gardeshban.ir

احتمالاً همه، مادرید را به خاطر گالری‌های هنری درجه یک و فرهنگ غذای تاپاس آن می‌شناسند، اما یک چیز دیگر هم درباره این شهر وجود دارد که در زیر زمین قرار داشته و بد نیست داستانش را بدانید. با سفری به ایستگاه شبح‌وار و مخفی مادرید می‌توانید به اکتشاف درباره دورانی فراموش شده بروید.
کد خبر: ۲۶۴۴۲
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر سوار خط یک متروی مادرید شوید، احتمالاً به چیزی عجیب پی خواهید برد زیرا سرعت قطار بین ایستگاه‌های «بیلبائو» و «ایگلسیا» افزایش می‌یابد و تاریکی بین دو ایستگاه ناگهان با نورهای طلایی یک سکوی قدیمی روشن شده و در یک چشم به هم زدن از کادر پیش رویتان خارج می‌گردد. احتمالاً فکر می‌کنید که ذهنتان با شما بازی کرده و مرتکب خطا شده‌اید اما در واقع اینجا همان ایستگاه شبح‌وار مخفی مادرید یعنی «چامبری» (Chamberí) است.

چامبری؛ایستگاه متروی شبح وار و مخفی مادرید/عکس

ایستگاه چامبری در شمال مرکز شهر مادرید قرار داشته و یکی از هشت ایستگاهی بود که اولین خط متروی شهر را تشکیل می‌دادند و در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۱۹ به روی عموم باز شد. این ایستگاه هم مانند سایرین توسط معماری به نام «آنتونیو پالاسیوس» (Antonio Palacios) طراحی شد. وی به خاطر طراحی برخی ساختمان‌های مهم شهر معروف بوده و از میان دیگر آثارش می‌توان به ساختمان شهرداری مادرید اشاره کرد.

چامبری؛ایستگاه متروی شبح وار و مخفی مادرید/عکس

در دهه ۱۹۶۰ متروی مادرید تصمیم به توسعه سکوهای قطار گرفت تا قطارهای بزرگ‌تری بتوانند در آن‌ها مسافرگیری کنند. این سکوها از ۶۰ متر تا ۹۰ متر بلند شدند اما وقتی نوبت به چامبری رسید مشکلی وجود داشت. به خاطر نزدیکی زیاد این ایستگاه به بیلبائو و ایگلسیا، امکان توسعه این ایستگاه وجود نداشت پس در سال ۱۹۶۶ تصمیم به بستن آن گرفتند. این ایستگاه بیش از ۴۰ سال بدون استفاده باقی ماند، اما با توجه به اینکه ورودی آن را بستند، می‌توان مطمئن بود که شاخصه‌های اصلی آن به خوبی حفظ شده‌اند. برای چند دهه تنها عنصر باقیمانده از این ایستگاه نور سکوی آن بود که وقتی قطارهای خط یک سرعتشان را بالا می‌بردند مانند یک فلاش عمل می‌کرد. مردم محلی از وجود این ایستگاه خبر داشتند اما نمی‌دانستند که ورودی آن کجا رفته است.

چامبری؛ایستگاه متروی شبح وار و مخفی مادرید/عکس

در سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفتند این ایستگاه قدیمی را مانند یک موزه بازسازی کنند و در سال ۲۰۰۸ این مکان به عنوان «سکوی صفر» به روی عموم باز شد. یکی از جاذبه‌های اصلی این موزه تبلیغات قدیمی بازسازی شده‌ای هستند که بر روی دیوارهای سکو به چشم می‌خورند. حتی می‌توانید باجه‌های بلیط قدیمی، نقشه‌ها و ویدیوهایی که ساخت مترو را به تصویر می‌کشند تماشا کنید. ورود به این ایستگاه قدیمی یا موزه رایگان است و از پنجشنبه تا یکشنبه می‌توانید از آن بازدید کنید. اینجا برای آن که با بخش دیگری از تاریخ شهر آشنا شوید مقصد مناسبی خواهد بود زیرا متروی امروز مادرید هفتمین متروی طولانی دنیا بوده و بیشترین تعداد پله برقی را دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار