gardeshban.ir

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف، مفاد اساسنامه حمایتی جدید این صندوق و برنامه‌ریزی برای حمایت از فعالان این عرصه را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۶۷۲۲
تاریخ انتشار : جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 02
گردشبان (gardeshban.ir) :

هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، گفت: اساسنامه صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی براساس بند پ ماده ۱۱۴ قانون چهارم توسعه در سال ۱۳۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسید، اما این اساسنامه با توجه به اصلاحات و تکالیفی که قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و فرش دستباف در آبان ماه سال ۱۳۹۸ برای دولت تعریف کرده است، نیازمند اصلاح بود. این امر انجام شد و نتیجه آن با همکاری وزارتخانه‌های صمت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه و به تصویب رسید. این اساسنامه هم‌اکنون در حال طی مراحل قانونی برای اخذ تأیید شورای نگهبان است و امیدواریم پس از اخذ تأیید اعضای شورای نگهبان بتوانیم هر چه سریع‌تر فرآیند اجرای آن را پیش بگیریم.

او افزود: نکته حائز اهمیت این است که تکلیف صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در ماده ۸ قانون حمایت از هنرمندان مشخص شده است. در این ماده قانونی متوجه می‌شویم که هدف تشکیل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی حمایت، توسعه و ترویج است. در مواد ۱۴ و ۱۵ قانون حمایت از هنرمندان نیز تکلیف نوشتن آیین‌نامه اجرایی قانون برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعریف شده است. ماده ۱۳ این قانون نیز وظیفه وزارت صمت را در خصوص تدوین اساسنامه اصلاح شده صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی مشخص کرده است. براساس آنچه در این ماده قانونی آمده، وزارت صمت موظف به تدوین و ابلاغ فرآیند و نحوه انجام حمایت‌ها است پس صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در عمل یک مجموعه بین دستگاهی تحت نظر وزارت صمت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اما با راهبری وزارت میراث فرهنگی فعالیت می‌کند. بنابراین علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رئیس هیئت امنای آن خواهد بود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بیان کرد: قانونگذار و اساسنامه جدیدی که با همکاری وزارتخانه‌های صمت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تدوین شده، صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی را مکلف کرده است که به عنوان یک مجموعه تسهیل‌گر از مرحله تأمین مواد اولیه تا توسعه تجارت الکترونیک از هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف حمایت کند. شما می‌دانید که ما در کشورمان تجربه خوبی از ایجاد بنگاه‌ها و دستگاه‌های تسهیل‌گر نداشتیم و در فرآیند ایجاد این بنگاه‌ها و دستگاه‌ها به مرور زمان شاهد ایجاد ساختار‌های عریض و طویل با نگاه دولتی بودیم.

میرزایی ادامه داد: همه تلاش دولت و مجموعه‌های مؤثر در تدوین اساسنامه جدید صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی این است که صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به عنوان یک مجموعه تسهیل‌گر با استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی از جمله انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و ذی‌نفعانی که نمایندگان هر کدام از بخش‌های تولید، عرضه و صادرات هستند، از هنرمندان و صنعتگران حمایت کند. در اصل ما در این صندوق نقش یک شتاب‌دهنده و بازوی اجرایی دولت برای تسهیل ارائه خدمات به انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و همه ذی‌نفعانمان را ایفا می‌کنیم. هدفمان نیز این است که از هر لحاظ از هنرمندان و فعالان صنایع دستی که در دورترین نقاط کشور فعالیت می‌کنند، حمایت کنیم.

او گفت: امروزه رسانه‌ها تبلیغات زیادی برای فرش ماشینی انجام می‌دهند، اما سهم هنر‌های سنتی، صنایع دستی و فرش دستباف در این تبلیغات کم‌رنگ است. زیرا منابع و امکانات لازم را ندارند. یکی از اهداف تشکیل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ایجاد فضای تبلیغ برای این هنر‌هاست. ما تلاش می‌کنیم مشکلات بیمه‌ای هنرمندان را هم برطرف کنیم.


باشگاه خبرنگاران 


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار