gardeshban.ir

اگر از آن دسته افرادی هستید که صندلی ماشین خود را به نشستن در اتوبوس، هواپیما و قطار ترجیح می‌دهند و دوست دارند به جای پرداخت هزینه بلیط، زمینی سفر کرده و بنزین باک را بسوزانند؛ باید به فکر دست‌وپاکردن یک پلاک بین المللی باشید.
کد خبر: ۲۵۶۴۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این نوشته کوتاه، صفر تا صد دریافت پلاک و گواهینامه بین المللی را از نظر گذرانده‌ایم؛ آن را بخوانید و اگر به کارتان آمد، در یکی از توقف‌های جاده‌ای، زمانی که بیرون آمده‌اید، به منظره دوردست خیره شده‌اید و یک استکان چای فلاکسی نوش جان می‌کنید؛ به یاد ما بیافتید.

گام‌های خروج از کشور و دریافت پلاک بین المللی

خروج از کشور با اتومبیل شخصی سه قسمت دارد. اول باید اجازه خروج ماشین را بگیرید (کابوتاژ)، دوم باید مدارک خود را ترجمه کنید و دست آخر باید پلاک بین المللی را نصب کنید. این سه گام را به تفکیک مرور می‌کنیم.

گام یک: کابوتاژ کردن

کابوتاژ کردن ماشین که در ایران به کاپوتاژ معروف است، به معنی دریافت اجازه خروج از مرز، به مدت محدود یک سال است. توصیه ما این است که کابوتاژ را در نزدیک‌ترین گمرک مرزی که بنا دارید از آن خارج شوید انجام دهید. مثلا برای ترکیه و ارمنستان کار خود را در تبریز انجام دهید. این کار دو فایده دارد، اول اینکه معطل نمی‌شوید؛ زیرا کارمندان گمرکات مرزی به کار تسلط بیشتری دارند و دوم اینکه اگر بحث بازدید پیش بیاید، ماشین حاضر و آماده در گمرک است.

بگذریم؛ با در دست داشتن مدارک وسیله خود، چه ماشین و چه موتور، شامل کارت سبز، سند کارخانه، کارت ماشین و کارت ملی، آماده گذراندن مراحل زیر باشید:

احراز هویت

مدارک خود شامل برگ سبز، سند و کارت ملی را تحویل دهید. سند وسیله باید به نام شما باشد، در غیر این صورت باید وکالت معتبر داشته باشید.

اخذ رمز EPL از واحد رایانه

مدارک قبلی را دوباره تحویل دهید و یک کد دریافت کنید.

مراجعه به قسمت تایپ اظهارنامه و اخذ شماره

درخواستی پر می‌کنید که در آن تعهد شده پیش از اتمام موعد وسیله را به ایران باز می‌گردانید. مبلغی دریافت می‌شود و توجه داشته باشید پس از بازگشت به ایران باید دوباره با مراجعه به گمرک کابوتاژ را باطل کنید.

مراجعه به انتظامات برای دریافت کد سفر

در انتظامات کد سفر را دریافت می‌کنید.

مراجعه به سالن گمرک برای کارشناسی

بازدیدکننده یا ارزیاب برای مشاهده وسیله وارد می‌شود. بیشتر برای خودروهای عتیقه حساسیت به خرج می‌دهند.

مراجعه به سالن گمرک برای کارشناسی خودرو

برگه دریافت شده از ارزیاب را به یک کارشناس تحویل می‌دهید.

ثبت خروج در انتظامات

اگر بدشانس نباشید، سیستم قطع نشود و اتفاق عجیبی روی ندهد، در کمتر از یک ساعت با در دست داشتن مدارک لازم برای گواهینامه و پلاک بین المللی آماده‌اید.

هزینه: برای کابوتاژ کردن تنها در قسمت تایپ اظهارنامه و شاید بازدید از شما وجه دریافت می‌شود (سال 98 این مبلغ برای تایپ اظهارنامه 16 هزار و پانصد و برای بازدید 35 هزارتومان بوده است).

گام دوم؛ دریافت گواهینامه و کارت بین المللی

گام دوم و سوم همزمان در کانون جهانگردی و اتومیبل‌رانی صورت می‌گیرد و شاید در مجموع دو ساعت به طول بیانجامد؛ اما به دلیل چند ریزه‌کاری قانونی، ما آنها را در دو بند مجزا توضیح میدهیم.


با در دست داشتن برگه کابوتاژ (که در قسمت قبل دریافت کردید)، اصل گواهینامه، پاسپورت و دو قطعه عکس سه در چهار و صد البته پرداخت کارمزد، گواهینامه و کارت بین المللی خود را در مدت کوتاهی تحویل می‌گیرید.

در این مرحله به دو نکته مهم توجه داشته باشید، اول اینکه کنترل کنید کشوری که قصد رانندگی در آن را دارید گواهینامه بین المللی صادر شده از ایران را قبول دارد یا نه و دوم اینکه بسته به شرایط، گواهینامه با مدت اعتبار یک یا سه ساله را انتخاب کنید. گواهینامه سه ساله در کشورهای بیشتری پذیرفته می‌شود.

هزینه: در سال 98 برای کارت بین المللی خودرو 100 هزارتومان، برای گواهینامه بین المللی یکساله 120 هزار تومان و برای سه ساله 370 هزارتومان دریافت شده است.

گام سوم؛ دریافت پلاک بین المللی

دقیقا همان مدارک پیشین را به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی تحویل می‌دهید و در مدت کوتاهی پلاک بین المللی خود را دریافت می‌کنید. پلاک، گواهینامه و کارت همزمان ارائه می‌شوند. اما توجه داشته باشید که این پلاک مدت اعتبار ندارد و یک بار برای همیشه، مختص وسیله نقلیه صادر شده است. در نتیجه نگهداری آن را جدی بگیرید، اگر ماشین را فروختید آن را در اختیار مالک جدید قرار دهید و صد البته، در ایران با آن تردد نکنید!


هزینه: در سال 98 برای ارائه پلاک بین المللی 328 هزارتومان دریافت شده است.

جمع‌بندی و کلام آخر

در سطرهای بالا به خلاصه و چکیده‌ترین شکل ممکن راهنمای دریافت گواهینامه، کارت و پلاک بین المللی را ارائه کردیم. اگر نکته‌ای از قلم افتاده یا پرسشی دارید، همین حالا با ما ارتباط گرفته و آن را با ما در میان بگذارید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار