gardeshban.ir

شهر ایلام، مرکز استان ایلام یک شهر مرزی که در شمال‌غربی این استان قرار دارد. ایلام با قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی، دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و با کشور عراق مرز مشترک دارد به همین دلیل هنگام مراسم مذهبی بسیاری از مردمان، این شهر را به عنوان دروازه ورود به کشور عراق انتخاب می‌کنند.
کد خبر: ۲۶۲۰۶
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر ایلام تاریخی غنی در ایران دارد و از دیرباز گهواره فرهنگ ایران زمین بوده است، و با اینکه شهر پیشرفته‌ای نیست اما به دلیل داشتن مناظر طبیعی و زیبا و آثار باستانی به یک مقصد گردشگری و توریستی در ایران تبدیل شده است.

قلعه هزارانی، یکی از آثار تاریخی ایلام در امتداد جاده آبدانان و ابتدای روستای هزارانی بر فراز تپه‌ای طبیعی قرار دارد و از قلوه سنگ و ملات گچ نیم‌کوب ساخته شده‌ است و تاریخ ساخت آن مربوط به دوران ساسانیان است. این قلعه که به «قلعه پاقلاع هزارانی» نیز معروف است، دارای دالان‌های مستطیلی شکل و طویل، سه اتاق بزرگ در قسمت جنوبی و بناهای جانبی ساختمان در سطح شمالی تپه است. در قسمت غربی قلعه نیز اتاق‌های کوچک دیده‌بانی و طاق‌های قوسی شکل قرار دارد.

قلعه پاقلاع هزارانی متاسفانه به مرور زمان به دلیل عدم حفاظت، تغییرات جوی و طبیعی و نیز عوامل انسانی تخریب شده و به صورت نیمه مدفون و مخروبه‌ درآمده ‌است و از ساختمان‌ها و اتاق‌های آن تنها سه اتاق مستطیل شکل باقی مانده‌ است. این قلعه قبل از اینکه به طور کامل خراب شود توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه پاقلاع هزارانی در ایلام؛یادگار دوران ساسانیان/عکس

قلعه پاقلاع هزارانی در ایلام؛یادگار دوران ساسانیان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار