gardeshban.ir

خاندان سلطنتی دانمارک مالک قصرهای زیادی هستند که هرکدام در زیبایی گوی سبقت را از دیگری می‌ربایند. این کاخ‌ها هر کدام داستان خود را دارند.
کد خبر: ۲۵۸۹۶
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
از قرن پانزدهم، قصر کپنهاگ محل اصلی اقامت سلطنتی بود اما در حوالی سال ۱۷۳۰ میلادی این قصر با عمارت «کریستینسبورگ» (Christiansborg) جایگزین شد. بعد از اینکه قصر کریستینسبورگنیز در سال ۱۷۹۴ آتش گرفت، پادشاه به قصر «اِملین بورگ» (Amalienborg) نقل مکان کرد که در حال حاضر هم محل اصلی اقامت پادشاه محسوب می‌شود. البته قسمت سلطنتی قصر کریستینسبورگ هنوز هم دارای آپارتمانی رسمی است که برای مراسم‌های شام، مهمانی‌های سلطنتی، مراسم سال نو و سخنرانی‌های عمومی ملکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قسمت اصلی اقامتگاه سلطنتی

مجموعه اِملین بورگ در اصل شامل ۴ قصر کاملاً شبیه به هم متعلق به نجیب‌زادگان است که به صورت متقارن در اطراف حیاط هشت ضلعی قصر قرار گرفته و یک مجسمه از پادشاه «فردریک پنجم» سوار بر اسب (ساخته شده توسط مجسمه‌ساز فرانسوی جی اف جی سالی) در مرکز آن قرار دارد. این مجموعه بزرگ به عنوان بخش مرکزی محله مرفه‌نشین‌ «فردرایکستن» (Frederiksstaden) در سال ۱۷۴۸ به احترام سیصدمین سالگرد به تخت نشستن خاندان «اولدنبورگ» (Oldenborg) ساخته شد و از آن زمان این ۴ قصر به عنوان محل اقامت پادشاه استفاده می‌شوند.

کاخ‌های سلطنتی و ساختمان‌های مسحور کننده کپنهاگ/عکس

امروزه یکی از آنها با نام قصر «کریستین هفتم» (Christian VII) فقط برای مهمان‌های قصر و مراسم‌های ویژه اختصاص دارد. بقیه آنها محل اقامت ملکه و شوهرش در قصر کریستین نهم و شاهزاده و همسرش در قصر کریستین هشتم هستند. زمانی که بازسازی‌ها به اتمام برسد شاهزاده و شاهزادگان دیگر به قصر «فردریک هشتم» (Frederik VIII) که محل رسمی اقامت پادشاه فردریک هشتم و ملکه «اینگرید» بود منتقل خواهند شد.

کاخ‌های سلطنتی و ساختمان‌های مسحور کننده کپنهاگ/عکس

قصر فردنزبورگ

محبوب‌ترین محل اقامت تابستانی ملکه و همسرش در «فردنزبورگ» (Fredensborg) در شمال «زیلند» (Zealand) قرار دارد. این اقامتگاه ییلاقی الهام گرفته شده از سبک باروک ایتالیا توسط پادشاه فردریک چهارم در بین سال‌های ۱۷۲۰ و ۱۷۲۲ به عنوان نشانه‌ای از پایان جنگ‌ بزرگ شمال ساخته شده است. این قصر زیبا بیشتر به عنوان اقامتگاه تابستانی توسط پادشاهان مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. 

پادشاه کریستین نهم بیشترین استفاده را از این قصر را داشته؛ او هر تابستان در روزهایی که به نام «ایام فردنزبورگ» مشهور بود اعضای خانواده بزرگ سلطنتی خود را از سراسر اروپا در یک دورهمی غیررسمی به این قصر دعوت می‌کرد. امروزه هم از این قصر برای برگزاری مراسم‌های شام مربوط به بازدیدکنندگان دولتی و جشن‌های خانواده سلطنتی استفاده می‌شود.

کاخ‌های سلطنتی و ساختمان‌های مسحور کننده کپنهاگ/عکس

قصر مارسیلیسبورگ

در نهایت هم ملکه و همسرش در قصر «مارسیلیسبورگ» (Marselisborg) در شمال شهر «آرهوس» (Århus) که به عنوان محل اقامت‌شان وقتی در جزیره «یوتلند» (Jutland) بودند، اقامت داشتند. این قصر با سبک معماری باروک در بین سال‌های ۱۸۹۹ و ۱۹۰۲ با دستور شورای شهر آرهوس در سال ۱۸۹۸ به عنوان هدیه‌ای ملی برای ازدواج پادشاه کریستین دهم و شاهزاده خانم «الکساندرین» (Alexandrine) ساخته شد.

کاخ‌های سلطنتی و ساختمان‌های مسحور کننده کپنهاگ/عکس

دیگر قصرهای کپنهاگ

قصر کوچک «روزنبورگ» (Rosenborg) در مرکز کپنهاگ و قصر «فردریکزبورگ» (Frederiksborg) که در شهر «هیلورود» (Hillerød) قرار دارند هر دو توسط پادشاه کریستین چهارم و در اوایل قرن هفدهم ساخته شده‌اند. این دو قصر نیز در فواصل متعدد به عنوان اقامتگاه سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. هر دوی این قصرها در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

روزنبرگ شامل مجموعه جواهرات سلطنتی است در حالی که فردریکزبرگ بعد از خرابی ناشی از آتش‌سوزی مهیب سال ۱۸۵۹ دوباره بازسازی و به موزه تاریخ ملی تبدیل شد. یکی دیگر از این اقامتگاه‌ها شامل قصر «گاستین» (Gråsten) در جنوب جزیره یوتلند است که در سال ۱۹۳۶ توسط دولت دانمارک به شاهزاده فردریک نهم و شاهزاده خانم اینگرید برای مراسم ازدواج‌شان به عنوان اقامتگاه تابستانی هدیه داده شد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار