gardeshban.ir

شهر لندن جاذبه‌های تاریخی فوق‌العاده‌ای دارد که کلیساهای پر ابهتش یکی از آن‌ها هستند. قبلاً درباره معروف‌ترین کلیسا های لندن صحبت کرده‌ایم ولی این بار تنها به معرفی کلیسای جامع سن پل پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۲۵۷۵۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر لندن جاذبه‌های تاریخی فوق‌العاده‌ای دارد که کلیساهای پر ابهتش یکی از آن‌ها هستند. قبلاً درباره معروف‌ترین کلیسا های لندن صحبت کرده‌ایم ولی این بار تنها به معرفی کلیسای جامع سن پل پرداخته‌ایم.

کلیسای جامع سن پل یا سنت پاول، با گنبد معروفش بخشی مهم و نمادین از افق پایتخت انگلیس شده است. بعد از آن که این بنا ۴ بار در طول تاریخ رو به ویرانی رفت، کلیسای جامع فعلی توسط کریستوفر رن (Christopher Wren) طراحی شد. آن ساختمان تا کنون ۳ قرن را پشت سر گذاشته است و گنبد آن با ۱۱۱.۵ متر ارتفاع، بلندترین گنبد جهان به شمار می‌آید.


اولین ساختمان کلیسای سن پل در سال ۶۰۴ میلادی در لودگیت هیل (Ludgate Hill) ساخته شد و آن را وقف پل مقدس کردند. ساختمان چوبی به دستور شاه اتلبرت (Ethelbert) از کِنت ساخته شده بود و محل اقامت اسقف ساکسون شرقی به حساب می‌آمد. البته عمر این بنا زیاد نبود و بارهای مورد آسیب و ویرانی قرار گرفت. 

بعد از آن که ساختمان کلیسا در آتش سوخت، دوباره ساختمانی را بین سال‌های ۶۷۵ تا ۶۸۵ ساختند که آن هم در سال ۹۶۲ در حمله وایکینگ‌ها نابود شد. بنایی که در همان سال جایگزین کردند باز هم قربانی آتش گشته و چهارمین ساختمان سن پل در سال ۱۰۸۷ بنا گردید. در این زمان سبک معماری از رمانسک به گوتیک تغییر کرد. اولین قسمت کلیسا در سال ۱۱۴۸ به پایان رسید که به بنا اجازه کاربری به عنوان یک پرستشگاه را داد. 

تکمیل کل کلیسا حدود ۱۵۰ سال به طول انجامید و آخرین اصلاحات در سال ۱۲۴۰ انجام شدند. کلیسای جامع سن پل سومین کلیسای طویل اروپا محسوب می‌شود. وقتی سال بعد منار کلیسا هم به آن اضافه شد، این بنا از نظر ارتفاع هم بلندترین کلیسای اروپا نام گرفت.

در قرن ۱۶، کلیسای سن پل رو به افول گذاشت. برج آن در سال ۱۵۶۱ بر اثر یک صاعقه ویران و در جنگ داخلی نیز به دست فراموشی جدی سپرده شد. آتش سوزی بزرگ لندن که در سال ۱۶۶۶ اتفاق افتاد، کلیسا را به کلی نابود کرد و این امر سبب تصمیم برای ساخت یک کلیسای جدید شد. بعد از ۹ سال برنامه ریزی توسط کریستوفر رن، دانشمند، ریاضی‌دان و بزرگ‌ترین معمار انگلیس، پروژه بازسازی سن پل آغاز گردید و در ۲۵ دسامبر سال ۱۷۱۱ پارلمان آن را به صورت رسمی رونمایی کرد. شیشه‌های رنگی و موزایک کاری‌های زنده داخل کلیسا به آن شهرتی دوباره بخشیدند.

در پایان قرن بیستم یک پروژه نوسازی ۱۵ ساله شروع شد که در آن قسمت‌های مسی، سربی و غیره بازسازی می‌شدند. این پروژه در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید. امروزه کلیسای جامع سن پل، مردمی از تمام جهان را به سمت خود می‌کشاند تا شکوه تزئینات داخلی، مقبره قهرمانان ملی در سرداب و گنبد خیره کننده‌اش را تماشا کنند. با پیمودن ۵۲۸ پله می‌توانید به بالای این گنبد رفته و از نماهای شگفت انگیزش لذت ببرید

کلیسای سن پل لندن، بلندترین گنبد جهان/عکس

کلیسای سن پل لندن، بلندترین گنبد جهان/عکس

کلیسای سن پل لندن، بلندترین گنبد جهان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار