gardeshban.ir

طالبیان گفت:۷۰ هزار نفر در فضای مجازی با اجرای طرح ۱۱ هزار کیلومتر در خانه (سفر به میراث جهانی) از مجموعه‌های میراث جهانی کشور بازدید کردند.
کد خبر: ۲۶۰۰۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 15
گردشبان (gardeshban.ir) :

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: بحران‌هایی که در تاریخ گذشته بشر پیش آمده به‌نوعی منجر به خلق ابتکارات و نوآوری‌هایی برای بهتر زندگی کردن انسان شده است. با ایجاد بحران کرونا و آغاز اپیدمی و بسته شدن فضا‌های عمومی، حفظ سلامت افراد به مهم‌ترین امر برای همه جوامع انسانی تبدیل شده است.

او افزود: این اتفاق موجب شد تا بازدید‌های مجازی و تور‌های مجازی، مسئله‌ای که از موضوعات مهم در امر موزه‌داری و گردشگری بود و در اولویت قرار نمی‌گرفت، به‌عنوان برنامه اصلی برای همه نهاد‌های موزه‌داری و گردشگری تلقی شود. در این راستا طرح ۱۱ هزار کیلومتر مسیر به‌منظور بازدید مجازی از ۲۴ اثر ثبت جهانی ایران با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: بازدید‌های مجازی به شکل زنده که بیشتر ویژگی‌های حضور فیزیکی را به همراه دارد، به‌عنوان برنامه اصلی برای نهاد‌های ذیربط گردشگری مورد توجه قرار گرفت، با در نظر گرفتن شرایط امروز، ماه مبارک رمضان و ویژگی‌های خاص آن فرصتی است که مردم از درون خانه‌های خود بتوانند به میراث جهانی ایران سفر کنند یا به عبارت دیگر میراث جهانی را به مهمانی خانه‌های خود بیاورند.

او بیان کرد: در این طرح ۲۴ اثر تاریخی ایران که ثبت جهانی شده است به شکل مجازی در قالب یک تور به علاقه‌مندان معرفی می‌شود. در شب‌های قدر معماری و فضای معنوی حرم مطهر امام رضا (ع) از طریق فضای مجازی برای علاقه‌مندان پخش می‌شود و بعد از شب‌های قدر سایر اماکن تاریخی ثبت جهانی، به شکل مجازی بازدید خواهند شد.

او افزود: روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت میدان نقش‌جهان اصفهان پخش شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۱۵ اردیبهشت مسجد جامع عتیق اصفهان، ۱۶ اردیبهشت بافت تاریخی یزد به شکل مجازی پخش می‌شود.

طالبیان تصریح کرد: ۱۷ اردیبهشت روستای میمند، ۱۸ اردیبهشت محوطه میراث طبیعی لوت، ۱۹ اردیبهشت ارگ تاریخی بم، ۲۰ اردیبهشت محوطه شهر سوخته، ۲۱ اردیبهشت باغ اکبریه، ۲۲ اردیبهشت قنات قصبه گناباد، ۲۳ اردیبهشت حرم مطهر امام رضا (ع) و ۳۰ اردیبهشت گنبد سلطانیه به علاقه‌مندان فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم معرفی می‌َشود.

معاون میراث فرهنگی کشور درباره زمان بازدید مجازی سایر مراکز ثبت جهانی شده، گفت: ۳۱ اردیبهشت تخت سلیمان، اول خرداد بازار تبریز، ۲ خرداد کلیسای سنت استپانوس، ۳ خرداد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و ۴ خرداد کاخ گلستان در فضای مجازی به نمایش گذاشته می‌شود.

طالبیان گفت: معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همت و پشتیبانی معاونت مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار موسسه گردشگری مارکوپولو و با همراهی ایکوم ایران این آرزو و تصور را عینیت بخشیده و به عنوان برنامه‌ای مشترک برای ایام ماه مبارک رمضان ارائه می‌کند. امید است این برنامه آغازی بر موزه‌داری و گردشگری مجازی در ایران باشد.


باشگاه خبرنگاران



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار