gardeshban.ir

در سفر به شهر جورج تاون انتظار دیدن خیابان‌هایی پر از آثار هنری و خلاقانه را نداشته باشید. اما این شهر یکی از قلب‌های هنرهای خیابانی است.
کد خبر: ۲۶۷۳۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
خیابان‌های زیادی در دنیا هستند که به داشتن هنر خیابانی شهرت دارند. برلین در آلمان هنر خیابانی را در سراسر شهر پذیرا شده است؛ شهر بریستول، «بنکسی» مشهور را دارد که همیشه آثار جدیدی روی دیوارها نقش می‌زند. 

«گنت» در بلژیک یک راهرو را به این کار اختصاص داده است که متناسب با رویدادهای جاری، نقاشی‌ها به صورت مرتب در آن‌جا تغییر می‌کنند. اما هنر خیابانی جورج تاون (George Town) در جزیره پنانگ با هدف کمی متفاوتی انجام می‌شود. در این‌جا آهن‌های شکل داده شده و آثار هنری سه بعدی و تعاملی، تاریخچه‌ی شهر را روایت می‌کنند.

جرج تاون دومین شهر بزرگ مالزی، از سال ۲۰۰۸ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. وقتی از میراث جهانی صحبت می‌شود یعنی تاریخچه‌ای خواندنی برای آن وجود دارد. رویدادهای تاریخی مهم این شهر از سال ۱۷۸۶ آغاز شد که جرج تاون به عنوان یکی از اولین مستعمره‌های بریتانیا در جنوب شرقی آسیا تبدیل شد. پس از آن در طول زمان، شهر تحت تأثیر واضح چینی‌ها و دیگر فرهنگ‌های محلی قرار داشت. در نتیجه جورج تاون مخلوطی از معماری‌ها و هنرهای آشپزی متنوع است.




در سال ۲۰۱۲ هنرمند اهل لیتوانی و ساکن مالزی، ارنست زاخارویچ (Ernest Zacharevic) شش اثر هنری ترکیبی از نقاشی و مجسمه سازی خلق کرد تا سبک زندگی و فرهنگ ساکنان محلی را انعکاس دهد. از آن پس آثار هنری در همه جا پدیدار شد؛ از جمله چندین مجسمه آهنی که حقایق تاریخی درباره خیابان‌ها و محله‌های مختلف شهر را نشان می‌دادند. یکی از آثار پرطرفدار شهر، «کودکان روی دوچرخه» در خیابان ارمنی‌ها است که در تصویر زیر می‌بینید.

شهر جرج تاون، نمایشگاه هنرهای خیابانی مالزی/تصاویر

«بچه‌های روی تاب» هم از دیگر کارهای شناخته شده است که توریست‌ها علاقمند به نشستن روی تاب کناری و گرفتن عکس یادگاری با آن هستند. بسیاری از کارهای ارنست آنچنان شناخته شده نیستند و پیدا کردن آن‌ها کمی مشکل است. متأسفانه چند مورد از آن‌ها هم به دلیل آب و هوای نامساعد مالزی در حال از بین رفتن هستند؛ اما اثر «کودکان روی دوچرخه» اخیراً توسط خود او ترمیم شده است.

شهر جرج تاون، نمایشگاه هنرهای خیابانی مالزی/تصاویر

قطعات هنری دیگر، مجسمه‌هایی هستند که با شکل دادن آهن به وجود آمده‌اند و آن‌ها را بیشتر می‌توانید در اطراف مرکز تاریخی اولد تاون (Old Town) ببینید. شاید ایده بدی نباشد که عمداً در خیابان‌ها و کوچه‌های جورج تاون گم شوید و آنقدر قدم بزنید تا این هنرهای خیابانی مختلف را ببینید. به ندرت خیابانی را پیدا می‌کنید که یک اثر هنری در آن نباشد. آثاری که شما را با تاریخچه‌ی خیابان‌ها، سبک زندگی یا نکات جزئی اهالی محله و شهر آشنا می‌کند.

شهر جرج تاون، نمایشگاه هنرهای خیابانی مالزی/تصاویر

جدای از این، کسب و کارهای محلی هم به خلق چنین کارهایی در حوزه خود رو آورده‌اند و در نتیجه طراحی‌ها، نقاشی‌ها، دیوار نوشته‌ها، مجسمه‌ها و آثار هنری دیگر در همه جا به چشم می‌خورند و روز به روز در حال افزایش‌اند. بعضی کوچک و در حال محو شدن‌ هستند و برخی دیگر، بزرگ و چشم‌گیر ساخته شده‌اند و کل دیوار ساختمان را از آن خود کرده‌اند. 

به دلیل خلق، تغییر و تخریب مداوم هنرهای خیابانی نمی‌توان آن‌ها در مقاله و نقشه فهرست کرد؛ البته نیازی هم نیست. به راحتی می‌توانید ساعت‌ها مشغول گشتن در شهر و پیدا کردن این آثار باشید و عکس‌هایتان را ثبت کنید. فراموش نکنید حتی در کوچک‌ترین کوچه بن بست هم ممکن است یک اثر هیجان انگیز و تماشایی پیدا کنید. در صورت تمایل تورهای پیاده‌روی بازدید از این آثار هم وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها همراه شوید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار