توریست‌هایی که فقط آن را از جنبه‌ی زیباشناسی می‌بینند.

نام این ساختمان را کازا میلا گذاشتند که برگرفته از مؤسس این خانه بود اما بیشتر آن را با نام «لا پدررا»، به معنای معدن سنگ می‌شناسند. وقتی مردم شاهد ساخت این بنای عجیب سنگی شدند، نام مستعار معدن سنگ را در همان مراحل اولیه‌ی ساخت بر روی این بنا گذاشتند.

طرح مبتکرانه کازا میلا

طرح گائودی برای این ساختمان هنجار‌های حوزه بارسلونا را به طور کامل در هم شکست. او از ساختاری جدید و بی‌باکانه برای کازا میلا بهره جست که توسط ستون‌هایی از سنگ و آجر پشتیبانی می‌شد و به جای تکیه بر دیوار‌های حمال، از یک شبکه فولادی برای تقویت بنا استفاده کرد. این روش آزادی عمل چشمگیری در گسترش هر طبقه به گائودی داد. 

او می توانست طرح‌های کاملاً غیر منظمی برای هر طبقه ایجاد کند که حتی ارتفاع ستون‌ها و سقف هم با طبقه بعدی متفاوت باشد. اگرچه تکنیک ساختمان سازی گائودی کاملاً منحصر به فرد بود اما شهرت وی عمدتاً به دلیل استفاده از اشکال غیرعادی و شگفت‌انگیز است.

بازدید از کازا میلا

کازا میلا یکی از سحرانگیزترین ساختمان‌های موجود در جهان است. با نگاه به نمای افسون کننده‌ی این ساختمان، حجمی تأثیرگذار، متفاوت، زیبا و موزون از سنگ‌های مواج را می‌بینید که عملاً هیچ خط صاف و مستقیمی در آن به کار نرفته است. 

گفته می‌شود که گائودی نمای ساختمان را به صورت یک موج سنگ شده تصور می‌کرده و آن را عیناً در طرح خود پیاده کرده است. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که تقابل سختی و صلابت مواد به کار در رفته در نما و حس حرکت موجود در این امواج که به بیننده القا می‌شود، باعث شده است تا نمای کازا میلا تا این حد باشکوه باشد.

تم اقیانوسی ساختمان

تم اقیانوسی به کار رفته توسط گادی در این ساختمان وقتی مشهودتر می‌شود که به ایوان‌ها نگاه کنید. ایوان‌ها با صنایع دستی فلزی زیبا تزئین شده‌‌اند که مجسم کننده‌ گیاهان دریایی و زندگی گیاهی در زیر آب هستند. اگر به ایوان‌ها دقیق‌تر توجه کنید، تقریباً می‌توانید ببینید که این گیاهان دریایی چگونه همراه با موج‌ها حرکت می‌کنند. 

یکی دیگر از بخش‌های ساختمان که دارای تم اقیانوسی می‌باشد، پیاده‌رو کنار ساختمان است که با کاشی سرامیک‌هایی به شکل ستاره دریایی پوشیده شده است. نمای شگفت‌انگیز ساختمان و تزئینات دریایی داخل آن، منظره‌ی سحرانگیزی از زیر آب را برای بیننده فراهم می‌کند

پشت بام تماشایی کازا میلا

اگرچه نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی آن بسیار شگفت‌انگیز است اما از پشت بام این سازه نیز نباید غافل شد. روی پشت بام کازا میلا، درست مانند هر ساختمان دیگری، دودکش و سیستم تهویه قرار دارد. اما این دودکش‌ها توسط گادی و به سبک منحصر به فرد او طراحی شده‌اند که دارای اشکال غیر طبیعی و تخیل روشن و زنده است. 

این سازه‌های منحصر به فرد از خرده موزاییک‌های شکسته شده، سنگ، مرمر و سرامیک ساخته شده‌اند. یک بخش غیر همسطح و چندین راه‌پله هم بر روی سپشت بام وجود دارد که آن را بیشتر به یک منظره تبدیل کرده است تا یک پشت بام واقعی!


راه‌پله‌ها و دودکش‌ها بازدیدکننده‌های زیادی را به خود جلب می‌کنند. از پشت بام و شمایلی که بر روی آن قرار دارد تفسیرهای گوناگونی شده است. بعضی‌ها آن را به شکل اشکال وهم‌انگیز می‌بینند، برخی به شکل شوالیه و برخی دیگر فقط به عنوان یک منظره رؤیایی از آن یاد می‌کنند. شیب پلکانی پشت بام، منظره‌ی بی‌نظیری از منطقه را برای بیننده فراهم می‌کند.

مالک فعلی کازا میلا (لا پدررا)، بانک کاتالانی «Caixa Catalunya» است که در اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰، ساختمان را خریداری و مرمت کرده و درب آن را به روی توریست‌ها گشود. امروزه کازا میلا دفتر اصلی بنیاد فرهنگی بانک است که سالانه میزبان نمایشگاه‌ها و رویداد‌های فرهنگی مختلف می‌باشد. ساختمان کازا میلا در فهرست «میراث جهانی یونسکو» قرار گرفته و آخرین نمونه از معماری شهری گادی می‌باشد. این ساختمان، یکی از خیال‌انگیزترین خانه‌ها در تاریخ معماری در نظر گرفته می‌شود.

کازا میلا؛ساختمانی سحرانگیز در قلب بارسلونا/عکس

کازا میلا؛ساختمانی سحرانگیز در قلب بارسلونا/عکس

کازا میلا؛ساختمانی سحرانگیز در قلب بارسلونا/عکس

کازا میلا؛ساختمانی سحرانگیز در قلب بارسلونا/عکس

کازا میلا؛ساختمانی سحرانگیز در قلب بارسلونا/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار