gardeshban.ir

به تصور بعضی از افراد، بهترین معیار برای خرید چمدان، قد مسافر است. این افراد می‌گویند که چمدان سفر باید به گونه‌ای باشد که مسافر بتواند آن را به درستی حمل و جابجا نماید.
کد خبر: ۲۶۳۱۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
البته که باید بگوییم این حرف کاملاً درست است و چمدانی که یک مسافر با خود در سفر حمل می‌کند باید با قد و وضعیت جسمانی او نیز هماهنگ باشد اما این نکته را نیز فراموش نکنید که این ویژگی، بهترین معیار برای خرید چمدان نیست. چرا که هواپیمایی‌های موجود در سراسر جهان، برای پذیرش چمدان مسافران به قد آنها توجه نمی‌کنند بلکه آنها قوانین مصوب خود را در نظر می‌گیرند و تنها چمدان‌هایی که دارای وزن و ابعاد مناسبی باشند را به عنوان بار همراه مسافر، مجاز می‌دانند. 

پس با توجه به آنچه که گفتیم علاوه بر مقدار بار مجاز در هر چمدان، ابعاد آن نیز حائز اهمیت می‌باشد و مسافر نمی‌تواند هر چمدانی را که دلش می‌خواهد با خود به سفر ببرد.

البته نگران نباشید چرا که قوانین مربوط به بار و چمدان مسافران به طور معمول در وب سایت هر ایرلاین داخلی و خارجی ای که تصمیم گرفته‌اید با آن سفر کنید، موجود می‌باشد. 

از این رو شما تنها کافی است پس از تهیه بلیط هواپیما مورد نظر خود، نگاهی به این سایت ها بیاندازید یا از اطلاعات مندرج در بلیط خود بهره بگیرید. با این حال ما نیز در ادامه، نکات جامعی را در این زمینه بیان می‌کنیم که می‌توانند به شما در آماده سازی چمدان سفرتان کمک نمایند.

ابعاد استاندارد چمدان‌ها

بد نیست بدانید به دلیل وجود قوانین موجود در حمل بار، اغلب شرکت‌های تولیدی، چمدان‌های خود را در ابعاد استانداردی به بازار عرضه می‌کنند. از این رو ما در چمدان‌ها انواع مختلف ساک دستی، چمدان خلبانی، چمدان مدیوم، چمدان بزرگ و چمدان خیلی بزرگ را داریم که هر یک از آنها با توجه به مدت زمان سفر مسافر و برای نوع خاصی از مسافرت مناسب هستند. به طور مثال ساک دستی که اغلب نیز در دسته چمدان‌ها دسته بندی نمی‌شود معمولاً ابعادی برابر با 43*25*22 سانتی متر دارد و بیشتر برای حمل وسایل ضروری به داخل کابین هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو شما می‌توانید لپ تاپ، دوربین عکاسی، عینک و سایر وسایل مورد نیاز خود را درون آن قرار داده و بدون پرداخت هزینه اضافه، آن را با خود به داخل کابین پرواز ببرید.


چمدانی که به طور معمول اجازه ورود به داخل کابین پرواز را می‌یابد، چمدان سایز کوچک است که برخی آن را به چمدان خلبانی نیز می‌شناسند. این چمدان معمولاً ارتفاعی برابر با 53 تا 56 سانتی متر دارد و گنجایش 7 الی 10 کیلوگرم بار را نیز دارد. 

جالب است بدانید این چمدان معمولاً به شرطی اجازه ورود به کابین را پیدا می‌کند که مجموع طول، عرض و ارتفاع آن از 115 سانتی متر تجاوز نکند. البته برخی از ایرلاین‌ها برای حمل چمدان Carry on نیز محدودیت‌هایی را برای مسافران خود قائل می‌شوند. 

به طور مثال کسانی که بلیط هواپیما ماهان را در بخش اکونومی خریداری کرده باشند، در مسیرهای داخلی و خارجی تنها می‌توانند 5 کیلوگرم بار کابین به همراه خود ببرند. در حالی که این مقدار بار، برای مسافران این هواپیمایی در بخش بیزینس 7 کیلوگرم است. جالب است بدانید این نوع چمدان اگر قرار باشد تنها چمدان مورد استفاده در یک سفر باشد، با توجه به گنجایشی که دارد برای یک سفر دو روزه مناسب است.


چمدان مدیوم یا همان چمدان سایز متوسط، چمدانی است که به طور معمول 20 تا 30 کیلوگرم بار درون آن جای می‌گیرد. از این رو این سایز از چمدان بسیار پر طرفدار است چرا که با قوانین مرتبط به مقدار بار مجاز در اغلب هواپیمایی‌های داخلی و خارجی همخوانی دارد. ابعاد این چمدان به طور معمول بین 23 تا 27 اینچ است و ارتفاع آن نیز از 69 سانتی متر بیشتر نمی‌شود. 

این چمدان به تنهایی می‌تواند برای گنجاندن وسایل مورد نیاز در یک سفر یک هفته‌ای مناسب باشد اما فراموش نکنید که برای تحویل آن به قسمت بار، مجموع طول، عرض و ارتفاع آن نباید از 158 سانتی‌متر بیشتر باشد. چرا که در غیر این صورت شما ممکن است به عنوان صاحب چمدان، مشمول پرداخت جریمه اضافه بار در پرواز خود شوید. 

در نهایت گفتنی است شما با خرید بلیط هواپیما در برخی از مسیرهای خارجی می‌توانید چند عدد از این چمدان را با خود حمل کنید. مثلاً با خرید بلیط هواپیما ایران ایر در قسمت اکونومی پروازهای بین المللی می‌توانید به ازای هر بلیط هواپیما، 2 چمدان متوسط با حداکثر وزن 23 کیلوگرم را با خود به مقصد ببرید.

چمدان سایز بزرگ نیز همانند چمدان مدیوم به قسمت بار هواپیما تحویل داده می‌شود. از این رو مجموع طول، عرض و ارتفاع آن نباید از 158 سانتی‌متر بیشتر باشد یا اینکه اندازه آن از 62 اینچ تجاوز نکند. این چمدان که ارتفاع آن معمولاً 75 – 76 سانتی‌متر است به طور معمول برای سفرهایی که به مدت دو هفته به طول می‌انجامند، مناسب است. 

از این رو بهترین چمدان برای مسافرت‌های کمتر از این زمان، همان چمدان‌های مدیوم است. اما چطور باید بفهمیم چمدانی که در خانه داریم از نوع مدیوم است یا بزرگ؟ برای این کار باید سه اندازه مهم را در چمدان خود متر کنید. اندازه اول، ارتفاع چمدان است که از چرخ‌ها تا دسته چمدان را در حالی که پایین قرار گرفته است، شامل می‌شود. 

اندازه بعدی، عمق چمدان است که وقتی آن را در حالت ایستاده قرار داده‌اید می‌توانید از قسمت پشت تا جلوی چمدان را متر کنید. اندازه سوم نیز عرض چمدان یعنی فاصله دو چرخ قرار گرفته در نمای پشتی چمدان است. پس از اندازه گیری این ابعاد و تطبیق آن با سایزهای استاندارد می‌توانید بفهمید که چمدان شما از نوع مدیوم است یا بزرگ و به طور کلی برای چه نوع سفری مناسب است.

چمدان خیلی بزرگ

چمدان‌هایی با ارتفاع بیش از 80 سانتی متر و مجموع طول، عرض و ارتفاع بیش از 203 سانتی متر، معمولاً در دسته چمدان‌های خیلی بزرگ قرار می‌گیرند. این چمدان‌ها گنجایش بیش از 30 کیلوگرم بار را دارند و معمولاً برای سفرهای بیش از دو هفته مناسب هستند. از این رو اگر در شرایطی قرار دارید که باید از این نوع چمدان برای سفر خود استفاده کنید، باید بدانید که با خرید یک بلیط هواپیما داخلی یا خارجی باید جریمه زیادی را به عنوان اضافه بار برای حمل این نوع چمدان پرداخت نمایید. از این رو بهتر است چمدان‌های خیلی بزرگ خود را به عنوان بار غیر همراه به مقصد ارسال نمایید. 
چمدان استاندارد در سفر با قطار

جالب است بدانید نکات گفته شده تنها مربوط به حمل بار در پروازها نمی‌شود و شما با خرید بلیط قطار نیز ملزم به رعایت برخی از قوانین هستید. مثلاً  شما می‌توانید با هر بلیط قطار با تعرفه بزرگسال، یک ساک دستی یا چمدان کوچک را با خود به داخل قطار ببرید. البته مشروط بر اینکه ابعاد آن از 75 سانتی متر تجاوز نکند و وزن آن در نهایت برابر با مقدار بار مجاز هر مسافر در سفر، یعنی 30 کیلوگرم باشد. 

البته نا گفته نماند که این موارد تنها مختص به بار همراه مسافر است و شما برای بارهای غیر همراه نیز محدودیت‌هایی دارید. در بار غیر همراه، وزن هر بسته‌ای که به باجه بار سپرده می‌شود نباید بیش از 200 کیلوگرم بوده و ابعاد آن نیز نباید از 2 متر تجاوز نماید. از این رو همانطور که دیدید دیگر وسایل نقلیه نیز همانند هواپیما از قوانین خاص خود برخوردار بود و به مسافران اجازه نمی‌دهند هر باری را با وزن و ابعاد دلخواه خود با این وسایل حمل نمایند. چرا که بی توجهی به این موضوع می‌توانند برای سایر مسافران ناخوشایند بوده و برای آنها در طول سفر، مزاحمت ایجاد نماید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار