gardeshban.ir

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری/
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر لزوم تشکیل هرچه سریع‌تر انجمن‌های ملی و استانی صنایع دستی تأکید کرد.
کد خبر: ۲۶۵۴۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 28
گردشبان (gardeshban.ir) :

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امروز در جلسه نشست تشکل‌های فعال صنایع‌دستی نبود یک انجمن ملی و منطقه‌ای در حوزه صنایع دستی را ضعف عمده این حوزه دانست و گفت: من به تشکیل هرچه سریع‌تر  انجمن ملی و منطقه‌ای در حوزه صنایع دستی علاقه‌مند هستم  و تلاش می‌کنم از این بخش حمایت کنم.

او افزود: به معاونت صنایع‌دستی نیز اعلام کردم که هرچه زودتر انجمن‌های حرفه‌ای استانی و ملی شکل بگیرند.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با اظهار امیدواری نسبت به رونق کسب و کارها در شرایط سخت فعلی، اظهار کرد: چندی است شورای هماهنگی را در حوزه گردشگری تشکیل دادیم. من علاقه‌مند بودم تا به شکل مستقیم  مباحث مرتبط با فعالان این حوزه را بشنوم.

مونسان افزود: تشکیل شورای هماهنگی در حوزه گردشگری موجب رقم خوردن  اتفاقات خوبی در این حوزه شد. پیشبرد اهداف و ایجاد ارتباط نزدیک بین وزارتخانه و فعالان گردشگری از نتایج خوب تشکیل این شورا بود.

او تصریح کرد: تشکل‌های گردشگری نظرات متفاوتی در خصوص وضعیت حوزه فعالیتشان  داشتند اما شورای  هماهنگی موجب ایجاد هماهنگی و هم سویی بهتر میان آنها شد و ما با تشکیل این شورا  توانستیم نظرات و مشکلات  فعالان حوزه گردشگری  را از نزدیک بشنویم و برای رفع آن اقدام کنیم.

مونسان بر لزوم تشکیل انجمن حرفه‌ای ملی در حوزه صنایع دستی تأکید کرد و گفت: معاون صنایع‌دستی و سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید برای تشکیل هرچه زودتر این انجمن اقدام کنند.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: تشکیل  انجمن ملی در حوزه صنایع دستی موضوع مهمی است و این انجمن طی یک ماه آینده باید شکل بگیرد  تا انسجام خوبی در حوزه صنایع‌دستی اتفاق بیفتد و بتوانیم مشکلات فعالان این حوزه  را بشنویم و رفع کنیم. جلسات ما با فعالان حوزه صنایع دستی از این به بعد ماهی یک بار برگزار می‌شود و برگزاری آنها ادامه پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: با توجه به شرایط پیش آمده معلوم نیست ویروس کرونا تا چه زمانی وجود دارد. به این دلیل باید در گام نخست در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی روی بازار داخلی تمرکز کنیم.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی از برگزاری جشنواره ملی صنایع‌دستی پس از ایام کرونا توسط معاونت صنایع‌دستی خبر داد و گفت: اگر لازم باشد برای حمایت از هنرمندان، جشنواره‌های صنایع‌دستی زیادی را با فواصل زمانی کم برگزار می‌کنیم تا دوباره شاهد رونق فروش محصولات صنایع‌دستی باشیم.

مونسان درباره معافیت مالیاتی هنرمندان صنایع‌دستی گفت: در سال ۹۹ معافیت مالیاتی برای هنرمندان صنایع‌دستی همانند سال گذشته ادامه دارد.

ارسال نامه به استان‌ها برای شکل‌گیری نهاد‌های ملی قوی در حوزه صنایع‌دستی
پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور در بخش دیگری از جلسه نشست تشکل‌های فعال صنایع‌دستی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی اخیر در معبد هندوها گفت: در این آتش‌سوزی که روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹ رخ داد، ۲۱ غرفه صنایع‌دستی ما دچار حریق شد. این اتفاق ناخوشایند و ناراحت کننده بود. ما از همان ابتدای وقوع حادثه با تأکید دکتر مونسان پیگیری‌ها را شروع کردیم و امیدوار هستیم که بتوانیم هرچه زودتر به جامعه هنرمندانی که بیشتر آن‌ها از بانوان توانمند استان هرمزگان بودند و درگیر این مسئله هستند، کمک کنیم.

او افزود: نشست تشکل‌های فعال صنایع‌دستی نخستین جلسه از سلسله نشست‌هایی است که با تأکید دکتر مونسان با حضور فعالان حوزه صنایع‌دستی برگزار و در آن  درباره آثار اقتصادی کرونا در حوزه صنایع‌دستی بحث و گفت و گو شد.

محمودیان تصریح کرد: بحث نهادسازی در سطح ملی یکی از بند‌های مشخص ابلاغ شده در خصوص شرح وظایف معاونت صنایع‌دستی  است. ما در همین راستا نامه‌ای را به تمام استان‌ها ارسال و از آن‌ها درخواست کردیم با توجه به ظرفیت‌های قانونی موجود در حوزه صنایع دستی  و با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و مقررات بالادستی نظیر «بند چ ماده چهار» قانون حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی  در سطح استانی و ملی به فرهنگ‌سازی، بسترسازی و تمهیدات لازم برای اجرای هرچه زودتر شکل‌گیری نهاد‌های ملی بیندیشیم و این کار را به‌عنوان یکی از شاخص‌های عملکردی معاونت صنایع‌دستی استانی در نظر گرفتیم. امیدوار هستیم که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد شکل‌گیری نهاد‌های ملی قوی در حوزه صنایع‌دستی کشور باشیم.

ساسان تاجگردون سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز گفت: رویکرد وزارت امور خارجه، صادرات کالا‌های ایرانی است و هر دو هفته یک‌بار در روز‌های دوشنبه جلسه‌ای با هدف بررسی مشکلات حوزه صادراتی وزارتخانه‌ها به ریاست غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تشکیل می‌شود. ما نیز آمادگی داریم تا مشکلات هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی را در این جلسات مطرح کنیم.

فعالان حوزه صنایع دستی هم در ادامه جلسه نشست تشکل‌های فعال صنایع‌دستی  مشکلات خود در حوزه بیمه صنایع‌دستی، مالیات، صادرات صنایع‌دستی، مواد اولیه، تولید و فروش را  مطرح و راهکار‌هایشان را برای رونق گرفتن حوزه صنایع دستی  و رفع مشکلات به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا ارائه کردند.


باشگاه خبرنگاران



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار