gardeshban.ir

فرانتس کافکا در سوم سپتامبر ۱۸۸۳ در پراگ متولد شد و سال‌های زیادی از عمر خود را در این شهر سپری کرد. موزه کافکا به زندگی شخصی و آثار خلاقانه‌ی این هنرمند اگزیستانسیالیت اختصاص دارد.
کد خبر: ۲۵۷۰۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
در زمان حیات کافکا عملاً آثار او منتشر نشد و او نمی‌توانست تصور کند که روزی یک موزه‌ کاملاً اختصاصی به نام او ثبت خواهد شد. اما در نهایت کارهای او به رسمیت شناخته شدند. نمایشگاه موزه‌ی کافکا در ابتدا قرار بود در گردش باشد. 

ابتدا در سال ۱۹۹۹ در بارسلون نمایش داده شد و بعدتر به موزه یهودی (Jewish Museum) در شهر نیویورک منتقل شد و سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در آن‌جا قرار داشت. پس از آن به پراگ آمد و در سال ۲۰۰۵ به موزه‌ای دائمی تبدیل شد. نام فرانتس کافکا و پراگ به‌طور ناگسستنی به هم پیوند خورده است. کافکا به‌عنوان یکی از مشهورترین فرزندان این شهر، رابطه‌ی پیچیده‌ای با محل تولد خود داشت که می‌توانید در موزه کافکا در پراگ شاهد آن باشید.


در ورودی موزه دو حرف K را می‌بینید که به شکل کتاب باز قرار گرفته‌اند. وقتی وارد موزه می‌شوید انگار به دنیای متفاوتی پا گذاشته‌اید؛ دنیای فرانتس کافکا. اتاق‌های تاریک با فضای تیره و گرفته، تداعی‌گر فضای داستانیِ آثار کافکا هستند. 

در این موزه اولین نسخه‌های اکثر آثار کافکا را می‌توانید ببینید. همچنین تعدادی از نامه‌ها، خاطرات، دست نوشته‌ها، عکس‌ها و طراحی‌های او موجود است. تجهیزات سه‌بعدی و امکانات سمعی بصری، این نمایشگاه را منحصر به‌فرد ساخته‌ است. یک قطعه‌ی موسیقایی مخصوص ساخته شده که پخش آن به همراه به گوش رسیدن صدای خش خش ورق‌ها یا قار قار کلاغ‌ها فضا را کامل می‌کند.

سالن نمایش موزه به دو بخش تقسیم می‌شود. فضای اگزیستانسیال (Existential Space) مستنداتی شگفت‌انگیز از تأثیر پراگ بر کافکا و زندگی او را نشان می‌دهد. کافکا این شهر را به عنوان خانه‌ی خودش و گاهی به عنوان زندان، «مادر کوچک عزیز پنجه‌دار» توصیف کرده است. 

بخش دوم نمایشگاه موزه، مکان‌نگاری ذهنی (Imaginary Topography) نام دارد که ایده‌های کلیدی آثار کافکا را به‌تصویر می‌کشد. در این بخش به فضای آثار کافکا پرداخته شده که در آن‌ها به ندرت پراگ را ذکر کرده است اما همیشه به شکلی پراگ در آن‌ها حضور دارد. 

با نصب یک‌ سری تجهیزات و استفاده از فیلم و صوت در این بخش، تصویری از یک شهر سرد و متخاصم و یک مرد کوچک بی‌دفاع به‌نمایش درمی‌آید. مجسمه‌‌ی دو مرد در حال پیشاب کردن در محوطه‌ی موزه دیده می‌شود که اگر هر جمله‌ای که به ذهنتان می‌رسد را به شماره تلفن نوشته شده روی دیوار موزه ارسال کنید، مجسمه آن را از پیشاب خود خارج می‌کند. این ممکن است در مقابل فضای داخل موزه‌ی کافکا عجیب به‌نظر برسد اما گنگی دنیای نویسنده را تکمیل می‌کند.

این موزه در منطقه‌ مالا استرانا (Malá Strana) در نزدیکی پل چارلز (Charles) واقع شده است. از آن‌جا به‌سمت راست به خیابان سیهِلنا (Cihelná) رفته و مسیر را تا رسیدن به موزه ادامه دهید. 

اگر با وسایل حمل و نقل عمومی تردد می‌کنید، در مالوسترانسکا (Malostranská) پیاده شده و خیابان پود بروسکو (Pod Bruskou) را به سمت پل مَنِسیوو موست (Mánesův most) بروید. سپس وارد خیابان او لوزیکِهو سمیناره (U Lužického semináře) شوید و به اولین دو راهی که رسیدید از سمت چپ به خیابان سیهلنا بروید که موزه در آن قرار دارد. موزه از ساعت ده صبح تا شش عصر باز است و از فروشگاه آن می‌توانید کتاب‌های این نویسنده را هم خریداری کنید.

موزه کافکا در پراگ؛ نمایشگاهی از زندگی و آثار مشهور او+عکس

موزه کافکا در پراگ؛ نمایشگاهی از زندگی و آثار مشهور او+عکس

موزه کافکا در پراگ؛ نمایشگاهی از زندگی و آثار مشهور او+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار