gardeshban.ir

مدت‌هاست که نماد شهر برن، خرس است. به نظر شما چرا این نماد برای برن انتخاب شده است؟ آیا داستان عجیبی پشت این انتخاب وجود دارد؟
کد خبر: ۲۵۶۲۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
زمانی‌که به برن در سوئیس می‌روید، می‌بینید که همه‌جا اثری از خرس است. روی فواره‌های آب، روی لباس‌ها، پرچم‌ها و حتی روی سطل‌های زباله در سراسر شهر این نماد وجود دارد. شما حتی می‌توانید نمایی از خرس قهوه‌ای پیرنه را در کناره‌های رودخانه‌ی آر ببینید. اما چه اتفاقی افتاد که نماد شهر برن، خرس شد؟ با هم به سراغ داستان پشت پرده‌ی این نماد می‌رویم.

افسانه‌ها می‌گویند که عشق زیاد مردم برن به خرس از زمان یک شکار اشرافی شروع شد. به قرن 12 برمی‌گردیم، زمانی‌که برشتولد پنجم، دوک تسرینگن (Zahringen) و بنیان‌گذار برن، تصمیم گرفت تا برای تفریح به شکار رفته و برای خود یک بازی را شروع کند. او تصمیم گرفت که اولین حیوانی که موفق به شکار آن شد را به عنوان نام شهر انتخاب کند. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، آن حیوان یک خرس بود. البته نمی‌توان این داستان را به طور حتم قبول کرد. افراد دیگر می‌گویند که نام برن از شکار برشتولد اقتباس نشده است، بلکه برن، نام قدیمی این منطقه است که به زبان سلتی یا سلتیک برنودور (Brenodor) بود و به مرور زمان تغییر کرده است.

خرس، نماد شهر برن+عکس

با این وجود، پیوند مردم برن با خرس از زمان‌های گذشته وجود داشته است. در طول قرون وسطی، سربازان برنی معمولا به شکل خرس‌های خشمگین به تصویر کشیده می‌شدند. در سال 1513، نویسنده‌ای به نام والریوس آنشلم (Valerius Anshelm)، در مورد واقعه‌ای می‌نویسد که در آن سربازان برنی یک خرس زنده را بعد از جنگ نوارا گرفته و به شهر برمی‌گردانند. آن خرس در خندق شهر نگهداری می‌شد که همین موضوع هم باعث شد که اولین گودال یا خندق خرس در شهر به وجود آید.

در سال 1857، تعداد 12 خرس در یک گودال 3 و نیم متری نگهداری می‌شدند که هنوز هم می‌توانید خرس‌های زنده را درون این گودال مشاهده کنید. امروزه تونل‌هایی را می‌بینید که خرس‌ها می‎توانند در آن رفت و آمد کرده و به پارک خرس در کناره‌ی رودخانه آر بروند. این تونل‌ها به این منظور ساخته شد تا خرس‌ها زندگی طبیعی‌تری را تجربه کنند.

خرس، نماد شهر برن+عکس

امروزه، هر شخصی می‌تواند نماد خرس را روی پرچم شهر برن ببیند که در تمام شهر برافراشته شده و به عنوان نماد اصلی برن شناخته می‌شود. اما موضوع اینجاست که در حال حاضر، شانس بسیار بسیار کمی دارید که بتوانید خرس را در حیات وحش طبیعی ببینید. در سال 2017، اتفاقی افتاد که همه‌ی مردم برن را خوشحال کرد. بعد از حدوداً دو قرن، یک خرس وحشی که آزادانه زندگی می‌کرد، در حوالی شهر دیده شد. جالب است بدانید که آخرین خرس وحشی دیده شده در این منطقه مربوط به سال 1823 بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار