gardeshban.ir

یک متخصص پوست با تاکید بر اهمیت شستن دست‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، راهکارهایی برای جلوگیری از خشکی، سوزش و... پوست به دنبال استفاده از دستکش و مواد شوینده ارائه داد.
کد خبر: ۲۵۸۴۴
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
دکتر همایون مژدهی آذر ، با تاکید بر اینکه اولویت در حال حاضر، انجام دستورالعمل‌های وزارت بهداشت است،‌ گفت: رعایت نکات بهداشتی مانند شست‌وشوی دست‌ها برای جلوگیری از انتقال و سرایت کروناویروس بسیار مهم است؛ بنابراین به محض تماس دست با سطوح باید دست‌ها شسته شود؛ اما فرآورده‌هایی که برای ضدعفونی استفاده می‌شوند هر کدام عوارضی نیز دارند که می‌تواند پوست را دچار مشکلاتی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه گاهی اوقات جنس مواد شوینده می‌تواند سبب خشکی پوست شود، ادامه داد: برخی صابون‌ها خشک کننده‌تر بوده و در تهیه برخی دیگر موادی به آنها اضافه می‌شود که خاصیت خشک کنندگی آنها را تعدیل می‌کنند؛‌ صابون‌های مخصوص کودکان، صابون‌های کرم‌دار، صابون‌های مرطوب کننده از جمله صابون‌هایی هستند که ملایم‌تر هستند. البته گاهی نیز لازم است از صابون‌هایی استفاده کنیم که دارای مواد ضدعفونی کننده هستند. این صابون‌ها معمولا خشک کنندگی بیشتری نسبت به سایر صابون‌ها دارند.

وی با بیان اینکه هم صابون‌های جامد و هم صابون‌های مایع می‌توانند خشکی پوست ایجاد کنند، تصریح کرد: اصولا صابون‌های جامد، صابون‌های مناسب‌تری برای شست‌وشوی پوست خشک و حساس هستند. البته در مکان‌هایی که افراد زیادی قرار است از یک صابون استفاده کنند از نظر بهداشتی بهتر است از مایع دستشویی استفاده کنیم. بنابراین برای استفاده شخصی استفاده از صابون مناسب‌تر است.

مژدهی آذر ادامه داد: اگر بخواهیم برنامه کلی ارائه کنیم پیشنهاد می‌دهیم در صورتی که فرد آگاهی کافی دارد، بهتر است با هر بار شست‌وشوی دست‌ها آنها را با کرم‌های مرطوب کننده نرم کند.

وی استفاده از دستکش هنگام برخی کارهای روزمره برای جلوگیری از وسعت آسیب‌ به دست‌ها را موثر خواند و افزود: در شرایط فعلی که استفاده از دستکش بیش از گذشته مرسوم است، نکته قابل توجه این است که دستکش برای مدت زمان طولانی کارایی کافی را نخواهد داشت و معمولا نیاز به تعویض دارد. هنگامی که قرار است دست‌ها با موارد مختلفی مانند عابر بانک،‌ میله اتوبوس و... در تماس باشد بهتر است فرد از دستکش استفاده کند و زمانی که قرار نبود طی مدتی مثلا دو یا سه ساعته دست خود را به جایی بزند می‌تواند بر اساس پروتکل‌های بهداشتی، دستکش خود را دور اندازد.

این متخصص پوست در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای جلوگیری از تعریق زیاد پوست دست در زیر دستکش‌ها، اظهار کرد: علاوه بر آنکه می‌توان توصیه کرد تنها در هنگام نیاز افراد از دستکش استفاده کنند، راه دیگر این است که فرد زیر دستکش پلاستیکی خود از دستکش نخی استفاده کند که این موضوع نیز مستلزم رعایت نکات بهداشتی زیادی است؛ چراکه تمیز نگه داشتن و مراقبت از دستکش نخی از اهمیت زیادی برخوردار است. برخلاف دستکش پلاستیکی که می‌توان آن را دور انداخت، دستکش پارچه‌ای باید شسته و استریل شود تا بتوان آن را استفاده کرد که این امکان برای تمام افراد فراهم نیست؛ بنابراین چاره‌ای جز استفاده از دستکش پلاستیکی یا لاتکس نیست.

وی افزود: صرف اینکه دست در کوتاه مدت زیر دستکش عرق می‌کند چندان بیماری زا نیست. اگر استفاده از دستکش طولانی شود فرد احساس می‌کند اذیت شده است و تعریق زیاد می‌تواند سبب سوزش دست‌ها شود، در این شرایط اگر امکانات برای شما فراهم است می‌توانید دستکش را از دست خارج کرده، دستان خود را شسته و به خوبی خشک کرده و مجددا از دستکش تازه‌ای استفاده کنید.

این متخصص همچنین به ویژگی‌های یک کرم مرطوب‌کننده مناسب اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروزه مرطوب‌کننده‌های متنوعی در سطح بازار وجود دارد. در این میان ما به دنبال مارک خاص، قیمت بالا و مواردی از این دست نیستیم، حتی یک وازلین طبی ساده نیز می‌تواند کار یک مرطوب‌کننده را برای ما انجام دهد، هر فرد بسته به نوع کار خود و میزان تماس دستش با سطوح باید نوع کرم مناسب برای دستش را انتخاب کند. البته استفاده از کرم‌هایی که ترجیحا فاقد عطر باشند بهتر است چون ممکن است خود عطر و رنگ و بو عاملی برای ایجاد حساسیت باشد و ترجیح می‌دهیم افراد از کرم‌های ساده استفاده کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار