gardeshban.ir

بزرگترین مجسمه سنندج که به تندیس یادبود شهدای بمباران شیمیایی کردستان شناخته می‌شود، به یاد قربانیان حمله شیمیایی عراق به مردمان قلعه ‌جی مریوان ساخته شده است. این تندیس نمادی از مقاومت مردمان دلیر و سلحشور کردستان در طول هشت سال جنگ تحمیلی است.
کد خبر: ۲۶۵۸۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
تندیس‌ها و پیکره‌ها علاوه بر یک اثر هنری و تماشایی، گاهی روایت‌گر یک رویداد و اتفاق هستند. تندیس یادبود شهدای کردستان نیز یکی از همین آثار است. تندیسی که داستانی از رنج و دلاوری مردمان این منطقه را در خود جای داده است و با زیبایی هنری آن را به تصویر کشیده است. این پیکره نمادی از مقاومت مردم کردستان و بزرگترین مجسمه سنندج است که در اردیبهشت ۱۳۹۹ در این شهر نصب شده است.

در این مقاله، به معرفی یادبود شهیدان بمباران کردستان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اگر می‌خواهید از تندیس و یادبود مقاومت کردستان دیدن کنید، باید راهی استان کردستان شوید و نام و نشانی آن را در شهر سنندج جستجو کنید. این تندیس هنری و ارزشمند که بزرگترین مجسمه یادمان شهدای بمباران کشور نیز به شمار می‌رود، در سنندج و در بلندای پارک جنگلی آبیدر و مشرف به این شهر نصب شده است.

تندیس مقاومت، نماد اعتراض علیه جنایت انسانی

تندیس مقاومت سنندج نشانه‌ی اعتراض علیه اقدامات غیرانسانی و خلاف قوانین بین‌المللی است که نسبت به مردم بی‌گناه و غیرنظامی کرد انجام گرفته است. این اثر پیکره‌ی پدری کرد با لباس محلی است که با تمام مهر و محبت پدری، در حالی که دختر و پسرش شهیدش را بر دست‌هایش نگه داشته، با درد و صلابتی توامان ایستاده است و مظلومیت مردم کردستان را در طول هشت سال جنگ تحمیلی و بمباران شیمیایی این منطقه به تصویر کشیده است.

این مجسمه از پنج قطعه‌ی سه متری تشکیل شده است که وزنی بیش از ۲۰ تن دارد. جنس این اثر از ورقه‌های فلزی است که ارتفاع آن به ۱۵ متر می‌رسد و پایه‌های آن ۲۱ متر است. شهرداری سنندج به کمک گروهی متخصص ساخت این اثر هنری و نمادین را به عهده داشتند.

این تندیس در سال ۱۳۸۹، توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان سفارش داده شده تا به‌عنوان نمادی از مقاومت مردمان کرد و غیور این خطه در روستای قلعه‌ جی نصب شود؛ اما ارتفاع این اثر باعث شد تا بلندی‌های کوه آبیدر که مشرف به سنندج است برای آن انتخاب شود و سرانجام در اردیبهشت‌‌ماه ۱۳۹۹ در این محل نصب شد.

هنرمند و خالق تندیس مقاومت چه کسی است؟

آفریننده‌ی یادبود شهدای بمباران شیمیایی سنندج، «هادی ضیاءالدینی»، مجسمه‌ساز و نقاش سنندجی است که با دستان توانمند خود و با کمک و همکاری مسعود صمیمی و چند نفر از استادکاران ماهر جوشکاری به خلق این اثر باشکوه پرداخته است. این اثر پانزدهمین پیکره‌ی میدانی این هنرمند توانا است که پیش از این کارهای وی در شهرهای سنندج، مهاباد، اصفهان، قزوین، اربیل عراق و سلیمانیه عراق در معرض نمایش قرار داده شده است. پیکره‌ی آزادی، میرعماد خوش‌نویس در میدان میرعماد قزوین، مجسمه‌ی لذت رهایی در پارک کودک اصفهان و نقش برجسته‌ی زیویه در پارک آبیدر از جمله کارهای وی است.

آیا تابه‌حال در مورد بمباران شیمیایی مریوان کردستان و مردمان بی‌گناه و مظلوم این خطه از سرزمین‌مان شنیده‌اید؟

رژیم بعث عراق در طول هشت سال جنگ تحمیلی، چندین بار شهرهای کردستان را بمباران شیمیایی کرد. بمباران سردشت در تاریخ هفت تیرماه، بمباران حلبچه عراق در ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۶ و مریوان استان کردستان در همین سال از جمله آن‌ها است. بمباران روستاهای مرزی شهر مریوان از ۲۵ اسفندماه ۶۶ شروع شد و تا فروردین ماه ۶۷ ادامه یافت. در این بمباران روستا‌های قلعه جی، نژمار، کانی دینار، نی، بالک، هجرت، درگاه شیخان، بهرام‌آباد، بلبر، مرگ، شارانی، تازه‌آباد، کال بالا و درزیان مورد حمله قرار گرفتند و اهالی این روستا‌ها تلفات زیادی دادند. ۱۲۰ شهید و بیش از یک هزار جانباز نتیجه‌ی بمباران شیمیایی بعثی‌ها در مناطق مرزی شهر مریوان بود که بعدها به تلفات فاجعه افزوده شد. حالا این تندیس به نمادی از این جنایت بشری و درد و رنج مردمانی مظلوم و بی‌گناه تبدیل شده است.






مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار