gardeshban.ir

معاون سابق گردشگری در حوزه احیای اقتصاد به روش گردشگری، پیشنهاداتی دارد که یکی از آن‌ها به‌خدمت گرفتن رایگان ظرفیت‌های کم‌ترافیک خدمات سفر است.
کد خبر: ۲۵۹۴۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 14
دیده بان گردشگری (gardeshban.ir) :
محمد محب‌خدایی معاون سابق گردشگری در یادداشتی، درباره گردشگری در پساکرونا و عبور از مرحله بحران با احیای اقتصاد در شرایط کنونی نوشته و معتقد است احیای اقتصادی در دوران کنونی نه به داشتن منابع مالی فراوان یا منابع طبیعی خدادادی بلکه به داشتن مغزهای پویا و خلاق وابسته است.

وی در این‌یادداشت راهکارهای برون‌رفت از شرایط بحران گردشگری برای هر یک از جوامع هدف را به‌این‌ترتیب ارائه داده است:

ویروس کرونا مدتی است که صنعت گردشگری ایران و کشورهای دیگر را فلج کرده است اما کشورها درصدد هستند تا بتوانند از این شرایط فرصتی ایجاد کنند تا کمتر آسیب ببینند هر کشوری بنا به شرایط خود باید بتواند مدیریت بحران کرده و با ارائه راهکارهایی از این مرحله به خوبی عبور کند برخی از این راهکارها برای صنعت گردشگری که در ایران نیز قابل اجراست عبارتند از:

* جلوگیری از تعدیل نیروی کار فعال در حوزه خدمات گردشگری و کسب و کارهای خرد و کلان با تأمین منابع مالی ارزان قیمت

* به‌خدمت گرفتن رایگان ظرفیت‌های کم ترافیک خدمات گردشگری به عنوان عامل انگیزشی برای ارتقای سطح آموزشی، ورزشی، استعدادی دانش آموزان و دانشجویان در قالب جوایز

* تحریک تقاضا در حوزه گردشگری با پیش فروش محصولات و خدمات گردشگری در زمان‌های کم ترافیک گردشگری

* تأمین منابع ارزان قیمت برای فعالان گردشگری با سیستم پیش فروش خدمات گردشگری به مجموعه‌های تجاری به‌عنوان جوایز انگیزشی

* رفع تبعات افسردگی ناشی از ویروس کرونا برای کارمندان دولت

* بیمه‌شدگان و بازنشستگان کشوری و لشگری با ارائه بسته‌های گردشگری تشویقی رایگان

* بهره‌گیری از نقاط کور (GAP) و نقاط هم پوشانی OVER LAP اقتصاد جزیره‌ای همه فعالان اقتصادی شهرداری‌ها و سرمایه گذاران کلان برای کاهش هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی و تأمین جوایز بزرگ انگیزشی

* بهره‌گیری از دانش برنامه‌ریزی گردشگری در ایجاد رشد اقتصادی کشور با محوریت جایگزینی محصولات گردشگری

* ارائه خدمات ویژه در شرایط فعلی و پساکرونا در حوزه انجام مسئولیت‌های اجتماعی وزارت خانه‌ها و سازمانهای دولتی بدون هزینه

* کاهش هزینه‌های ارائه خدمات و محصولات گردشگری در دوران پساکرونا به‌منظور سهولت استفاده از این خدمات برای جامعه

* ایجاد نشاط عمومی در قالب جشنواره و و رویدادها و تلنت های گردشگری در حوزه‌های مجازی و محیطی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی

* مشارکت کسب و کارها و فعالان اقتصادی در اهدای جوایز انگیزشی از محل هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات

* به‌خدمت گرفتن ظرفیت‌های گردشگری مجازی و تورهای آنلاین برای نگهداشت پتانسیل‌های گردشگری و کسب درآمد

جوامع هدف:

وزارت آموزش و پرورش

جمعیت:

جامعه دانش‌آموزی: ۱۴ میلیون نفر

جامعه معلمان: ۲ میلیون نفر

جامعه خانواده: ۳۲ میلیون نفر

منافع:

ایجاد انگیزه و ارتقای تحصیلی، فرهنگی، ورزشی، استعدادیابی و … با اعطای جوایز و کوپن‌های محصولات گردشگری

افزایش خدمات قابل ارائه به جامعه دانش‌آموزان بدون ایجاد هزینه مازاد برای وزارت آموزش و پرورش

ارائه فرصت‌های استفاده رایگان از ظرفیت‌های گردشگری تشویقی برای جامعه دانش‌آموزی و کادر آموزشی کل کشور

مشارکت خانواده‌ها در اجرای طرح‌های انگیزش ارتقای تحصیلی فرزندان

آشنایی جامعه دانش‌آموزی با مشاغل، خدمات و صنایع گردشگری و ایجاد فرصت استعدادیابی و توسعه مهارت‌های خدمات گردشگری به جامعه آموزش و پرورش کشور

ایجاد نشاط عمومی، تحرک اجتماعی و جلوگیری از بحران افسردگی در جامعه دانش‌آموزی و خانواده‌ها

مشارکت فعالان حوزه گردشگری و اقتصادی در انجام مسئولیت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‌آموزی به وزارت آموزش و پرورش

برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، اطلاع‌رسانی و استعدادیابی در طرح به صورت جشنواره‌های talent

پیاده‌سازی گردشگری خانگی با استفاده از گیم بردهای گردشگری

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

جمعیت:

جامعه دانشجویی: ۴ میلیون نفر

جامعه اساتید: ۳۰۰ هزار نفر

جامعه خانواده‌ها: ۹ میلیون نفر

منافع:

ایجاد ارتباط مستقیم جامعه آکادمیک دانشگاهی با ظرفیت‌های جامعه گردشگری برای طراحی و تولید محصولات نوآورانه گردشگری

استفاده از توانمندی‌های جامعه دانشجویی و پتانسیل‌های منابع انسانی و آموزشی برای ارتقای سطح خدمات گردشگری و استفاده از طرح‌های دانش‌بنیان دانشگاه در حوزه‌های گردشگری مدرن

ایجاد ظرفیت‌های گردشگری تشویقی رایگان برای دانشجویان و خانواده‌ها و کادر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

افزایش امکانات و ارائه خدمات مراکز آموزشی بدون ایجاد هزینه مازاد بر بودجه‌های دانشگاه‌های کشور

همیاری و کمک به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی مورد نیاز جامعه دانشجویی

آشنایی با علوم کاربردی در حوزه تولید و بهره‌برداری از محصولات و خدمات گردشگری

ایجاد نشاط عمومی، تحرک اجتماعی، جلوگیری از بحران افسردگی در جامعه دانشجویی و خانواده‌ها

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

جمعیت:

جامعه بازنشستگان: ۱.۵ میلیون نفر

جامعه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی: ۴۳ میلیون نفر

منافع:

ارائه بسته‌های گردشگری تشویقی به جامعه بیمه‌شدگان و بازنشستگان کشوری و لشگری

همیاری و کمک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی مورد نیاز جامعه تحت پوشش وزارتخانه

کمک به تحکیم بنیان خانواده با اعطای جوایز و بسته‌های محصولات گردشگری به‌منظور ایجاد فضای خانوادگی

ایجاد نشاط عمومی، امید به زندگی و جلوگیری از بحران افسردگی ناشی از شیوع بیماری کرونا

برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، اطلاع‌رسانی و استعدادیابی در طرح به صورت جشنواره‌های talent

کمک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور حمایت از افراد جامعه در برابر آثار سو رخدادهای اجتماعی و اقتصادی پساکرونا

ارائه بسته‌های رایگان محصولات گردشگری به خانواده‌های کم‌درآمد، معلولین جسمی و کم‌توان

سازمان امور اداری و استخدامی کشور

جمعیت:

جامعه کارمندان دولت: ۲.۳ میلیون نفر

جامعه خانواده‌ها: ۵ میلیون نفر

منافع:

ایجاد تغییر در ارائه خدمات اجتماعی به کارمندان دولت با اهدای جوایز رایگان محصولات گردشگری به منابع انسانی دولت

امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های مازاد حوزه امور اداری کشوری در اجرای طرح

ایجاد نشاط عمومی، امید به زندگی و جلوگیری از بحران افسردگی ناشی از شیوع بیماری کرونا

افزایش ضریب بهره‌وری در خدمت‌رسانی کارمندان به جامعه با تعیین جوایز محصولات گردشگری برای کارمندان نمونه

کمک به سازمان امور اداری و استخدامی کشور در انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود به کارمندان دولت و خانواده‌ها در برابر آثار سو رخدادهای اجتماعی و اقتصادی بدون ایجاد هزینه سربار

کمک به بهره‌گیری از روش‌های نوین خدمات‌رسانی و گردشگری در جهت تحقق دولت الکترونیک در بخش توسعه خدمات

ذی‌نفعان و حامیان طرح

جمعیت:

جامعه مشتریان و مشترکین: ۵۰ میلیون نفر

منافع:

هدفمندسازی بودجه‌بندی تبلیغات و بازاریابی

توسعه بازار فروش و ارائه خدمات با برنامه و استفاده از ظرفیت محصولات گردشگری

خرید خدمات گردشگری و سفر به قیمت تمام شده و اهدای جوایز انحصاری

بهره‌مندی از حوزه اطلاع‌رسانی عمومی جشنواره‌های سفر در رسانه ملی و فضای مجازی

ایجاد ارتباط بین صنایع و ذی‌نفعان تجاری طرح با جامعه خدمت‌گیرندگان با ظرفیت بیش از ۶۴ میلیون نفر

بهره‌مندی از مزایای جوایز بزرگ جشنواره‌های گردشگری (آپارتمان، خودرو و سکه) بدون پرداخت هزینه مازاد برای مشترکان و مشتریان که توسط شهرداری‌ها و سرمایه‌گذاران کلان تأمین می‌شود.

ایجاد تمایز در ارائه خدمات و فروش کالا نسبت به سایر رقبا

بهره‌گیری از ظرفیت رسانه دیجیتال ارتباطی دو سویه با جامعه خدمات‌گیرنده (کتاب زرد)

صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و منطقه آزاد کیش:

عوامل رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی و برنامه‌سازی

صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

پایگاه اصلی رسانه‌ای طرح

کمک به تثبیت جایگاه رسانه‌ای صدا و سیما به عنوان مرکز اول اطلاع‌رسانی کشور

استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی طرح

برنامه‌سازی ویژه طرح و پر شدن زمان آنتن برای شبکه‌های صدا و سیما

همیاری و کمک به صدا و سیما برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در برابر جامعه مخاطبین

منطقه آزاد کیش: پایگاه اصلی اجرای طرح

ایجاد تحریک تقاضا در بخش‌های گردشگری جزیره از طریق ارائه خدمات به گردشگران و معرفی در برنامه‌های تلویزیون

اشغال ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد کیش در فصول کم ترافیک گردشگری

ایجاد نشاط اجتماعی در کشور با محوریت جزیره کیش

افزایش سطح درآمد فعالین اقتصادی و خدمات‌دهندگان محصولات گردشگری کشور و جزیره کیش

افزایش بسترهای ارائه خدمات ارزش افزوده بر تنوع کارگروه‌های گردشگری تفریحی، سلامت، غذایی و...

بهره‌گیری از روش‌های نوین گردشگری مجازی با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان همکار در طرح فرصت واقعی محصولات گردشگری

مقاصد گردشگری

وزارت کشور، استانداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها ادارات کل میراث فرهنگی (وزارت میراث فرهنگی و گردشگری)

منافع:

ایجاد بزرگترین بانک اطلاعاتی مقاصد گردشگری کشور با همکاری جامعه خدمات‌گیرندگان پراکنده کشوری

ایجاد تحرک اجتماعی و اقتصادی در مقاصد گردشگری با همکاری استانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

معرفی محصولات گردشگری مقاصد هدف با استفاده از پتانسیل جامعه خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده

بهره‌مندی مقاصد هدف گردشگری کشور از پتانسیل برگزاری جشنواره‌های گردشگری طرح در کارگروه‌های محصولات گردشگری (سلامت، غذایی، تفریحی، اقتصادی و …)

بهره‌مندی مقاصد گردشگری از ظرفیت‌های دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فرصت‌های اقتصادی همکاری کسب و کارهای گردشگری

افزایش سرانه درآمد کسب و کارهای خرد در مقاصد گردشگری و کمک به اقتصاد خانواده‌ها

خدمات‌دهندگان:

جمعیت:

جامعه هتلداران، جامعه آژانس‌های مسافرتی و جامعه راهنمایان گردشگری

جامعه خدمات گردشگری، اتحادیه رستوران‌داران، مجموعه‌های تفریحی و گردشگری

جمعیت هتلداران:

ایجاد طرح‌های نوین اقامتی، طراحی راهکارهای کاهش هزینه‌های اقامت، افزایش کیفیت خدمات اقامتی

جامعه آژانس‌های مسافرتی:

ایجاد اتاق‌های فکر برای ارائه راهکارهای نوین تولید و بهره‌برداری از محصولات گردشگری، طراحی و مدیریت رویدادها و جشنواره‌های گردشگری، تحول در نوع فعالیت و مشارکت با تولیدکنندگان کالا در صادرات چمدانی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات گردشگری خانگی، شهری، داخلی و خارجی

جامعه تورلیدرها:

معرفی روش‌های نوین گردشگری مجازی، معرفی امکان و ظرفیت‌های خدمات مقاصد گردشگری

اتحادیه رستوران‌داران:

طراحی راهکاری نو در ارائه خدمات گردشگری غذایی، طراحی و برگزاری رویدادها و جشنواره‌های گردشگری غذایی

مجموعه‌های تفریحی و گردشگری:

استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه فناوری برای طراحی روش‌های نوین گردشگری مجازی، خدمات آنلاین و گردشگری بدون حضور
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
ويديو
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار