gardeshban.ir

کویر دروازه قرآن کویری چشم نواز و بی نظیر در قلب ایران یکی از زیبا ترین و پربازدید ترین کویر های ایران است که هر ساله گردشگران و دوست داران طبیعیت و کویر بسیاری را به خود جذب میکند .استان یزد از جمله نقاط ایران است که از زیبایی طبیعت کویری بهره فراوان دارد.
کد خبر: ۲۵۸۶۱
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
کویرهایی که سکوت و شن­‌های روان و آسمان پرستاره بی­‌نظیر و طبیعت وهم‌انگیز، در همان برخورد اول، دل هر گردشگری را می­‌رباید.یزد مرکز استان و شهرستان یزد در مرکز ایران است. بین رشته‌های شیرکوه در دشتی گسترده به نام دشت یزد ـ اردکان قرار گرفته‌است .

شهرستان یزد در دره‌ای خشک و پهناور بین کوه‌های شیرکوه و خرانق، در ۱۵ درجه و ۵۳ دقیقه تا ۴۰ درجه و ۵۴ دقیقه درازای خاوری و ۴۶ درجه و ۳۱ دقیقه تا ۱۵ درجه و ۳۲ دقیقه پهنای شمالی واقع شده‌است. 

این شهرستان از سوی شمال به شهرستان‌های میبد و اردکان از خاور به شهرستان‌های اردکان و بافق، از باختر به استان اصفهان و از جنوب به شهرستان تفت، ابرکوه و مهریز محدود می‌شود. میانگین بلندی شهرستان یزد از سطح دریا ۱۲۰۰ متر است.

طبیعت استان یزد شاید گرم و خشک باشد ولی بسیار بکر و زیبا است. این استان به عنوان یکی از مناطق ویژه گردشگری همه ساله میزبان چندین هزار نفر از سراسر دنیا است که علاقمند به فرهنگ و هنر ایران کهن هستند و در عین حال میخواهند مناطقی بسیار زیبا را مشاهده نمایند. 

کویر دروازه قرآن در شهرستان یزد هر ساله میزبان کسانی است که علاقمند به طبیعت بیابانی بوده و به دنبال آرامش میگردند .استان یزد با کویرها احاطه شده؛ کویرهایی یگانه در جهان و از منحصربه­‌فردترین دیدنی­‌های کشورمان که در نیمه دوم سال گردشگران زیادی را به خود جلب می­‌کند. این کویر که در نزدیکی شهر یزد قرار دارد یک جاذبه گردشگری بسیار متفاوت را در خود جای داده است. 

وقتی در این کویر در میان تپه‌­های شنی و رمل­‌های زیبا و باشکوه گردش می­­‌کنید، با یک دریاچه مواجه می‌­شوید. دریاچه‌­ای که وجودش در وسط کویر حیرت­‌انگیز است. سبب وجود یک تالاب در آن، شهرت بسیاری برای خود رقم زده است و چشم انداز بی نظیری دارد .این دریاچه از پساب تصفیه‌­خانه شهر یزد درست شده است و مردم محلی به آن حوض جعفر می­‌گویند. 

این دریاچه با نام دریاچه تسویه­‌خانه آب یزد هم شناخته می­‌شود .این تالاب، در واقع مجموعه ای از تالاب های کوچک و بزرگ است که بین پستی و بلندی های تپه های شنی ایجاد شده اند. در اینجا انواع پرندگان و نیزارها دیده می شود و این تالاب آبشخور حیوانات کویر نیز هست. طول این تالاب حدود ۳ کیلومتر و بیشترین عرض آن ۱ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا چیزی حدود ۱۱۴۵ متر است .

استان یزد ۱۳ کمپ کویری دارد. بزرگ­ترین امتیاز کمپ کویری دروازه قرآن یا حوض جعفر این است که در فاصله خیلی کمی از شهر یزد قرار دارد و سفر به این منطقه اصلا زمان­بر نیست. در انتهای این بلوار چندین کمپ کویری وجود دارد که مسیر هر کدام با تابلوی راهنما مشخص شده است.کمپ­‌های کویری برای تفریح و خوش­گذرانی امکانات مناسب و قابل‌­توجهی وجود دارد. 

در منطقه کویری مورد­نظر ما، دو کمپ هفت‌­سنگ و سندباد از بقیه مشهورتر هستند و امکانات کاملی برای تفریحات کویری برای گردشگران تدارک دیده­‌اند. در این کمپ­‌های کویری می‌­توانید شترسواری کنید، پرواز با کایت باگی و پاراگلایدر را امتحان کنید، روی شن اسکی کنید، موتور چهار چرخ سوار شوید و در رستوران شیشه‌­ای چای و دمنوش بنوشید .

در صورتی که علاقمند به آسمان شب پر ستاره کویری هستید و میخواهید به استان یزد سفر کنید، قطعا رفتن به کویر دروازه قرآن یزد که نزدیک به شهر یزد میباشد میتواند گزینه ای کاملا خوب و مناسب برای شما به شمار رود .

در این کمپ­‌ها، امکان کمپینگ وجود دارد و شب‌­ها در محل کمپ آتش برپا می­‌شود و می­‌توانید در کنار آتش، چای آتشی میل کنید و از تماشای آسمان کویر لذت ببرید. در ضمن به خاطر داشته باشید که برای ورود به کمپ­‌‍های کویر دروازه قرآن باید برای خودروها ورودی پرداخت کنید .

از جمله تفریحات کمپ های کویری این منطقه عبارت است ازسافاری , موتور چهارچرخ , شترسواری , پاراگلایدر و کایت باگی.کویر دروازه قرآن در شهرستان یزد در فصل زمستان دیدنی است و به شما پیشنهاد میدهیم که در این فصل و در روزی که هوا صاف و بدون ابر است به این کویر سفر کنید تا از زیبایی های روز و شب آن بهره مند شوید .کویر دروازه قرآن در انتهای بلوار ۱۲ کیلومتری نصر قرار دارد. ۵ کیلومتر اول این بلوار آسفالته است و بقیه مسیر خاکی، اما نگران نباشید وضعیت جاده خاکی برای عبور و مرور ماشین­ها مناسب است.

از کویر دروازه قرآن یزد چه می دانید؟

کویر دروازه قرآن یزد
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار