gardeshban.ir

توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت/
راهنما و دستورالعمل مقابله با ویروس کرونا با هدف استفاده در موزه‌ ها و اماکن تاریخی و فرهنگی ایران توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت تهیه و منتشر شد.این دستورالعمل براساس آخرین توصیه‌های سازمان بهداشت، معاونت بهداشت، ایکوم، انجمن موزه‌داران آمریکا و غیره تهیه و تدوین شده است.
کد خبر: ۲۶۴۹۹
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
در راهنما و دستورالعمل مقابله با ویروس کرونا که توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و براساس آخرین توصیه‌های سازمان بهداشت، معاونت بهداشت، ایکوم، انجمن موزه‌داران آمریکا و غیره تهیه و تدوین شده و در محیط‌های موزه‌ای اماکن و مجموعه‌های تاریخی، گالری و کتابخانه‌ها قابل استفاده است، آمده: همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان، تبعات اجتماعی و اقتصادی ناشی از این ویروس کشورهای جهان را در برگرفته و منجر به رکود چرخه کسب و کار در بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های خدماتی، صنعتی و گردشگری شده است.

موزه‌ها نیز در این شرایط مستثنی نبوده و با تعطیلی موزه‌ها در کشورهای مختلف جهان، زیان‌های اقتصادی بزرگ بر این مجموعه‌ها تحمیل شده‌است. در شرایط قرنطینه و تعطیلی موزه‌ها دغدغه‌های زیادی برای موزه‌داران در خصوص نحوه مقابله با بیماری همه‌گیر در ابعاد مختلف و محیط‌های موزه‌ای از جمله سلامت کارکنان، حفاظت از آثار تاریخی مجموعه در مقابل عوامل آسیب‌رسان مختلف و همچنین سیاست‌های پاکسازی و ضد عفونی در محیط‌هایی که آثار در آن نگهداری می‌شود، وجود دارد.

از این رو پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر آن شده تا دستورالعملی برای مقابله با ویروس کرونا در شرایط کنونی برای موزه‌داران تدوین کند. هدف از این دستورالعمل ارائه توصیه‌هایی است که می‌تواند برای موزه‌های کوچک و بزرگ و مجموعه‌های تاریخی کارساز باشد.

این دستورالعمل براساس آخرین توصیه‌های سازمان بهداشت، معاونت بهداشت، ایکوم، انجمن موزه‌داران آمریکا و غیره تهیه و تدوین شده است. این پروتکل در روز دهم اردیبهشت توسط نسرین نوحی باباجان، سمیه کاظمی، سحر نوحی، ماندانا طیبی، پرستو عرفان منش، فاطمه حاجیان از کارشناسان پژوهشکده حفاظت و مرمت به ریاست رضا رحمانی رئیس این پژوهشکده تهیه شده است همچنین با توجه به اینکه دستورالعمل‌های مقابله با کووید ۱۹ به صورت مستمر براساس یافته‌های جدید به روز می‌شوند، بنابراین همواره باید به روزترین دستورالعمل‌های ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و غیره مورد توجه قرار گیرند.

در این دستورالعمل درباره بهداشت در محیط اداری موزه، توصیه‌های خود مراقبتی کارکنان، مواد گندزدا، اعمال سیاست‌هایی برای فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط کار، شناسایی و غربالگری افراد بیمار، پاکسازی و گندزدایی مخازن و بخش‌های نمایشگاهی در موزه‌ها، پاکسازی و گندزدایی در کتابخانه‌ها، حفاظت از آثار تاریخی در تعطیلی طولانی مدت، فعالیت‌های مقدماتی قبل از تعطیلی موزه، بازگشت به حالت عادی، راهنمای استفاده از روش‌های دیجیتال برای حفظ ارتباط با مخاطبان در زمان تعطیلی موزه و سیاست‌های کلی مقابله با بیماری‌های همه‌گیر در موزه‌ها مواردی ذکر شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار