gardeshban.ir

دریاچهٔ دوقلوی سیاه‌گاو دریاچه‌ای واقع در شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام است. مهم‌ترین پدیدهٔ گردشگری شهرستان آبدانان «دریاچهٔ دوقلوی سیاه‌گاو» است.
کد خبر: ۲۶۵۲۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
اطراف این دریاچهٔ طبیعی را دشت‌ها و کوه‌های نسبتاً مرتفع فراگرفته‌است. این دریاچه را به این دلیل دوقلو نامیده‌اند که به وسیلهٔ کانالی طبیعی به عرض ۸ متر، عمق ۴ متر، و به طول ۷۰ متر به هم مرتبط هستند. این دو دریاچه دارای آبی زلال هستند، به‌طوری‌که می‌توان تا عمق ۳۰متریِ آن را که شبیه آکواریومی پُر از ماهی است، مشاهده کرد.

با گذر زمان به علت فرسایش و رویش گیاهان آب‌دوست مانند نی، مساحت این دریاچه رو به کاهش است. زلالی آب همراه با جلوه‌ی نیزار و رقص نور زیبایی دریاچه رو دو چندان کرده است. گردشگران زیادی هستند که در سال مخصوصا فصل بهار و اواخر زمستان به تماشای دریاچه دو قلو سیاه گاو می‌آیند و از طبیعت اینجا لذت میبرند.

دریاچه سیاه گاو در یکی از روستاهای توابع شهر ایلام به نام آبدانان قرار گرفته است. رودخانه سیاه گاو با عبور از میان دره های میان کبیرکوه که در جنوب شرقی آبدانان قرار دارد، به سمت دریاچه دوقلو حرکت می کند. ابتدا به دریاچه اول و با کمی اختلاف سطح در، به دریاچه دوم می ریزد. 

آبی که از دریاچه دوم خارج می‌شود به صورت رود نسبتا پر آب راهی زمین‌های کشاورزی اطراف روستای آبدانان می‌شود. دریاچه دوقلو جزئی از جاذبه های گردشگری بکری است، که هنوز برای عموم مردم شناخته نشده است. اگر به دنبال جایی برای بدست آوردن انرژی از دست رفته خود هستید این دریاچه گزینه مناسبی می تواند باشد.

آب دریاچه دوقلو سیاه گاو بسیار زلال بوده و اگر در میان روز به این منطقه بروید طیف متنوعی از نورها را می توانید مشاهده نمایید. یکی از مهمترین ویژگی دریاچه های دوقلو ی گاو سیاه وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب دریاچه و وجود چشمه های جوشان شیرین داخل دریاچه است.

آب این دریاچه قابل شرب است اما در جاهایی رنگی بسیار تیره به خود می‌گیرد که به سیاهی می‌زند، یکی از دلایل انتخاب این نام را چنین رنگی می‌دانند و البته شاید به دلیل هلالی شکل بودن (شاخ گاوی) بودن شکل دریاچه، از آن به عنوان دریاچه سیاه گاو نیز یاد کرده‌اند.

درباره نام این دریاچه داستان‌های زیادی وجود دارد،به گفته برخی و بر اساس افسانه‌ها در گذشته‌های دور در این دریاچه اسب آبی زندگی می‌کرده و از آنجایی که اسب آبی سیاه رنگ و ناشناخته بوده، به سیاه گاو معروف شده است. در مورد وجه تسمیه دریاچه سیاه گاو به زعم دوستان آبدانانی «سیاگ او» نام درست این دریاچه است. سیاگ در گویش مردم منطقه به معنی فیلی یا همان کبود و سیاه است و او همان آب است.

دریاچه سیاه گاو، عمری در حدود هزاران سال  دارد و به علت فرسایش، مساحت آن در حال کم شدن است. عامل فرسایش باعث شده است روز به روز مساحت دریاچه سیاه گاو کم شود. این نوع دریاچه از نوع رودخانه‌‌ای است و مسیرهای قطع‌ شده‌ی آبکندها به وسیله‌ی آب، پر شده است.

متوسط بارندگی در این ناحیه ۳۴۰ میلی لیتر است. محیط اطراف این پدیده طبیعی دارای اکوسیستم متنوعی می باشد و از همین رو توانسته است برای حیواناتی نظیر  کفتار، شغال، گراز،  خرگوش، گرگ، روباه معمولی و تشی و پرندگانی مانند حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، عقاب دشتی، عقاب طلایی، زنبورخوار معمولی، آب چلیک تک زی، شبگرد محیط مناسبی برای سکونت باشد. 

همچنین در این دریاچه گیاهانی چون گون، تنگرس، تمشک، انجیر و بید هم رشد کرده است. همچنین این منطقه مناسب برای کسانی است که به ماهیگیری علاقمند هستند و چون دریاچه سیاه گاو بستر مناسبی برای پرورش ماهی است، در تمام فصول سال می توانید در این منطقه به ماهی گیری مشغول شویدو و از سفر خود لذت ببرید.

برای رسیدن به دریاچه سیاه گاو باید از درون شهر آبدانان ۸ کیلومتر جاده آسفالت را پشت سر بگذارید و با عبور از پل و ۵۰۰ متر پیاده روی به دریاچه می‌رسید.

دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو؛ نادر ترین دریاچه کشور/تصاویر

دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو؛ نادر ترین دریاچه کشور/تصاویر

دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو؛ نادر ترین دریاچه کشور/تصاویر

دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو؛ نادر ترین دریاچه کشور/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار