gardeshban.ir

کاروانسرای قاجاری باباقدرت در مشهد، بلوار ۱۷ شهریور، خیابان صدر واقع شده است.
کد خبر: ۲۵۸۶۵
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
این کاروانسرا در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط اسحاق خان قرائی برای استراحت موقتی کاروان زائرین مشهد بنا شده بود. هم چنان تا سالهای طولانی با همین کاربری مورد استفاده قرار می گرفته اما در حدود ۵۰ سال پیش پس از فوت آخرین وارث متولی آن که اسحاق خان قرائی(فرماندار وقت مشهد در زمان قاجار بوده) بدلیل عدم وجود وارثی دیگر به دولت وقت واگذار می شودگردد پس از آن مالکیت در اختیار دولت ایران قرار می گیرد.

چندین سال بعد از آن ، کاروانسرا توسط دولت به کارخانه تولید مشروبات الکلی در شهر مشهد با نام نوش واگذار می شود و به همین دلیل نام نوش تاکنون برای محلی که کاروانسرا واقع شده ، وجود دارد .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارخانه مذکور تعطیل می گردد و در پی آن بخشی از کمیته های انقلاب در کاروانسرا مستقر می گردند و این امر ادامه دارد تا سال ۱۳۶۴ که طبق مصوبه دولتی این محل تبدیل به محل بازپروری معتادین می شود ، لذا در طول این ایام و فقدان آگاهی بهره وران از اهمیت تاریخی و فرهنگی بنای مذکور و نیز فقدان قوانین و مقررات حفظ ابنیه تاریخی ، هرگونه تخریب و دخل و تصرف غیر اصولی در بنا انجام می شود و عملاً هیچگونه مورد محافظت و نگهداری قرار نمیگیرد و به مخروبه ای تبدیل می گردد و در نهایت نیز به انبار ضایعات تبدیل می شود.

در سال ۱۳۸۵ براساس توافق بخش خصوصی و دولتی مقرر شد این کاروانسرا مورد بازسازی و مرمت قرار می گیرد و عملیات اجرائی آن آغاز گردیده و طی ۴ سال تلاش مستمر علی رغم مشکلات عدیده ای که از سوی برخی دستگاه های دولتی و خصوصی بوجود آمد ، سرانجام در تاریخ ۱۳۸۹/۷/۹ بصورت رسمی بعنوان مجتمع گردشگری باباقدرت و تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی استان خراسان افتتاح و به بهره برداری رسید.

مساحت آن ۱۵۰۰ متر مربع است و دارای یک حیاط مرکزی با ۱۶ اتاق و ایوانچه پیرامون آن است . در دو طرف بنا و پشت اتاق ها فضای دو استبل وجود دارد و در چهار گوشه بیرونی آن برج هایی قرار دارد و همچنین در امتداد ایوان ورودی ایوان دیگری به صورت دو اشکوبه ایجاد شده است که به بالاخانه آن منتهی می شود .

این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۰۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای قاجاری بابا قدرت در مشهد/عکس

کاروانسرای قاجاری بابا قدرت در مشهد/عکس

کاروانسرای قاجاری بابا قدرت در مشهد/عکس

کاروانسرای قاجاری بابا قدرت در مشهد/عکس

کاروانسرای قاجاری بابا قدرت در مشهد/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار