gardeshban.ir

خانه فلاحتی کاشان در محلهْ سرپله که قدمت آن به عصر قاجار مربوط می‌شود ودر آن نشانه هايى از دخل و تصرفات عصر پهلوى اول نيز به چشم مى‌خورد واقع شده است .
کد خبر: ۲۶۷۱۵
تاریخ انتشار : جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
همچنین این مجموعه در در ۹ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۰۴۷ در فهرست آثار ملى ايران به ثبت رسيده است. . اين اثر در دوره‌اى از حيات خويش به منظور بهره بردارى هايى به غيراز عمارت مسكونى، تغييراتى را در خود ديده است.



معماری خانه فلاحتی کاشان

معماری این خانه درون‌گرا بوده و حیاط مرکزی آن با دو ایوان در اضلاع شمالی و شرقی و فضای اقامتی در دو جبهه دیگر، در زمینی به مساحت ۱۵۵۵ متر ساخته شده است. از آن دسته خانه‌هایی است که فقط یک حیاط وسیع مرکزی به عنوان اتدرونی دارد، ودر چهار طبقه بنا گردیده است. این طبقات به صورت چهار طرف ساخت اطراف حیاط اصلی بنا شده‌اند.

از فضا‌های مهم معماری این خانه می‌توان از سه سرداب، چند شاه‌نشین، هشتی‌ورودی، ایوان و حوض‌خانه نام برد. ايوان شمالى نيز در محل فضايى ديگر بر پا شده است و احتمالا همان دوره قاجاريه بازمى گردد. عناصر تزيينى دوره پهلوى نخست نظير آجرهاى مهرى، مؤيد تغييرات كالبدى در اين دوره هستند. اجراى ازاره هاى آجرى در دهه پنجاه خورشيدى، سبك سازى و تعويض كاهگل در دو دوره دهه شصت و هشتاد خورشيدى، از ديگر اقداماتى هستند كه ردپاى آن در بنا به چشم مى‌آيد.



پيشخوان كم عمق بدون سقف خوانچه پوش و پلان ۴ گوش با گوشه هاى تيز و به كارگيرى قوس هاى تخت و مضرس و كليل هاى تزيينى و چراغگاه‌ها و اتا‌ هاى دو درى و ازاره‌هاى آجرى با آجر منقوش، نشان از تأثير معمارى پهلوى در نما دارد. حياط مركزى به مساحت ۳۳۰ مترمربع در چهار جبهه خود واجد معمارى است، ايوان ضلع شرقى در پس خود، داراى اتاق ۵ درى بوده و در طرفين آن دو اتاق دو درى قرار گرفته است كه هر دو در بالاى سر خود، اتاق هاى بالاخانه را دارند. پيشخوان كم عمق بدون سقف خوانچه پوش و پلان ۴ گوش با گوشه هاى تيز و به كارگيرى قوس هاى تخت و مضرس و كليل هاى تزيينى و چراغگاه‌ها و اتا‌ هاى دو درى و ازاره‌هاى آجرى با آجر منقوش، نشان از تأثير معمارى پهلوى در نما دارد.

ضلع غربى داراى اتاق سه درى در مركز و راهرو و دودرى در طرفين است.این خانه دارای سه زیرزمین می باشد در ضلع های شمالى، شرقى و جنوبى که در آن از قوس پنج او هفت تند كم خيز يا قوس افتاده استفاده شده است.در این فضاها شما شاهد پلان هایی با طرح صلیبی و فضاهایی چون پس سرداب خواهید بود.



این اثر تاریخی در حال حاضر به اقامتگاه سنتی فلاحتی تغییر کاربری داده است.هتل فلاحتی کاشان در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید . هتل سنتی فلاحتی مانند دیگر خانه های قدیمی کاشان، حال و هوای سنتی دارد . این اقامتگاه دارای ۲۰ باب اتاق است که اتاق ها در دور تا دور محوطه و در طبقات زیرزمین ، همکف و اول واقع شده اند . 

همچنین رستوران این مجموعه دارای انواع غذاهای متنوع و سنتی کاشان می باشد که با بهترین کیفیت تهیه می شود .موقعیت مکانی مناسب اقامتگاه سنتی فلاحتی ، امکان دسترسی به جاذبه های گردشگری شهر کاشان نظیر خانه بروجردی ها ، خانه طباطبایی ها ، مسجد آقابزرگ و بازار سنتی کاشان را با پیمودن حداکثر مسافت ۲٫۵ کیلومتر میسر کرده است .

هم چنین گردشگران می توانند از باغ فین کاشان با فاصله ۱۱ کیلومتر بازدید کنند . مهمانان عزیزی که به دنبال فرصتی برای دوری از زندگی روزمره و ماشینی هستند ، می توانند در اقامتگاه فلاحتی کاشان طعم زندگی به سبک سنتی را تجربه کنند .

نحوه دسترسی به خانه فلاحتی کاشان

آدرس : کاشان – میدان امام خمینی – خیابان محتشم – خیابان قدر ۲۴ – محله سر پله – جنب مسجد قاسم ابن الحسن




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار