gardeshban.ir

طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به عنوان راهکاری جدی در جبران بخشی از خسارت‌های صنعت گردشگری و توسعه گردشگری داخلی، در حالی از سوی هیات دولت مصوب نشده که استانداران مثلث طلایی گردشگری کشور تحقق این مهم را برای نجات گردشگری و اقتصاد کرونازده خواستار هستند.
کد خبر: ۲۶۲۶۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
پایه‌های انواع اقتصاد در دنیا با شیوع کرونا به لرزه درآمد اما ستونی که ریزش آن بیش از همه‌ی اقتصادها محسوس شد، اقتصاد گردشگری بود که در بسیاری از کشورهای دنیا جزو اولویت‌های اقتصادی آن‌ها به شمار می‌رفت.

البته ایران هم از این قاعده مستثنی نبود و ضربات جبران ناپذیر بیشتری از ناحیه کرونا به اقتصاد در نوسان گردشگری آن وارد شد به طوری که رشد منفی گردشگری و پیامدهای آن از مهمترین مواردی بودند که عرصه را بر این صنعت تنگ‌تر کرد.

لغو سفرها، مشکلات نقدینگی تاسیسات گردشگری به ویژه هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی به منظور برگرداندن هزینه‌ رزروها و از همه مهم‌تر بیکاری و ایجاد مشکلات معیشتی جمعیت زیادی از فعالان گردشگری و صنایع دستی، زنگ خطر نابودی صنعت نوپای گردشگری کشور بود که با افزایش مطالبه بیمه بیماری، مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی مشاغل متضرر از کرونا، تعدیل نیروها و موارد دیگر به صدا در آمد.

تلاش دولت برای جبران خسارت‌ها و کمک به مشاغل آسیب دیده این صنعت هم هر چند قابل تقدیر اما کمتر نتیجه‌بخش و موثر واقع شد، به همین منظور راهکارهای حمایتی دیگری مانند تعطیلی چند روزه عید فطر، گردشگری مجازی و موارد مشابه آن به میان آمدند تا دولت با توجه به کمبود منابع مالی و مشکلات نقدینگی بتواند با حمایت‌های معنوی مشکلات این صنعت را مرتفع کند.

«تعطیلی پنج شنبه‌ها» طرح ناکام مانده از سال‌ گذشته نیز در میدان نبرد صنعت گردشگری و کرونا به میان آمد تا بتواند دولت را در حمایت از این صنعت و مردمی که اقتصادشان از طریق گردشگری تامین می‌شود، یاری دهد.

تحقق این مهم در حالی می‌تواند به حمایت از صنعت گردشگری کمک کند که با پیش‌بینی‌های مسئولان کشوری و استانی نسبت به بروز موج دیگری از کرونا در پاییز و همزمان با فصل گردشگری به ویژه در استان‌های مثلث طلایی،  خسارت‌های صنعت گردشگری همچنان افزایش یافته و ممکن است قشر زیادی در کشور بیکار شوند؛ مسئله‌ای که می‌تواندبر آمار و ارقام نرخ‌هایی مانند بیکاری، افزایش تورم و کاهش نرخ رفاه اجتماعی و افزایش خشونت‌ و آسیب‌های اجتماعی بیافزاید.

دولت که درصدد حمایت جدی از صنعت گردشگری برآمده ، یکی از مخالفان جدی طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مطرح شده است اما این در حالیست که هم‌اکنون با دورکاری‌های اعمال شده راندمان کاری در کشور کاهش یافته ولی قاعدتاً ترویج فرهنگ دورکاری و استفاده بهینه از انرژی می‌تواند افزایش راندمان کاری ادارات و استفاده بهینه از حداکثر منابع به خصوص به منظور درآمدزایی با تداوم شرایط کرونایی را به دنبال داشته باشد و با نگاه کارشناسانه دولت به وضعیت ادارات و دستگاه‌ها، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و ساماندهی تعطیلات در کشور به ویژه در مثلث طلایی گردشگری که بخشی از درآمد خود را از گردشگری تامین می‌کند، موثر واقع خواهد شد.

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها که به یقین استان‌گردی و گردشگری داخلی را توسعه خواهد داد، نه تنها مورد اقبال بسیاری از مسئولان کشورمان واقع شده بلکه این روزها با توجه به بی‌ثباتی شرایط اقتصادی و تهدید خطر بیکاری و رکود اقتصادی، بسیاری از مسئولان دولت را نیز نسبت به موفقیت این مهم در توسعه گردشگری و اقتصادی متفق‌النظر کرده است.

استانداران رئوس مثلث طلایی گردشگری کشور شامل استان‌های یزد، فارس و اصفهان به عنوان بخش اصلی بدنه دولت در استان‌هایشان و عالی‌ترین مقامات اجرایی این استان‌های گردشگرپذیر، تعطیلی پنج شنبه‌ها را لازمه رونق گردشگری داخلی و توسعه اقتصادی ناشی از این صنعت می‌دانند به طوری که استاندار یزد در این باره تعطیلی پنجشنبه‌ها را پیشنهادی کارشناسانه و موثر در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و گردشگری استانش عنوان می‌کند و می‌گوید: در شرایط فعلی، تقاضای زیادی از سوی فعالان گردشگری و فعالان اقتصادی حوزه گردشگری در این رابطه مطرح می‌شود چرا که تحقق این مهم می‌تواند منجر به بازسازی سریع‌تر صنعت متضرر و خسارت دیده گردشگری شود.

«محمدعلی طالبی» به پیگیری‌های زیاد برای رفع مشکل قانونی تعطیلی پنج شنبه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: به نظر می‌رسد در صورت محدودیت منابع دولت، اصلاح این قانون کمک زیادی به بازسازی و بهبود صنعت گردشگری و اقتصاد استان‌ها می‌کند.

نجات صنعت گردشگری، نجات اقتصاد کشور است چرا که گردشگری، صنعتی است که بسیاری از مشاغل و صنایع را تحریک می‌کند، موضوعی که «عنایت‌الله رحیمی» استاندار فارس نیز به آن اذعان دارد و در این باره می‌گوید: گردشگری  محرک دیگر مشاغل است و تحریک و توسعه اقتصاد گردشگری به گونه‌ای است که قسمتی از فعالیت‌های اقتصادی دیگر مانند اقتصاد سوغات، اقتصاد صنایع دستی و اقتصاد حمل و نقل که مورد استفاده و نیاز گردشگران به شمار می‌رود را متاثر از خود می‌سازد لذا با تعطیلی پنج شنبه‌ها شاهد رونق مناسب بخشی از گردشگری خواهیم بود.

«عباس رضایی» استاندار اصفهان هم تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را لازمه توسعه گردشگری داخلی می‌داند و با نگاهی فراتر از اقتصاد گردشگری، به اهمیت آن در افزایش راندمان کاری، مصرف بهینه انرژی و تاثیر در کاهش مسائل زیست محیطی مانند آلودگی هوا اشاره و در این خصوص اظهار می‌کند: با نگاهی به تعطیلی دو روزه در کشورهای دیگر دنیا می‌توانیم به اهمیت نقش تعطیلات در اقتصاد این کشورها پی ببریم.

افزایش مراودات گردشگری بین این سه استان و تکمیل نیازها و انواع گردشگری هم مسئله مشترکی است که هر سه استاندار نسبت به آن ابراز امیدواری می‌کنند و خواستار توجه و تصمیم هیات دولت در این باره هستند.

اتفاق نظر عالی‌ترین مقامات اجرایی استان‌های فارس و یزد و اصفهان به عنوان بخشی از دولت، شاید از حیث نقش این مسئولیت‌ها اهمیت بیشتری داشته باشد چرا که استانداران نه تنها منافع دولت خود، کشور و استان‌ها را در نظر دارند بلکه منافع تک تک مردم استان را با مطالبه این طرح محقق می‌کنند. شاید زمان آن رسیده که هیات دولت با در نظر گرفتن صلاح کشور در این وضعیت کرونایی و بی‌ثباتی اقتصادی، گردشگری را مورد توجه بیشتری قرار دهد چرا که تضرر چشمگیر اقتصاد نفتی و اقتصاد مالیاتی وابسته به آن، تاثیر قابل توجه مشکلات کرونا بر اقتصاد صادراتی و دیگر اقتصادهای مهم کشور به ویژه جبران زمانبر این خسارت‌ها نشان داد که گردشگری با توجه به سرعت زیاد در بازسازی خود، می‌تواند نه تنها محقق شعار جهش تولید در کشور باشد بلکه اقتصادهای دیگر کشور مانند اقتصاد معدنی و صادراتی و حتی مالیاتی و نفتی را نیز رونق دهد و مزایای معنوی آن مانند افزایش نشاط اجتماعی و افزایش راندمان کاری پس از گذران دو روز تعطیلی نیز شامل حال مردم شود.

در این شرایط بحرانی که خطر موج دوم کرونا نیز در انتظار کشور است، اقتصادهایی که بتوانند پاسخ مشکلات کشور را به سرعت بدهند، برگ برنده دولت‌ها هستند و دولت نباید با کوتاهی و تعویق در امر تصمیمات راهبردی و نجات بخش خود، حیات اقتصادی کشور را به خطر بیندازد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار