gardeshban.ir

ریشیکش یکی از شهرهای مشهور هند است که به‌دلیل آشرام های متعدد و جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد، طرفداران خاص خود را دارد.شهر «ریشیکش» که در کوه‌پایه‌های هیمالیا در شمال هندوستان قرار دارد، با داستان اقامت موقت گروه موسیقی «بیتلز» (Beatles) که در سال ۱۹۶۸ برای مطالعه و مدیتیشن به این مکان آمده بودند، پیوند خورده است.
کد خبر: ۲۶۵۱۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
ریشیکش همچنین به‌عنوان پایتخت یوگا در جهان شناخته می‌شود؛ جایی که این فعالیت مفید برای ذهن و بدن، برای اولین بار زاده شده است. نکته قابل‌توجه اینکه بیست‌ویکم ژوئن هرسال نیز روز جهانی یوگا نام دارد. ا زاینرو، در این شهر علاوه بر معابد هندویی که برای رهایی از تمایل‌های دنیوی ساخته شده است، دو طرف رود مقدس گنگ نیز به فعالیت‌های یوگا در فضای باز اختصاص یافته است.

جالب است بدانید که جذابیت‌های این شهر منحصر به یوگا نبوده و امکان فعالیت‌های جذابی برای گردشگران وجود دارد. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با این تفریحات و فعالیت‌های مهیج آشنا شوید.

۱. زندگی در آشرام را تجربه کنید

ریشیکش برای داشتن بزرگ‌ترین شعبه‌های آشرام که به شکلی اصیل اداره می‌شود، به خود می‌بالد. در آشرام که نوعی عزلتگاه در ادیان هندی است، افراد در ساعت پنج بامداد بیدار می‌شوند و در کلاس‌های یوگای سحرگاهی شرکت می‌کنند. در ادامه روز نیز فعالیت‌هایی چون مناجات، سخنرانی و صرف وعده‌های غذایی گروهی انجام می‌شود. 

در بین معابد معتبرتر، می‌توان از معبد زیبای «پارمارث نیکتان» (Parmarth Niketan) نام برد که میزبان جشنواره‌های سالانه یوگا است و اتاق‌های اشتراکی و بدون اینترنت خود را تنها به بهای ۱۲ دلار اجاره می‌دهد. بهترین زمان اقامت در این مکان، بین ماه‌های نوامبر و فوریه است؛ گرچه این امکان وجود دارد که با سیستم‌های گرمایشی و آب گرم در این مکان به مشکل بخورید. 

این معابد هندو معمولا یا مانند آشرام بزرگ «سیواناندا» (Sivananda)، یوگا محور هستند یا مانند «اشو گنگادام» (Osho Gangadham)، گرایش بیشتری به مدیتیشن دارند. آشرام اعیانی «یوگ نیکتان» (Yog Niketan) نیز منظره‌ای بدیع از رودخانه و خدماتی نظیر اسپا فراهم کرده است.

بسیاری از آشرام‌ها اجازه‌ رفت و آمد ساکنان به هتل‌ها و اقامتگاه‌های اطراف را نیز می‌دهند و این موضوع می‌تواند برای کسانی که امکاناتی چون تلویزیون ماهواره‌ای، اینترنت و سایر امکانات رفاهی را ارج می‌نهند، ایدئال باشد.

۲. در یک مراسم آیینی شرکت کنید

آداب‌ورسوم مردم هند که با نام «آرتی» مشهور است، در ساحل رودخانه‌ «گنگ» برگزار می‌شود و با تقدیم هدایایی از جنس موسیقی و آتش به گنگ، مادر مقدس هندوها ادامه می‌یابد. هرگز دور از ذهن نیست که در بین آتش‌بازی مراسم، جسد فردی را ببینید که می‌سوزد و خاکستر می‌شود تا با پخش شدن خاکسترش در رود، روحش آزاد شود و به آرامش برسد.

قرار دادن یک سبد گل در آب گنگ، زمانی که تا زانو در آب فرو رفته‌اید نیز بخشی از مراسم است. آنان که می‌خواهند تجربه‌ای مبسوط را احساس کنند می‌توانند همراه با هندوها در رود گنگ غسل کنند. البته باید در نظر داشت که جریان آب در رود گنگ بسیار شدید و بستر آن پوشیده از خزه‌های لغزنده است؛ بنابراین باید جانب احتیاط را در نظر گرفت.

سفر به شهر همسایه یعنی «هاریدوار» (Haridwar)که مراسمی متفاوت از ریش‌کش دارد و کمتر توجه غربی‌ها را برانگیخته است نیز می‌تواند تجربه جالبی باشد. گرچه باید مراقب قدیسان دروغینی بود که می‌خواهند به بهانه کمک‌های خیریه، پول شما را به چنگ آورند.

۳. از نواهای مذهبی لذت ببرید

ریشی‌کش به‌عنوان خانه‌ معبدهایی شناخته می‌شود که برخی نوازندگان، مراسم‌ طولانی دعا و سرودهای مذهبی (kirtan) را اجرا می‌کنند. در این مراسم از انواع سازدهنی‌ها، فلوت‌ها، طبل‌ها و شمار زیادی از سازهای دیگر استفاده می‌شود. این مراسم معمولا ساعت‌ها به طول می‌انجامد و از حضور مهمانان نیز استقبال می‌شود؛ هرچند بهتر است قبل از ورود، با اشاره‌ای اجازه بگیرید.

۴. از آشرام گروه موسیقی بیتلز بازدید کنید

در واقع، آشرام «ماهاریشی ماهش یوگی» (Maharishi Mahesh Yogi) که متعلق به فردی با همین نام بود، محل آموزش مدیتیشن برای اشخاص سرشناسی چون «میا فارو»، بازیگر مشهور آمریکایی و «میک جَگر»، موسیقی‌دان سرشناس بوده است. اما این گروه بیتلز بود که نام معبد ماهاریشی و البته شهر ریشی‌کش را بر سر زبان‌ها انداخت. اعضای این گروه در سال ۱۹۶۸ از این آشرام عظیم و ۱۴ هکتاری دیدن کردند. 

با وجود j,rt فعالیت گروه بیتلز پس از بازگشت از سفر به ریشی‌کش، ماهاریشی و شهر ریشی‌کش، همچنان الهام‌بخش کارهای خلاقانه «جان لنون» و «پائول مک‌کارتی» بودند. آنان بیش از ۳۰ آهنگ را در آشرام نوشتند که شامل بخشی از آهنگ‌های آلبوم مشهور «سفید» نیز می‌شد. بازدید از این آشرام، چه از لحاظ موسیقd و چه از لحاظ معنوی، تاثیر شگرفی بر «جرج هریسون» گذاشته بود.

محوطه آشرام، پس از عزیمت ماهاریشی به اروپا در دهه ۱۹۷۰ میلادی، به حال خود رها شد. اگرچه دولت هند برای مرمت معبد اقدامات چندانی انجام نداد، درهای این مکان در سال ۲۰۱۵ مجددا برای بازدید عموم باز شد. ورودی این معبد برای خارجی‌ها ۹ دلار و برای هندی‌ها دو دلار هزینه در بر دارد.

۵. از گشت‌وگذار در فضای باز لذت ببرید

تنها با ۹۰ دقیقه رانندگی می‌توانید خود را از ریشی‌کش به پارک جنگلی «رجاجی» (Rajaji) برسانید. این پارک جنگلی، زیستگاه ۵۰۰ راس فیل و همچنین پلنگ، جگوار، آهو و حتی مورچه‌خوار است که آزادانه زندگی می‌کنند. این پارک جنگلی اقامتگاهی را نیز برای افرادی که بخواهند بیشتر از یک روز از گشت‌و‌گذار در طبیعت لذت ببرند، فراهم آورده است. رجاجی همچنین ذخیرگاهی طبیعی برای حفاظت از ۴۸ قلاده باقی مانده از ببر بنگال است. هرچند احتمال مشاهده یک ببر اصیل هندی در حال پرسه زدن در این پارک، به‌اندازه مشاهده یک ستاره دنباله‌دار در آسمان، ضعیف به‌نظر می‌رسد.

شهر ریشی‌کش با مسیرهای جذاب زیادی برای پیاده‌روی احاطه شده است. بعضی از این مسیرها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و برخی مسیرهای کوتاه‌تر نیز وجود دارد که به معابد باشکوه ختم می‌شوند. اگر به قدم زدن در مسیر‌های منتهی به هیمالیا می‌اندیشید، می‌توانید برنامه‌های جذاب و ۱۶ روزه شرکت «رد چیلی» (Red Chilli) را رزرو کنید.

اخیرا قایق‌سواری در رود گنگ نیز بسیار رایج شده است و شما می‌توانید با کرایه قایق، بخشی از روز خود یا تمام آن را به فعالیت‌های آبی در مسیر ۳۶ کیلومتری این رود اختصاص دهید و از طبیعت زیبای اطراف آن بهره ببرید. برای هیجان بیشتر حتی می‌توانید از صخره‌های اطراف رود گنگ، به بانجی جامپینگ بپردازید.

۶. در بافت شهری ریشیکش پرسه بزنید

بیشتر افرادی که به این جهان کوچک از هندوستان سفر می‌کنند و به مکان‌های آرام آن سر می‌زنند، از بازارهای شلوغ و پرهیاهویش بی‌خبرند. بازار شهر ریشی‌کش مجموعه‌ای بی‌نظیر از مغازه‌ها، رستوران‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها، مغازه‌های میوه و سبزیجات تازه، تعمیرگاه‌ها و مغازه‌های صنایع دستی است که دورتادور جاده «هاریدوار» را در بر گرفته‌اند. امتحان کردن شیرینی‌ها و بادام‌زمینی‌های تازه را اکیدا به شما توصیه می‌کنیم.

۷. از روی یکی از دو پل معلق شهر عبور کنید

هرچند مسیرهای پیاده‌روی فراوانی در ریش‌کش وجود دارد، اما عبور از پل‌های معلق این شهر که از جاهای دیدنی هند نیز محسوب می‌شود، می‌تواند تجربه‌ای متفاوت باشد. پل «لاکشمن‌ژولا» (Lakshman Jhula) با ۱۸ متر ارتفاع از سطح آب‌،1 ۱۳۷ متر طول و تنها دو متر عرض، در سال ۱۹۲۹ ساخته شده است. این پل برای عبور عابران پیاده طراحی شده است و هنگام عبور آنان به‌طور محسوسی تکان می‌خورد؛ اما گاه دیده می‌شود که موتورسوارها و دوچرخه‌سوارها، گاوها و میمون‌ها نیز برای عبور از این پل استفاده می‌کنند.
پل «رام ژولا» (Ram Jhula) که خواهر پل لاکشمن ژولا محسوب می‌شود نیز با ۲۲۸ متر طول در سال ۱۹۶۸ ساخته شده و چیزی کمتر از همتای خود ندارد.

۸. کافه گردی در ریشیکش

به‌عنوان یک شهر مقدس، سرو هرگونه غذای غیرگیاهی و نوشیدنی الکلی در ریشی‌کش ممنوع است. البته در این میان کافه‌ها و رستوران‌های بین‌المللی نیز افتتاح شده‌اند که بسیار محبوب و شلوغ هستند. از جمله آن‌ها می‌توان کافه و قنادی آلمانی «پامپرنیکل» (Pumpernickel) را در نزدیکی پل لاکشمن‌ژولا نام برد. با اینکه این قنادی، نان مشهور پامپرنیکل را در منوی خود ندارد، دسرها، غذاها و قهوه‌های خوش‌طعمی ارائه می‌دهد.

بسیاری از گردشگران، بیشتر از صرف غذا، به‌دلیل استفاده از اینترنت پرسرعت و رایگان این کافه‌ها به آنجا مراجعه می‌کنند. آنان از این طریق می‌توانند با سایر گردشگران تعامل داشته باشند، به شبکه‌های اینستاگرامی آن‌ها بپیوندند و سفرهایشان را پیگیری کنند.

۹. از وقت‌ گذراندن با حیوان‌ها لذت ببرید

سرتاسر هند حیوان‌هایی دیده می‌شوند که با انسان‌ها زندگی می‌کنند؛ از جمله گاوها، گوسفندان و سگ‌ها و همچنین میمون‌هایی که برای دزدیدن غذای مسافران و ورود به هتل‌ها بدنام شده‌اند. اگرچه بهتر است از میمون‌ها دوری کنید، غذا دادن به سگ‌های آرام می‌تواند کار بسیار پسندیده‌ای باشد و طبق باور هندی‌ها، پاداش آن به شما باز خواهد گشت.

ریشیکش؛مهد یوگا در هند/تصاویر

ریشیکش؛مهد یوگا در هند/تصاویر

ریشیکش؛مهد یوگا در هند/تصاویر

ریشیکش؛مهد یوگا در هند/تصاویر

ریشیکش؛مهد یوگا در هند/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار