gardeshban.ir

احتمالاً شما هم نام چشم لندن را شنیده و در دل خواسته‌اید تا از ارتفاع ۱۳۵ متری این چرخ و فلک بزرگ، دورنمای تماشایی شهر لندن را تماشا کنید. در ادامه با تاریخچه و معماری این وسیله بیشتر آشنا می‌شوید.
کد خبر: ۲۵۷۱۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
«چشم لندن» یا «لاندن آی» (London Eye)، چرخ و فلک بزرگی است که در بخش جنوبی رود تیمز قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های دیدنی و پرطرفدار شهر لندن به شمار می‌رود. همچنین عنوان بزرگ‌ترین چرخ و فلک اروپا نیز به این وسیله اختصاص دارد و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کند. 

چشم لندن، نماد ملی محسوب می‌شود و ابتکار و موفقیت انگلیس در زمینه‌ی تکنولوژی قرن ۲۱ میلادی را به نمایش می‌گذارد. این چرخ و فلک، ۱۳۵ متر ارتفاع دارد و روزانه حدود ۱۵،۰۰۰ نفر از آن بازدید می‌کنند. اما ایده‌ی ساخت این وسیله از کجا شروع شد؟


«جولیا بارفیلد» (Julia Barfield) و «دیوید مارکس» (David Marks) در سال ۱۹۹۳ میلادی در مسابقه‌ی طراحی آزاد شرکت کردند تا معماری یک بنای دیدنی را به مناسبت جشن هزاره (سال ۲۰۰۰) برعهده بگیرند. متأسفانه طرح آن‌ها برای ساخت بزرگ‌ترین چرخ و فلک جهان به همراه تمامی طرح‌های افراد دیگر رد شد. 

پس از منحل شدن مسابقه، این زن و شوهر تصمیم گرفتند تا شرکت خودشان را تأسیس کنند و ایده‌ی چرخ و فلک را به مرحله‎ی انجام برسانند. بعد از عمومی شدن این موضوع، بریتیش ایرویز برای کمک با آن‌ها ارتباط برقرار کرد و قرار شد تمام توان خود را به کار بگیرند تا کار این پروژه در سال ۱۹۹۹ و تا قبل از جشن شب سال نو به پایان برسد. 

بنابراین تیمی متشکل از ۱،۷۰۰ نیروی متخصص گردهم آمدند و بی‌وقفه کار کردند تا طرحی منحصر به فرد برای آن درنظر بگیرند که شامل حرکت دستگاه تا بالای رود تیمز می‌شد.

چشم لندن؛ بزرگ ترین چرخ و فلک اروپا+عکس

از آنجایی که بریتیش ایرویز اسپانسر این پروژه شده بود، در ابتدا چشم لندن را با نام «چرخ و فلک هزاره‌ی بریتیش ایرویز» (British Airways Millenium Wheel) می‌شناختند. امروزه حامی مالی این وسیله، شرکت کوکاکولا است؛ بنابراین تعجب نکنید اگر جایی اسم این شرکت را در کنار نام چشم لندن دیدید. این چرخ و فلک بزرگ، ۳۲ محفظه‌ی کپسول مانند را دربرمی‌گیرد که نمادی از ۳۲ منطقه‌ی لندن هستند و از داخل آن‌ها می‌توانید به دورنمای بی‌نظیر شهر دسترسی داشته باشید. 

این محفظه‌ها از ۱ تا ۳۳ شماره‌گذاری شده‌اند و محفظه‌ی شماره ۱۳ را حذف کردند تا برایشان بدشانسی نیاورد. چشم لندن، بیش از ۴۰ جایزه‌ی مختلف را از لحاظ معماری و به خاطر نقش مؤثرش در صنعت گردشگری لندن به خود اختصاص داده است.

چشم لندن؛ بزرگ ترین چرخ و فلک اروپا+عکس

موزه بریتانیا، پربازدیدترین جاذبه‌ی دیدنی رایگان انگلیس به حساب می‌آید و سالانه بیش از ۶ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. در مقابل آن، چشم لندن با حدود 3.5 میلیون بازدیدکننده در سال، توانسته عنوان پربازدیدترین جاذبه‌ی پولی این کشور را به خود اختصاص بدهد. 

این چرخ و فلک در مجموع، بیش از ۱،۰۰۰ تُن وزن دارد و به آرامی حرکت می‌کند. به طوری که یک دور سواری با آن، ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید؛ یعنی چیزی حدود ۰.۹ کیلومتر در ساعت و ۲ برابر سرعت تخت گاز یک لاک پشت زمینی! بنابراین زمان کافی در اختیار خواهید داشت تا سر وقت و بدون استرس از چشم‌انداز زیبای اطرافتان لذت ببرید.

چشم لندن؛ بزرگ ترین چرخ و فلک اروپا+عکس

برخلاف صندلی‌های چرخ و فلک‌های دیگر، طراحی ویژه‌ی محفظه‌های چشم لندن به گونه‌ای است که به سطح بیرونی دستگاه چسبیده تا معلق نباشد و بازدیدکنندگان بتوانند بدون لغزش، به نمای ۳۶۰ درجه‌ای جاذبه‌های اطراف و حتی «قلعه‌ی وینزور» (Windsor Castle) دسترسی پیدا کنند. همچنین هر محفظه‌ی شیشه‌ای، سیستم گرمایشی و سرمایشی مخصوص به خود را دارد. 

چشم لندن در بعضی روزهای خاص همچون سال نو و کریسمس تعطیل است؛ بنابراین همیشه قبل از مراجعه، آخرین تغییرات را از سایت آن‌ها به صورت آنلاین چک کنید. علاوه بر آن، این بنا فاصله‌ی کمی تا خانه پارلمان و بیگ بن دارد و با استفاده از تورهای قایق‌های رود تیمز می‌توانید از تمامی آن‌ها به علاوه‌ی مقاصد گردشگری معروف دیگری از جمله برج لندن، تاور بریج و کلیسای وست مینستر دیدن کنید. همچنین برای فرار از صف های طولانی آن بهتر است بلیت خود را از قبل بخرید تا در وقت صرفه‌جویی شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار