gardeshban.ir

فریدون‌شهر یکی از شهرهای مهم استان اصفهان محسوب می‌شد. این شهر جاذبه‌های طبیعی بسیاری در خود دارد. یکی از این جاذبه‌ها چشمه سراب است که در کنار پارک کوهستانی زیبایی می‌توان آن را بازدید کرد.
کد خبر: ۲۶۲۸۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
قبل از اینکه به معرفی چشمه سراب بپردازیم بهتر است کمی در مورد فریدون‌شهر برایتان بگویم.فریدون‌شهر در سال ۱۳۹۴ نامزد امن‌تر شهر دنیا از طرف یونسکو شد. این لقب کافی‌ست تا بدانید فریدون‌شهر چقدر برای گردشگران جذاب است. از طرف دیگر این شهر با داشتن ۲۵۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا به بام ایران نیز معروف است.

چشمه سراب از جاذبه‌های دیدنی فریدون‌شهر /عکس

به طور کلی فریدون‌شهر در ۲۰۰ کیلومتری غرب استان اصفهان درست در مرز بین استان اصفهان، لرستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد. فریدون‌شهر را نیز باید جزو شهرهای زاگرس‌نشین بدانیم زیرا بخشی شهر در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد.

چشمه سراب از جاذبه‌های دیدنی فریدون‌شهر /عکس

قرار گرفتن این شهر در کنار رشته‌کوه‌های زاگراس باعث شده، آب و هوای شهر کوهستانی و سرد باشد. از طرفی آب و هوای کوهستانی باعث ایجاد آبشارها و چشمه‌های بسیاری شده است. فریدون‌شهر اغلب در تمام زمستان پوشیده از برف است و در بهار و تابستان طبیعت بی‌نظیری را شاهد خواهیم بود. چشمه سراب نیز یکی از این جاذبه‌های دیدنی فریدون‌شهر است. این چشمه در داخل شهر قرار دارد و در کنار چشمه پارک کوهستانی نیز ایجاد شده است.

معرفی چشمه سراب

چشمه سراب همانطور که گفته شد در داخل شهر فریدون‌شهر قرار دارد. چشمه سراب در قسمت شمال غرب شهر و جزو پر آب‌ترین چشمه‌های شهر محسوب می‌گردد. این چشمه از دل کوه‌های شمال شهر فریدون‌شهر می‌جوشد و با گذر از میان کوچه‌های شهر در نهایت به سد زاینده‌رود می‌ریزد.

چشمه سراب از جاذبه‌های دیدنی فریدون‌شهر /عکس

آب چشمه از ذخیره آب‌های زیرزمینی که به سبب بارش برف و باران جاری می‌شود و میزان آب چشمه به میزان بارش باران و برف بستگی دارد. به طور میانگین میزان دبی خروجی چشمه بین صفر تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است.

فریدون‌شهر چشمه‌های فصلی بسیار دیگری در داخل شهر دارد که آنها نیز بعد از بارندگی گاها از حیاط‌ خانه‌ها تا حاشیه جداول امروزی خیابان به بیرون می‌ریزند اما مهمترین چشمه فصلی فریدون‌شهر همین چشمه سراب است.

چشمه سراب از قسمت شمال غربی تا قسمت جنوب شرقی فریدون‌شهر حرکت می‌کند. در فصل بهار بخشی از آب برای فضای سبز شهری و بخشی برای استفاده کشاورزان مصرف می‌شود و مابقی آب به سد زاینده‌رود می‌ریزد.

چشمه سراب از جاذبه‌های دیدنی فریدون‌شهر /عکس

چشمه سراب از جاذبه‌های دیدنی فریدون‌شهر /عکس

امروزه چشمه در مجاورت پارک کوهستانی به نام معلم قرار گرفته شده است. آب چشمه از میان فضای پارک گذر کرده و در مسیرش فضاهای زیبایی ایجاد می‌کند. در پارک آب چشمه داخل حوضچه‌های ریخته می‌شود. فضای اطراف حوضچه‌ها در فصل تابستان برای شب‌نشینی‌ها بسیار مطبوع می‌گردد.

چشمه سراب از جاذبه‌های دیدنی فریدون‌شهر /عکس

سخن نهایی

آب چشمه سراب از دل کوه‌ها به بیرون می‌ریزد و میزان آب در فصول مختلف سال‌ها متفاوت است. در مسیر چشمه پارک کوهستانی معلم قرار دارد که این پارک امکانات کافی برای یک پیک‌نیک یا تفریح یک روزه دارد. رفته به پارک کوهستانی و دیدن این چشمه علاوه بر اینکه منظره بی‌نظیری برای شما ارائه می‌دهد می‌تواند تجربه‌ جالب نیز باشد که بر بام ایران رفته و در کنار چشمه‌ی فصلی قدم بزنید. اگر شما هم تجربه‌ای از سفر به بام ایران یا بازدید از این چشمه زیبا را داشته‌اید، تجربه‌تان را با ما در میان بگذارید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار