gardeshban.ir

شهر قدیمی برن در قرن ۱۲ بر روی محوطه‌ای تپه‌ای که توسط رودخانه «آر» (Aare River) احاطه شده بود تأسیس گردید. این شهر طی قرن‌ها طبق برنامه‌ریزی منحصر به فرد و منسجمی توسعه یافت.
کد خبر: ۲۶۷۳۴
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
ساختمان‌های بافت قدیمی شهر برن متعلق به دوره‌های مختلفی هستند که شامل گذرگاه‌های طاقی قرن پانزدهمی و فواره‌های قرن شانزدهمی می‌شود. قسمت زیادی از این شهر قرون وسطایی در قرن ۱۸ مورد بازسازی قرار گرفت، اما هویت و شخصیت اصلی خود را از دست نداد. وقتی به یک شهر سوئیسی فکر می‌کنید شاید اولین اسمی که به ذهنتان برسد نام برن باشد. بسیاری از گردشگران این شهر را از زوریخ و بازل جذاب‌تر می‌دانند. محله قدیمی برن قسمت‌های زیادی از بخش‌های سنتی این شهرک سوئیسی مانند آپارتمان آلبرت انیشتین را در خود جای داده است. شاید به اندازه ژنو و زوریخ به برن توجه نشود، اما اگر به سوئیس سفر کردید به هیچ وجه دیدن آن را از دست ندهید.


محله قدیمی برن یکی از میراث فرهنگی جهانی یونسکو در سوئیس محسوب می‌شود. شهر برن در سال ۱۱۹۱ توسط دوکِ «سیرینگن» (Zähringen) بنیان گذاشته شد. در سال ۱۴۰۵ آتش مهیبی تقریباً تمام این شهرک چوبی را ویران کرد. بعد از آتش سوزی تمام شهر را دوباره از نو ساختند و این بار در بناها از سنگ ماسه‌ای استفاده کردند. از آن دوران تا به امروز شهر بدون تغییر باقی مانده است. نام آن قسمت قرون وسطایی از شهر که به محله قدیمی برن شهرت دارد، در سال ۱۹۸۳ به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.

محله قرون وسطایی برن، میراث ارزشمند یونسکو/عکس

درباره محله قدیمی برن

سطح بالای حفاظت از منظره شهری قرون وسطایی برن، کمک کرد که توسط یونسکو به رسمیت شناخته شود. جدای از تاریخ قرون وسطایی، شهر برن پر از افسون‌های یک شهر کوچک اروپایی است. شهر قدیمی برن در مجاورت رودخانه آر بوده و زیباترین مناظر از آلپ سوئیس را می‌توان از آن تماشا کرد. این شهر بر روی یک تپه باریک ساخته شد و نقشه آن را تا به امروز دست نزده‌اند. بلندترین کلیسای جامع سوئیس نیز در کنار آب‌نماهای متعدد رنسانسی، ساختمان‌های قدیمی و سایر کلیساها خودنمایی می‌کند. بسیاری اعتقاد دارند نقشه منسجمی که تا به امروز از شهر برن می‌بینیم، مدیون آتش سوزی سال ۱۴۰۵ است که تمام کلبه‌های چوبی را ویران کرد.

در بیرون دیوارهای شهر قدیمی، جوامع همسایه دیگری نیز وجود داشتند. یکی از عللی که این شهر را شگفت انگیز می‌کند، دست نخورده ماندن هسته قرون وسطایی آن، در کنار شهرهای مدرنی است که در اطرافش در حال رشد و گسترش است. مدرنیزه شدن جوامع دور شهر قدیمی برن، موقعیت‌هایی را فراهم کرد تا آن را بدون تغییر دادن هویت قرون وسطایی‌اش توسعه و بهبود بخشند. علاوه بر این در سال ۱۸۴۲ تا ۱۸۴۴ پلی بر روی رودخانه ساخته شده که از پل قرن پانزدهمی که هنوز هم وجود دارد بزرگ‌تر بود.

محله قرون وسطایی برن، میراث ارزشمند یونسکو/عکس


دیدنی‌ های شهر قدیمی برن

جدای از آب‌نماها، ساختمان‌های قابل توجه زیادی در شهر قدیمی برن وجود دارند. این بناها و سازه‌ها روح قرون وسطایی حاکم بر شهر را به نمایش می‌گذارند. علاوه بر آن که بسیاری از این ساختمان‌ها جزو میراث جهانی یونسکو هستند، برخی از آن‌ها جزو دارایی‌های فرهنگی ملی سوئیس و نقاط برجسته منطقه به شمار می‌روند. به خاطر تعداد زیاد آب‌نماهای عمومی که بیش از ۱۰۰ عدد هستند، گاهی این شهر را شهر آب‌نماها نیز می‌نامند. این سازه‌های زیبا طی دوران جنبش شهری در قرن ۱۶ ساخته شدند. در آن زمان هدف اصلی از ساخت آن‌ها تأمین آب برای شهر بود. البته در دوران توسعه شهری، این آب‌نماها را توسعه داده و با حفظ شخصیت اصلی آن‌ها را با عناصر مختلفی تزئین کردند.

 کلیسای جامع برن، بلندترین کلیسای سوئیس محسوب می‌شود. این بنا یک کلیسای جامع پروتستان گوتیکی است که در سال ۱۴۲۱ ساخته شد. البته برج ناقوس آن را در سال ۱۸۹۳ تکمیل کردند. جدای از خود کلیسا، برج ناقوس نیز به عنوان بلندترین برج ناقوس کشور شناخته می‌شود. دروازه اصلی کلیسا پر از مجموعه نادری از مجسمه‌های گوتیکی است که صحنه‌هایی از قضاوت نهایی در باور مسیحی را به تصویر می‌کشند. پنجره رنگی بنا نیز یکی از ارزشمند‌ترین نمونه‌های موجود در سوئیس به شمار می‌رود. این شیشه رنگی‌ها متعلق به میانه دهه ۱۴۰۰ هستند.

محله قرون وسطایی برن، میراث ارزشمند یونسکو/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار