gardeshban.ir

آیا تاکنون به لذت برف‌بازی در فصل بهار و تابستان فکر کرده‌اید؟ به بزرگ‌ترین تونل طبیعی و برفی کشور در استان لرستان بیایید تا از زیباترین چشم‌اندازهای کوهستانی لذت ببرید و برف‌بازی کنید.
کد خبر: ۲۶۶۶۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
لرستان، یکی از برترین مقاصد گردشگری غرب ایران است که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. طبیعت بی‌نظیر و سرسبز این استان، شما را شگفت‌زده خواهد کرد و سفری فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان می‌توان به آبشارها، غارها، دشت لاله‌های واژگون، دریاچه‌ها و تنگه‌های بی‌بدیل و فوق‌العاده اشاره کرد.

تونل برفی ازنا کجاست؟

تونل برفی ازنا یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استان لرستان در شهرستان ازنا است که با بیش از ۸۰۰ متر طول، از مسحورکننده‌ترین مناظر کوهستانی در دامنه اشترانکوه ایران به شمار می‌آید. این جاذبه گردشگری در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار طبیعی کشور به شماره ۵۷۳ ثبت شد.

شهرستان ازنا در ۸۲ کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد و بیش از ۸۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. این شهرستان در شرق استان لرستان به‌دلیل داشتن دشت‌های حاصلخیز، منطقه‌ای مناسب برای کشاورزی به حساب می‌آید و عمده معیشت ساکنان آن از همین راه تامین می‌شود. جالب است بدانید که رتبه اول تولید گندم، متعلق به این شهرستان است و ۱۰ درصد لوبیای کل کشور در ازنا تولید می‌شود.

رشته کوه شگفت‌انگیز اشترانکوه با ۱۳ قله و ۴۲۵۰ متر ارتفاع در پنج کیلومتری ازنا واقع شده است. کوهنوردان و گردشگران ایرانی و بین‌المللی بسیاری هر سال از این منطقه دیدن می‌کنند. اشترانکوه، مشهور به آلپ ایران یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. قله‌های بلند و پربرف، رودهای زیبا، دره‌های عمیق، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و روستاهای کوهپایه‌ای از مشخصه‌های برجسته این رشته‌کوه هستند.

تونل برفی ازنا چگونه به وجود آمده است؟

تونل برفی، یکی از شگفتی‌های طبیعی ازنا با عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۲٫۵ تا ۳ متر است که به‌صورت طبیعی از انباشته‌شدن هزاران تن برف و یخ در یکی از دره‌های دامنه اشترانکوه در روستای کمندان به نام ازنادره، به وجود آمده است.

در واقع در فصل سرما با بارش شدید برف در کوهستان، توده‌ای از برف تشکیل می‌شود که با ذوب‌شدن آن‌ها در فصل بهار و جاری‌شدن آب در داخل این توده برفی، فضایی راهرومانند یا تونل‌هایی زیبا اما بسیار خطرناک در پایین شکاف این دره به وجود می‌آیند. احتمال ریزش این تونل برفی، ریسک بازدید از آن را بالا می‌برد، اما با این حال اکثر گردشگران به داخل آن می‌روند تا تجربه‌ای شگرف و بی‌نظیر کسب کنند.

ازنادره، محل به وجود‌آمدن این تونل برفی، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اشترانکوه است و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن می‌توان به پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌ها و آب‌های جاری و حیوانات وحشی مانند خرس و بز اشاره کرد. صخره‌های رعب‌آور و كاملا عمودی ازنادره به‌قدری بلند هستند که تا نزدیکی ظهر، تابش آفتاب را نخواهید دید. چشم‌انداز زیبای این دره، با وزش نسیمی خنک و غرش رودخانه بر سنگ‌ها، از بکرترین مناظری است که می‌توان در ایران دید و به‌هیچ‌وجه امکان ندارد در مسیر سراشیبی دره خسته شوید. با پیش‌رفتن در ازنادره، با درختانی روبه‌رو می‌شوید که از دیواره صخره‌ها بیرون زده و کاملا به‌صورت افقی رشد کرده‌اند.

چگونه به تونل برفی ازنا برسیم؟

برای دسترسی به تونل برفی از شهرستان ازنا به‌سمت میدان راه‌آهن بروید و با توجه به تابلوهای راهنما، به‌سمت روستای گردشگری دره تخت در جنوب ازنا حرکت کنید. پس از طی پنج کیلومتر، به روستای دره تخت و دامنه‌های اشترانکوه می‌رسید. از اینجا به‌سمت شرق حرکت کنید تا پس از گذر از روستاهای مختلف به روستای سرسبز کمندان برسید. این روستا درست در ابتدای ازنادره در کوهپایه اشترانکوه قرار دارد.

سپس با قدم‌گذاشتن در مسیری سنگلاخی و دشوار از طول این دره به‌سمت ارتفاعات حرکت کنید. با دنبال‌کردن مسیر رودخانه‌ای که از داخل تونل برفی ازنا سرچشمه می‌گیرد به این شگفتی طبیعی خواهید رسید. از محل پارک ماشین در روستای کمندان تا تونل برفی دو مسیر وجود دارد که نزدیک‌ترین آن‌ها حدود یک ساعت پیاده‌روی دارد.

وسط ارتفاعات رشته‌کوه باشکوه اشترانکوه به‌یک‌باره با یک لکه برفی عظیم روبه‌رو خواهید شد که در واقع بخچالی چندهزار ساله است. تونل برفی با طول ۸۰۰ متر در سراشیبی دره تا بالا امتداد دارد و در نهایت به برف‌های ارتفاعات متصل می‌شود.

تونل برفی ازنا حدود ۲۰۰ کیلومتر با ازنا فاصله دارد، پس بهتر است که برای سفر به این منطقه حداقل یک روز زمان بگذراید.

بهترین زمان سفر به تونل برفی

از تونل برفی ازنا به‌علت شرایط آب‌و‌هوایی خاص، فقط در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز می‌توان دیدن کرد. با قدم‌گذاشتن در آن و جلوتر رفتن، دمای هوا کاهش می‌یابد و قطرات آب سرد از سقف، روی شما چکه می‌کنند. در بالای تونل برفی احساس عجیبی به بازدیدکنندگان دست می‌دهد، آن‌ها دیگر نمی‌توانند پاهای خود را احساس کنند اما روی پیشانی‌هایشان عرق نشسته است.

نکات مهم در سفر به تونل برفی ازنا

بخشی از مسیر رسیدن به تونل برفی کوهستانی است و شما باید از صخره‌ها بالا بروید، پس حتما کفش مناسب کوهنوردی بپوشید. برای رسیدن به تونل باید دو بار از رودخانه‌ای خروشان عبور کنید، پس افراد مسن یا کودکان زیر ۱۰ سال را همراه خود نبرید. در نظر داشته باشید که آب رودخانه بسیار سرد است و کودکان تحمل عبور از آن را نخواهند داشت.

ریسک ورود به تونل برفی بسیار بالا است، زیرا حرکت رودخانه و وزش باد بسیار سرد ممکن است موجب ریزش تونل شوند. در بالای تونل می‌توانید سرسره‌بازی و برف‌بازی کنید و تا می‌خواهید عکس‌های زیبای اینستاگرامی بیندازید.

شکار در این منطقه ممنوع است و فراموش نکنید که برای حفاظت از محیط‌زیست، زباله‌هایتان را در طبیعت رها نکنید تا دیگران نیز بتوانند از زیبایی‌های بدیع اشترانکوه بهره‌مند شوند.

تونل برفی ازنا از پرطرفدارترین جاذبه های لرستان/عکس

تونل برفی ازنا از پرطرفدارترین جاذبه های لرستان/عکس

تونل برفی ازنا از پرطرفدارترین جاذبه های لرستان/عکس

تونل برفی ازنا از پرطرفدارترین جاذبه های لرستان/عکس

تونل برفی ازنا از پرطرفدارترین جاذبه های لرستان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار