gardeshban.ir

«برج آزادی» در قالب پرونده‌ی زنجیره‌ای از میراث معماری معاصر کشور برای ثبت در فهرست میراث جهانی آماده می‌شود.
کد خبر: ۲۶۶۴۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
در نامه‌ای که معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مشاور و مدیر کل حوزه ریاست وزارتخانه نوشته، تاکید کرده است که هر چند ثبت جهانی برج آزادی به دلیل محدودیت‌ها در سهمیه، نیازمند زمان بیشتری است، اما قطعا این برج تاریخی همراه با تعدادی از میراث معماری کشور در اولویت‌های ثبت جهانی قرار می‌گیرد.

در این نامه که به دست خبرنگار ایسنا رسیده، محمدحسن طالبیان، خطاب به ابراهیمی - مشاور مونسان - آمده است: «در خصوص پیشنهاد ثبت برج آزادی تهران در فهرست میراث جهانی یونسکو، ثبت زنجیره‌ای میراث معماری معاصر کشور دراولویت برنامه‌های این معاونت قرار داشته و کمیته‌ای کارشناسی متشکل از صاحبنظران  معماری معاصر در ستاد وزارت در حال بررسی آثار شاخص معماری معاصر به جهت تطبیق با معیارهای ثبت جهانی است.

در این راستا مجموعه ارزشمند برج آزادی از جمله آثاری است که به طور ویژه در این ثبت زنجیره‌ای مطمح نظر (مدنظر) قرار دارد. لازم به ذکر است نظر به محدودیت سهمیه کشورها برای معرفی آثار در جهت ثبت در فهرست میراث جهانی، نهایی این امر نیازمند زمان بیشتر خواهد بود.»

برج آزادی که سال ۱۳۴۹ توسط حسین امانت، به عنوان نماد ایران مدرن و برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله پهلوی در غرب تهران ساخته شد، تا قبل از انقلاب اسلامی با نام برج شهیاد شناخته و بعد از انقلاب به برج آزادی تغییر نام داد. عملیات ساخت برج در ۱۱ آبان سال ۱۳۴۸ آغاز شد و پس از ۲۸ ماه کار در ۲۴ دی‌ماه سال ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره‌برداری رسید. معماری برج تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و نمادهایی از معماری پس از اسلام در ایران است. این برج آزادی در اسفند سال ۱۳۵۰ به پیشنهاد مدیرکل محافظت آثار باستانی و بناهای تاریخی، توسط وزیر فرهنگ و هنر وقت، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

بعد از تغییر نام برج به آزادی؛ وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت بر این مجموعه را بر عهده گرفت. این مجموعه در سال ۱۳۸۲ از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شد و به بنیاد رودکی واگذار شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار