gardeshban.ir

کلیسای «ساگرادا فامیلیا» یک کلیسای شگفت‌انگیز و منحصر به فرد در بارسلونای اسپانیا است. اگر در اسپانیا فقط برای بازدید از یک مکان وقت داشتید، این مکان باید «ساگرادا فامیلیا» (خانواده مقدس) باشد.
کد خبر: ۲۵۶۲۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
کلیسای ساگرادا فامیلیا با قامتی افراشته، اوج شکوه و عظمت را به بیننده القا خواهد کرد. این کلیسا هنوز هم بعد از ۱۳۰ سال تحت بازسازی است. زمانی که ساخت آن تمام شود، بلندترین برج آن یک و نیم برابر بلندتر از برج فعلی می‌شود. شاید این سازه نیمه تمام باشد اما سالانه حدود ۲/۸ میلیون نفر را به خود جذب کرده و پربازدیدترین یادمان تاریخی اسپانیا به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین بازدیدکنندگان آن پاپ بندیکت شانزدهم بود که کلیسا را طی جشن بزرگی در نوامبر سال ۲۰۱۰ تقدیس کرد.

کلیسای «ساگرادا فامیلیا» تمام فکر آنتونی گائودی، معمار آن را گرفته بود. این بنا به سفارش جامعه محافظه‌کار و به عنوان کفاره‌ای برای گناهان مدرنیته شهر ساخته شد. گائودی تکمیل کردن آن را مانند مأموریت الهی خود می‌دانست. زمانی که بودجه ساخت بنا تمام شد، وی از جیب خود برای ادامه پروژه خرج می‌کرد و در سال‌های آخر زندگی‌اش از درخواست کمک از کسانی که فکر می‌کرد علاقه‌مند باشند هیچ ابایی نداشت.

کلیسای ساگرادا فامیلیا؛پربازدیدترین بنای تاریخی اسپانیا

گائودی کلیسایی به طول ۹۵ متر و عرض ۶۰ متر بنا نهاد که گنجایش ۱۳,۰۰۰ نفر را داشت و برج مرکزی‌اش با ۱۷۰ متر ارتفاع در بالای بازویی قرار می‌گرفت. او که با استفاده از خطوط راست مخالف بود (وی اعتقاد داشت هیچ خط راستی در طبیعت وجود ندارد)، به برج‌هایش انحنایی داد که آن را از قلل عجیب کوهستان مقدس «مونتسِرات» (Montserrat) الهام گرفته بود که در خارج بارسلونا قرار دارند. در ادامه این برج‌ها را با مجسمه‌هایی در هم پیچیده تزئین کرد که گویی قسمت‌های اضافی سنگ هستند.

در زمان مرگ گائودی، تنها سردابه، دیوارهای بخش خطابه، یک ورودی و یکی از برج‌ها کامل شده بود. سه برج دیگر در سال ۱۹۳۰ اضافه شده و ورودی شمال شرقی را تکمیل کردند. در سال ۱۹۳۶ در طی جریان جنگ‌های داخلی، گروهی از آنارشیست‌ها فضای داخلی شامل کارگاه‌ها، نقشه‌ها و مدل‌ها را آتش زده و ویران کردند. کار دوباره در سال ۱۹۵۲ آغاز شد اما اختلافات همواره باعث کند شدن روند بودند.

مخالفان ادامه پروژه ادعا می‌کنند مدل کامپیوتری‌ای که بر اساس قسمت کوچک نقشه باقیمانده گائودی از آشوب آنارشیست‌ها ساخته شده منجر به ساخت یک هیولا می‌شود که کمترین شباهتی به نقشه‌ها و سبک گائودی ندارد. این بحث‌ها به نظر می‌رسد که همواره ادامه داشته و هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته باشند. چه از نتیجه کاری که دارد صورت می‌گیرد خوشمان بیاید یا از آن متنفر باشیم، شگفتی و شکوهی که این بنای عظیم در بیننده بیدار می‌کند غیرقابل انکار است. زمان تخمین زده شده برای اتمام پروژه ساخت کلیسا بین دهه ۲۰۲۰ تا دهه ۲۰۴۰ متغیر است. هر چند قبل از رسیدن به این تاریخ بخش‌های قدیمی‌تر بنا نیاز به بازسازی‌هایی خواهند داشت.

کلیسای ساگرادا فامیلیا؛پربازدیدترین بنای تاریخی اسپانیا

روبروی سر در ورودی «مصائب مسیح»، مدرسه گائودی، یکی از گوهرهای ساده‌تر وی قرار دارد. گائودی این بنا را به عنوان یک مدرسه کودکان ساخت و معماری آن به گونه‌ای طراحی شده که تا به امروز هم افسون و زیبایی خاص خود را حفظ کرده است. 

سر در ورودی «شکوه و افتخار» هنوز در حال ساخت بوده و آن‌ هم مانند بقیه با چهار برج بلند تاج‌گذاری می‌شود که در نهایت تعداد دوازده برج به نشانی از دوازده حواری مسیح را تشکیل می‌دهند. برج مرکزی ۱۷۰ متری نیز نمادی از خود مسیح در نظر گرفته شده است. پنج برج دیگر نمادی از مریم مقدس و چهار قدیس هستند. امروزه فقط هشت عدد از این برج‌ها کامل شده‌اند. گائودی در نظر داشت تا این ورودی، باشکوه‌ترین ورودی کلیسا باشد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا؛پربازدیدترین بنای تاریخی اسپانیا

در طبقه زیر همکف می‌توان موزه گائودی را بازدید کرد که موارد جالب توجهی از زندگی و سایر آثار او، به همراه مدل‌ها و عکس‌هایی از کلیسا را به نمایش گذاشته است. تالار جانبی‌ای که به سمت شرق انتهای موزه می‌رود، شما را به منظره‌ای از سردابه ساده‌ای هدایت خواهد کرد که پیکر این نابغه در آن دفن شد. 

هر چند این بنا هنوز کامل نشده، اما در سال ۱۹۸۴ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. این افتخار بیشتر به سبب معماری بی‌همتای گائودی و توانایی او برای خلق چنین اثر هنری و نوآورانه‌ای نصیب کلیسا شد. «ساگرادا فامیلیا» یکی از هفت اثر این نابغه معماری است که در این فهرست به چشم می‌خورد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا؛پربازدیدترین بنای تاریخی اسپانیا
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار